2016-08-06, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
man ser ju tydligt att det bara är 4 rotorblad. Precis som OmedelSvensson skriver. Dessutom är han en mkt trovärdig källa. Fått flera PM som på mer än ett sätt stryker hans kunskaper.

Oavsett vilka kunskaper han har så tycker jag inte bilden är klar nog för en identifikation eftersom inte ens konturerna är tydliga och vinkeln är dålig.
Citera
2016-08-06, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Oavsett vilka kunskaper han har så tycker jag inte bilden är klar nog för en identifikation eftersom inte ens konturerna är tydliga och vinkeln är dålig.
Du ser fortsatt att den endast har 4 rotorblad och inte 5.
Citera
2016-08-06, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Du ser fortsatt att den endast har 4 rotorblad och inte 5.

Det ser så ut men inte ens det är tydligt med den kvalitén och vinkel, vi ser enbart två blad.
Ta den här bilden t.ex. ser också ut att vara 4blad och bilden är betydligt skarpare, och i bättre vinkel. Men det är faktiskt en AW101 så den har faktiskt 5blad.

Det är inte alltid lätt att se ens med bra skärpa och TS bild är långt från bra kvalité och bra vinkel.
Citera
2016-08-06, 18:47
Medlem
Citat:
Det ser så ut men inte ens det är tydligt med den kvalitén och vinkel, vi ser enbart två blad.
Ta den här bilden t.ex. ser också ut att vara 4blad och bilden är betydligt skarpare, och i bättre vinkel. Men det är faktiskt en AW101 så den har faktiskt 5blad.

Det är inte alltid lätt att se ens med bra skärpa och TS bild är långt från bra kvalité och bra vinkel.
du har en 90 gradig vinkel istället för en 70 gradig. Det tycker iallafall jag är ganska tydligt
Citera
2016-08-06, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Leta här istället TS http://webtrak5.bksv.com/mmx3
Inte alls säkert att du kommer hitta något på F24. Men på webtrak dyker allt upp.

Tack! Det ska jag göra!
Citera
2016-08-06, 22:36
Nu får vi sluta käbbla, vi väntar helt enkelt tills TS ser den igen.

Citat:

Fast på den där bilden så är det faktiskt en NH90, ej AW101. Dock så har jag sett bilder med AW101 som enbart ser ut att ha 4 rotorer, men ej den där bilden.

Citat:
Ursprungligen postat av ferrarifanlellewtc
Tack! Det ska jag göra!

Det behöver du ej göra, om det är den danska helikoptern så kommer den synas på Flightradar, är det en HKP 14 så ser du den inte på någon.
Citera
2016-08-06, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorr3n
Det är så dålig kvalitét på bilden och så mycket som ser skumt ut (ex bakrotorn och stabilisatorn) så vågar mig inte på att säga något.

Men till TS, är det samma helikopter du brukar se flyga eller är det olika? Om det är samma du ser så vore det ju konstigt om det skulle vara hkp 14 då det inte är speciellt ofta den är ner över Malmö.

TS får helt enkelt ta en bättre bild eller kolla på flygradarn nästa gång han ser den och berätta.

Jo jag måste faktiskt säga att det är samma helikopter varje gång. Ska verkligen försöka ta en bättre bild. Eventuellt låta min systemkamera ligga framme så jag snabbt kan få en bra bild.

Man vet ju inte när den kommer dyka upp så iphone-kameran är allt man har på sig. Där av skitdålig kvalitet.

Det är väldigt ofta här nere, med ganska exakt överflygning. Skiljer sig bara kanske 100 meter i sidled.
Citera
2016-08-06, 22:43
Medlem
Så allihopa. Som sagt är ju inte alltid hemma och sitter och spanar, men så fort jag kan så ska jag försöka ta en bättre bild. Sedan kan vi fastsluta en nation/ typ av helikopter och vad den gör här.

Kanske ska ta kontakt med Försvaret? Kanske är en dum idé, lär väll troligtvis inte svara på mina fråga ändå.
Citera
2016-08-06, 22:48
Det blir nog bra. Försök få en bild, ta sedan upp telefonen och kolla radarn.

Visst kan du skriva till försvaret men osannolikt att du får ett svar. Kontaktar man mer specifikt så är det lättare att få svar, exemplevis har vissa enskilda flygdivisioner egna facebooksidor där de är jättetrevliga. Men då ska man först hitta fram rätt till de sidorna..
Citera
2016-08-06, 23:40
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Det behöver du ej göra, om det är den danska helikoptern så kommer den synas på Flightradar, är det en HKP 14 så ser du den inte på någon.
Jo, allt som flyger över luften i Sverige med påslagen transponder (krav) under 10.000 meter tror jag det är dyker upp på webtrak, mode S eller ej.

Även gripen syns på webtrak när de är uppe och flyger, och de ser du t.ex inte på F24.
Citera
2016-08-07, 00:09
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Jo, allt som flyger över luften i Sverige med påslagen transponder (krav) under 10.000 meter tror jag det är dyker upp på webtrak, mode S eller ej.

Även gripen syns på webtrak när de är uppe och flyger, och de ser du t.ex inte på F24.

Svensk milhkp flyger ofta så lågt att man försvinner från vanlig sekundärradartäckning. Dock inte över städer, då bör man oftast synas.
Citera
2016-08-07, 12:29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Jag tycker det är tydligt att det är c:a 90º mellan de båda blad som syns på TS:s bild vilket ger fyra blad om den inte är unikt asymmetrisk. På bilden du länkar till skulle jag aldrig få det till fyra blad då jag ser tydligt att de båda bortre bladen inte bildar rät vinkel med varandra. Alltså, man måste inte se alla blad för att "räkna dem", det räcker att man ser två och kan avgöra vinkeln mellan dem och jag tycker det är tydligt på din bild att den inte har fyrbladig huvudrotor.

Citat:
Ursprungligen postat av ferrarifanlellewtc
Tack! Det ska jag göra!
Om du minns vilken dag och tid det var så kan du ju backa i tiden där och spela upp flygrörelserna på nytt. Det är nog det allra bästa.

Citat:
Nu får vi sluta käbbla, vi väntar helt enkelt tills TS ser den igen.

Fast på den där bilden så är det faktiskt en NH90, ej AW101. Dock så har jag sett bilder med AW101 som enbart ser ut att ha 4 rotorer, men ej den där bilden. [...]
Fyra rotorer var en himla massa, är det en quadrocopter? En rotor med fyra rotorblad får väl räcka. Med "den där bilden" så avser du väl TS:s bild och inte den som Aramir2 länkade i inlägget du citerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in