• 1
  • 2
2016-07-31, 22:34
Medlem
Provocative2.0s avatar
Misstänker att detta blir en kort tråd.
Egentligen bryr jag mig inte utan betalar bilskatten när den kommer.
Men så har jag en farsa som är som han är. Ett litet problem ska förstoras o efter ett par dagar har detta utvecklats till en katastrof.
Hans bil har då slutsiffra 4.
Bilen är en -96a som är uttagen, hösten 96. Enl farsan ska en bil bli skattebefriad när den är 20 år. Själv har jag inte en aning.
Men nu har han tjatat i två dagar.
Så vad gäller? Är hans bil skattebefriad i år? Kommer han få betala skatt till det datum bilen fyller 20 år? Dvs en delbetalning till November.
Citera
2016-07-31, 22:35
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Misstänker att detta blir en kort tråd.
Egentligen bryr jag mig inte utan betalar bilskatten när den kommer.
Men så har jag en farsa som är som han är. Ett litet problem ska förstoras o efter ett par dagar har detta utvecklats till en katastrof.
Hans bil har då slutsiffra 4.
Bilen är en -96a som är uttagen, hösten 96. Enl farsan ska en bil bli skattebefriad när den är 20 år. Själv har jag inte en aning.
Men nu har han tjatat i två dagar.
Så vad gäller? Är hans bil skattebefriad i år? Kommer han få betala skatt till det datum bilen fyller 20 år? Dvs en delbetalning till November.

30 år.
Citera
2016-07-31, 22:39
Medlem
Studsbolls avatar
Jupp 30 år är det, så pappsingen får tjata på dig i 10 år till!
Citera
2016-07-31, 22:48
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jupp 30 år är det, så pappsingen får tjata på dig i 10 år till!
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
30 år.
Har hört den siffran förr. Då får farsan byta bil för några tio år till lär han inte hänga med på
Citera
2016-07-31, 23:54
Medlem
Som redan framgått gäller 30 år. Det är från det kalenderår som motsvarar bilens årsmodell man räknar. Året innan bilen blir skattebefriad påförs skatt endast fram till årsskiftet.
Samtidigt gäller att bilen endast behöver inställas för kontrollbesiktning vartannat år när den fyllt 30. Bilar som passerat 30 år går så sällan sönder nämligen...
Citera
2016-08-01, 00:25
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Som redan framgått gäller 30 år. Det är från det kalenderår som motsvarar bilens årsmodell man räknar. Året innan bilen blir skattebefriad påförs skatt endast fram till årsskiftet.
Samtidigt gäller att bilen endast behöver inställas för kontrollbesiktning vartannat år när den fyllt 30. Bilar som passerat 30 år går så sällan sönder nämligen...

Dessutom är dom ju också mycket säkrare att krocka med då dom inte behöver ha vinterdäck... Obs. Ja jag var också Ironisk.

Och är den tillverkad före 1970 så behövs ju inte ens säkerhetsbälte. Där snackar vi säkra bilar.

Jag blir alltid lika förvånad när folk införskaffar en 30-40 år gammal bil ENBART för att slippa betala vägskatt.
En bekant köpte en Opel Rekord diesel från 1982 just för ändamålet att slippa betala vägskatt.
Sen att han lägger mängder med tusenlappar och mängder med timmars arbete för att hålla bilen i rullning verkar inte alls bekomma honom...
Dessutom dricker fanskapet nära på en liter diesel per mil.
Snacka om att gå över ån för att hämta vatten...
Citera
2016-08-01, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Dessutom är dom ju också mycket säkrare att krocka med då dom inte behöver ha vinterdäck... Obs. Ja jag var också Ironisk.

Och är den tillverkad före 1970 så behövs ju inte ens säkerhetsbälte. Där snackar vi säkra bilar.

Jag blir alltid lika förvånad när folk införskaffar en 30-40 år gammal bil ENBART för att slippa betala vägskatt.
En bekant köpte en Opel Rekord diesel från 1982 just för ändamålet att slippa betala vägskatt.
Sen att han lägger mängder med tusenlappar och mängder med timmars arbete för att hålla bilen i rullning verkar inte alls bekomma honom...

Som någon form av bruksbil har ju inte dessa 30-åringar varit avsedda. Kan dock tänka mig tankegången om det rör sig om en extrabil som körs något hundratal mil om året, i synnerhet om det är en diesel blir fasta kostnaden hög på en sådan.
Citera
2016-08-01, 11:24
Medlem
orvarens avatar
Citat:
De har en förträfflig förbränning också,som gör att katalysator inte alls behövs!

Citat:

kan ju vara en "hobby" också,att fixa bilen? Trots att man inte har råd att skaffa en Dodge Coronet 440 R/T Cab..
Citat:
Som någon form av bruksbil har ju inte dessa 30-åringar varit avsedda. Kan dock tänka mig tankegången om det rör sig om en extrabil som körs något hundratal mil om året, i synnerhet om det är en diesel blir fasta kostnaden hög på en sådan.
Troligtvis.. Kör runt 200mil/år med våran.

Det skulle vara ren idioti att ha en ny(are) bil och pröjsa 2-3kkr/månad och köra så lite privat med den!
(kör runt 30mil/dag i jobbet)
Citera
2016-08-01, 11:39
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
kan ju vara en "hobby" också,att fixa bilen? Trots att man inte har råd att skaffa en Dodge Coronet 440 R/T Cab..

Troligtvis.. Kör runt 200mil/år med våran.

Självklart så kan det vara en hobby.
Jag har själv ett par bilar från 70 talet som körs typ 100 mil per år.

Men att köpa en skattebefriad bil just enbart för att komma undan skatten tycker jag är lite udda.
Citera
2016-08-01, 12:11
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Självklart så kan det vara en hobby.
Jag har själv ett par bilar från 70 talet som körs typ 100 mil per år.

Men att köpa en skattebefriad bil just enbart för att komma undan skatten tycker jag är lite udda.
Ja,att köra uppåt/över 1000mil/år i en sådan dessutom kan inte vara det ultimata..vet inte om "udda" är spot-on,men jag skulle heller inte göra det..

Jag kommer nog lägga skattepengen (vi har en -88) på mer saker/delar till bilen,sånt som kan göras/bytas,men inte måste för funktion/besiktning.

Lite extra "kärlek" bara!
Citera
2016-08-01, 16:28
Medlem
Jag känner ganska många där huvudresonemanget med skattebefriade 30-åringar är att det är så jävla gött att blåsa just Farbror Staten på pengar, som annars går till fler flyktingmottagningar och feta politikerlöner...
Lägger man där till att man slipper trilskas med paragrafryttarna på Bp åtminstone vartannat år så är det inte så förvånande att det finns en viss popularitet beträffande 30-årsregeln.
Citera
2016-08-11, 00:54
Medlem
Lånar tråden då jag inte får svar i tråden fråga en besikningstekniker och här verkar finnas lite kunskap.

Om jag har en husbil som blir 30 år och skattefri nästa år. Den är nu besiktigad till sista december. Om jag besiktar den nu blir den oki till sista december-17 eller -18 då? Eller måste jag besikta den i vår när den är skattefri för att få besiktning vartannat år?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in