Citat:
Ursprungligen postat av
r4ll3
Jag tycker det är jättesvårt att utifrån bilderna konstatera att det är pityriasis rosea. Dessutom brukar det oftast utgå ifrån torson och buken, och sen sprida sig ut mot överbenet och överarmarna (det brukar inte sprida sig ända ut till underbenet så som på andra bilden)
En typisk patient är en som varit/är drabbad av lunginflammation, har hög feber och väldigt trött. Fläckarna är fjällande och klias ibland (då brukar läkaren behandla det med antihistamin eller hydrokortison). Hos patienter jag träffat har de fjällande fläckarna tagit stopp strax ovanför knävecket, och spridningen av fläckarna är alltså rätt så symmetrisk över kroppen.
hmmn okej tack för bra svar. Mina är både på lår och underbenet och ena armen som sagt. Kliar eller svider inte något speciellt utan bara någon gång ibland. Vad skulle det annars kunnas tänka vara? Har en läkartid inbokad onsdag men skulle vara skönt att få ett hum om vad det kan tänkas vara redan nu..
Utslagen börjar med en rodnad och blir som en mogen finne med något slags gult på. Sedan torkas det ut och som på bilderna ser ut som nå slags ärr innan de sakta försvinner helt.
Kan det inte vara hårsäcksinflammation då jag tidigare rakat på ställena?
En bättre bild:
http://www.ladda-upp.se/bilder/bvedwcawxpsxbs/