2016-08-07, 20:50
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Jo, allt som flyger över luften i Sverige med påslagen transponder (krav) under 10.000 meter tror jag det är dyker upp på webtrak, mode S eller ej.

Även gripen syns på webtrak när de är uppe och flyger, och de ser du t.ex inte på F24.

Det är bara krav på transponder i kontrollerad luft.
Det finns en hel del trafik som inte syns, därför att transpondern inte är på eller att man flyger under SSR-täckningen.
Citera
2016-08-08, 00:05
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det är bara krav på transponder i kontrollerad luft.
Det finns en hel del trafik som inte syns, därför att transpondern inte är på eller att man flyger under SSR-täckningen.
Ja jo visst visst, men vill du få trafikinformation så kan det vara bra att gå med transponder, om än 7000. Sen kan jag inte tänka mig att försvaret slår av sin transponder så fort de når g-luft?

Sen har jag ingen koll på hur lätt en helikopter går under radarn, vad är det som gäller där?
Citera
2016-08-08, 14:19
Medlem
Citat:
Ja jo visst visst, men vill du få trafikinformation så kan det vara bra att gå med transponder, om än 7000. Sen kan jag inte tänka mig att försvaret slår av sin transponder så fort de når g-luft?

Sen har jag ingen koll på hur lätt en helikopter går under radarn, vad är det som gäller där?
Det har ju inget med en helikopter att göra. Har man radartäckning och transpondern på kan flygledningen se ett luftfartyg på sekundärradarn, annars inte.
Citera
2016-08-08, 18:29
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

Nej, transpondern är oftast på. Däremot är det väldigt vanligt att man inte syns därför att SSR-radar inte täcker så lågt. Det beror förstås på platsen, men det är mkt vanligt.
Citera
2016-08-08, 20:45
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Vill man fortsätta med flygplansigenkänning så är de fem huvudrotorbladen som EH101 lite annorlunda än NH90's och har en ganska kort, fet bladrot. NH90 har en rätt lång och smal, vilken är det vi ser som syns på bilden OP la upp.

EH101 har rätt feta sponsorer( det som sticker ut där huvudstället sitter i, och fälls in i).
NH90 har inga tankar i sina, och de är förhållandevis små. Med den vinkel vi ser helikoptern i bilden hade höger sponsor stuckit ned betänkligt om det hade vart en EH101. Man kan precis ana höger sponsor vilket stämmer mkt bra med NH90 i det flygläget.

(Förutom det som tidigare sagts om:
-BERP-rotorbladen på EH101, fem till antalet, mot fyra på NH90.
-Den lite utstickande nosen som är karakteristiskt för NH90.)

Domarn, vi har ett case.
Citera
2016-08-08, 22:43
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Fyra rotorer var en himla massa

Märk inte ord.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Med "den där bilden" så avser du väl TS:s bild och inte den som Aramir2 länkade i inlägget du citerade.

Nej självklart så menade jag bilden i vad jag citerade och inget annat.

Citat:
Domarn, vi har ett case.

Tror också att det är NH90 på bilden. Dock som jag tidigare skrev så tror jag TS sett olika helikoptrar. Den han ser på mer daglig basis lär vara den danska helikoptern, då vi nästan aldrig ser HKP 14 nere över Malmö.
Citera
2016-08-09, 22:55
Medlem
Tjena allihopa! Så nu var den här igen, denna gången ca: 22:40. Standard rutt, rakt över mitt hus.
Tio dagar sedan jag sist såg den. Kan har flugit över när jag ej varit hemma.

Nu till det tråkiga. Hade hörlurar på så hörde den försent så hann bara ta bild med min iphone, förlåt grabbar men fick bara jävla skitbilder i mörkret... Hjälper oss nog inte i utredningen. Lägger upp dem iallfall

http://imgur.com/fOd5hhx

http://imgur.com/gpR7ALt
Citera
2016-08-10, 20:23
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferrarifanlellewtc
Tjena allihopa! Så nu var den här igen, denna gången ca: 22:40. Standard rutt, rakt över mitt hus.
Tio dagar sedan jag sist såg den. Kan har flugit över när jag ej varit hemma.

Nu till det tråkiga. Hade hörlurar på så hörde den försent så hann bara ta bild med min iphone, förlåt grabbar men fick bara jävla skitbilder i mörkret... Hjälper oss nog inte i utredningen. Lägger upp dem iallfall

http://imgur.com/fOd5hhx

http://imgur.com/gpR7ALt

Tid och datum hjälpte: Den du såg igår är en dansk EH101:
https://s9.postimg.org/ghpu4qrr3/AW101.png
(Den finns att se på marinetraffic också, om man vet AIS-numret )

Men, den du la upp på bilden i första posten är inte den helikoptern.
Citera
2016-08-10, 22:29
Medlem
Citat:
Tid och datum hjälpte: Den du såg igår är en dansk EH101:
https://s9.postimg.org/ghpu4qrr3/AW101.png
(Den finns att se på marinetraffic också, om man vet AIS-numret )

Men, den du la upp på bilden i första posten är inte den helikoptern.
Sweet! Intressant, tack för hjälpen. Kommer fortsätta hålla ögonen öppna så vi kan få en klar bild med.

Om det är två olika helikoptrar så använder som iallafall samma rutt regelbundet båda två.
Citera
2016-08-10, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oljefaerg
Både polisen och det miitära tillsammans med våra hjältar ytbärgarna vid marinen använder samma helikoprar. Bell superpuma.

Nackdelen med dom är att dom är "rätt högljudda"

Ska vi bry oss? Nej inte för fem öre!
Förstår inte riktigt ditt inlägg...

Om jag även minns rätt så används inte Helikopter 10 (super puma) mera utav Försvarsmakten. Avvecklades väll 2015 eller?
Citera
2016-08-10, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferrarifanlellewtc
Förstår inte riktigt ditt inlägg...

Om jag även minns rätt så används inte Helikopter 10 (super puma) mera utav Försvarsmakten. Avvecklades väll 2015 eller?
Och marinen har väl inga HKPer längre. Dom ligger väl under Hkp.bat
Citera
2018-05-29, 22:13
Medlem
Citat:
Förutom att jag flyger den så känner jag igen den.

På bilden är det solklart en fyrbladig helikopter med relativt raka blad spetsar( NH90 har en svag nedåtvänt böj, inte mer).
EH/AW101 har BERP-rotorblad med en tydlig förstoring längst ut, och fem av dem.

NH90 med väderradar får en tydligt utstickande nos, AW101 sticker ut, men inte lika tydligt.

Oflyt men det är en dansk Merlin. Det är danska flygvapnet som flyger akuta leveranser, post, patienter, m.m. mellan Bornholm och Köpenhamn. Det har de gjort sedan innan jag gjorde lumpen i sundet 2007. Tvärs över Skåne är snabbaste rutten för helikoptern att ta.

Under 2007 flög man Sikorsky S-61. Dessutom flög man lägre då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in