Citat:
Ursprungligen postat av
JaredLeto
Jag fått höra ett flertal gånger om jag är "snut". Och det har liksom inte varit trevlig ton när de har sagt det. En gång var det en som gick efter mig och frågade. En gång var det en på en moped som ropade efter mig "ey är du snut" och då fick jag ett litet psykbryt och började gapa på honom och frågade honom om jag såg ut som en. Efter det har jag inte hört något.
Men mest var det väl min sambo som fick ta emot en massa skit från gängen vid quick shop. Ibland kunde hon bli förföljd av olika män och jag fick ofta komma och möta henne. Jag kommer från Sverige med polsk/ryskt ursprung.
Men för en "outsider" så kan jag förstå om gängen i centrum är lite skrämmande eller främmande för dem. Men bor man där ett tag som vi gjorde så lär man sig att leva med det och man inser ganska snabbt att det enda man får ta emot är alla dessa glåpord. Enda gången jag blivit riktigt rädd var när jag var vid ica för typ ett år sedan med min hund och två ungdomsgäng började bråka och en drog upp en pistol men blev nerbrottad av det andra gänget. Pistolen gick av men gick tur nog i marken.
Oj. Jag har också fått höra, en gång bara, att jag skulle vara snut. Fast det var i trevlig ton. "Hur känns det att vara polis" frågade någon, när jag stod och väntade på en kompis här i Husby. Vårt samtal slutade med att han uppenbarligen trodde att jag var polis, trots att jag inte är det. Han sade "sköt om dig" i vänlig ton innan han gick. Han var bara trevlig och jag blev mest glad av att ha pratat med honom.
Orsaken att han trodde att jag var polis, var väl att jag är ljushyad, och ser hyggligt stark och vältränad ut -- och att jag stod och tittade på alla som gick förbi. Han trodde väl att jag spanade efter droghandlare och galna moped-åkare. Fast i själva verket, spanade jag efter snygga tjejer, som jag kanske kunde säga "hej" till och prata lite med.
Förut brukade jag säga hej till poliser jag såg, och undra vad de gjorde här (särskilt när jag var nyinflyttad och hade noll-koll). Fast nu undviker jag det. Tänk om droghandlarna redan inbillar sig att jag är polis, och sen ser mig gå fram och prata med polisen dessutom. Det kan kanske bli farligt -- tänk, t.ex., en smått förståndshandikappad & psykopat droghandlare, som nyss kommit tillbaks hit från fängelset, och inte gillar poliser.
Ungefär varifrån kommer din sambo? Om det är OK att jag frågar. Jag blev nyfiken, när du skrev om glåpord och sånt. Ger sig de "elaka" personerna bara på tjejer från sin egen etniska grupp / eget land? Eller tjejer oavsett varifrån de kommer?
Skrämmande med pistolen.