2023-12-04, 21:47
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Aha. Vi har ju funderat över om hon får någon form av lönebidrag, för att ha råd med anställda. Men det är ju en annan variant så klart. Bägge hennes anställda har väl haft egna firmor? Då blir det kanske billigare att de fakturerar? Slipper man ifrån en del lönekostnader på det viset? Men det måste väl ändå handla om rätt stora pengar? Om jag har uppfattat det rätt så har väl bägge två jobbat mer eller mindre heltid?

Hade hon fått lönebidrag för honom så hade lönen varit avtalsenlig för att sen kompenseras med utbetalning från FK som ersätter upp till 80% (eller vilken procent de kommit överens om) Mellanskillnaden syns då som en låg lön.

Man slipper försäkringar och annat om E fakturerar själv och allt annat ansvar som man har för anställda. Time will tell. Bokförs under konsulttjänster och inte under lönekonto alls.
Citera
2023-12-04, 21:56
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pianotangent
Hade hon fått lönebidrag för honom så hade lönen varit avtalsenlig för att sen kompenseras med utbetalning från FK som ersätter upp till 80% (eller vilken procent de kommit överens om) Mellanskillnaden syns då som en låg lön.

Man slipper försäkringar och annat om E fakturerar själv och allt annat ansvar som man har för anställda. Time will tell. Bokförs under konsulttjänster och inte under lönekonto alls.
Jag ser att det är väldigt olika datum när årsredovisningarna skrivs på. När kan man förvänta sig att få se den för 2022/2023?
Citera
2023-12-04, 21:57
Medlem
TPLs avatar
Citat:

Nej, lönen ser ut precis som för en vanlig löntagare. Enda skillnaden är att arbetsgivaren får en viss procent från Försäkringskassan.

Oavsett om C och E haft/har lönebidrag eller fakturerar My är det stört omöjligt att hon skulle kunna få sina rörelser att gå runt. Förstår inte hur hon ens får ihop till lokalhyror.
Citera
2023-12-04, 22:01
Medlem
TPLs avatar
Citat:
Jag ser att det är väldigt olika datum när årsredovisningarna skrivs på. När kan man förvänta sig att få se den för 2022/2023?
Om hon som det nämnts i tråden har ändrat räkenskapsåret till att räcka det här året ut (i stället för till 31/8) så kan det dröja till efter sommaren innan vi ser siffrorna.
Senast redigerad av TPL 2023-12-04 kl. 22:03.
Citera
2023-12-04, 22:04
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TPL
Nej, lönen ser ut precis som för en vanlig löntagare. Enda skillnaden är att arbetsgivaren får en viss procent från Försäkringskassan.

Oavsett om C och E haft/har lönebidrag eller fakturerar My är det stört omöjligt att hon skulle kunna få sina rörelser att gå runt. Förstår inte hur hon ens får ihop till lokalhyror.

Lönen görs som vanligt och bokförs nettolön och skatt på lönekonto 7010 samt skatten på ett annat 70-konto, på debetsidan. Månaden efter får man en utbetalning från FK som bokförs som bidrag också på ett lönekonto fast på kreditsidan som minskar kostnaden. Det här har jag jobbat med i många år så jag vet.

Man kan inte ha E på lönebidrag via sin egna firma, han måste vara anställd då. Så det är antingen eller.

EDIT Jag kanske får pudla på att bidraget läggs under lönekontona. Vet att det finns ett bidragskonto på 3000-3999 som kan användas med. Kanske olika för olika företagsformer?
Senast redigerad av Pianotangent 2023-12-04 kl. 22:28.
Citera
2023-12-04, 22:07
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Om hon som det nämnts i tråden har ändrat räkenskapsåret till att räcka det här året ut (i stället för till 31/8) så kan det dröja till efter sommaren innan vi ser siffrorna.
Men så praktiskt. För somliga.
Citera
2023-12-04, 22:19
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Hennes bolag leasar kuk-bilen sedan 30 januari 2023. Parkerad i lördags morse utanför gymnastiksalen/inhägnade blomsterhyllorna. Verkar inte som hon redovisar någon bilförmån, 0 kr i sociala avgifter september - november, men att skjutsa sonen kanske räknas som tjänsteärende.

Citat:
Lönen görs som vanligt och bokförs nettolön och skatt på lönekonto 7010 samt skatten på ett annat 70-konto, på debetsidan. Månaden efter får man en utbetalning från FK som bokförs som bidrag också på ett lönekonto fast på kreditsidan som minskar kostnaden. Det här har jag jobbat med i många år så jag vet.

Man kan inte ha E på lönebidrag via sin egna firma, han måste vara anställd då. Så det är antingen eller.
Har jag förstått detta rätt? Enligt magpie har inte My betalat några sociala avgifter under september-november 2023. (Var kan man se sånt?) Detta innebär att My inte betalat ut någon lön under den tiden? Inte heller till sig själv. Är det korrekt?

Dessutom slår det mig att det verkar konstigt att personer med aktiva firmor skulle kunna komma i fråga för lönebidrag? Jag tänker att när du är sjukskriven med sjukpenning från en anställning så får du ju inte ha minsta lilla verksamhet vid sidan av. Du får ju knappt ens ha ett domännamn som ligger och skvalpar. Borde inte samma sak gälla för lönebidrag?
Citera
2023-12-04, 22:29
Avslutad
Citat:

Men är det inte ovanligt att faktura själv då man ingen egen firma har. För det han väl inte E?
Citera
2023-12-04, 22:33
Avslutad
Citat:
Hon har gjort förändringar i företaget, som förlänger hennes tidsfrist med alla räkenskaper...
Citera
2023-12-04, 22:34
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Har jag förstått detta rätt? Enligt magpie har inte My betalat några sociala avgifter under september-november 2023. (Var kan man se sånt?) Detta innebär att My inte betalat ut någon lön under den tiden? Inte heller till sig själv. Är det korrekt?

Dessutom slår det mig att det verkar konstigt att personer med aktiva firmor skulle kunna komma i fråga för lönebidrag? Jag tänker att när du är sjukskriven med sjukpenning från en anställning så får du ju inte ha minsta lilla verksamhet vid sidan av. Du får ju knappt ens ha ett domännamn som ligger och skvalpar. Borde inte samma sak gälla för lönebidrag?

Har hon inte betalat sociala avgifter så har ingen lön utbetalats, de redovisas månaden efter. Jag vet inte hur magpie kunnat se enskilda månader redan nu?

Och du har rätt. Vid lönebidrag så är man anställd. Firman kan vara vilande under den perioden. Man kan ha både f- och a-skatt som företagare. Jag tror My kan välja utdelning istället för lön till sig själv?
Senast redigerad av Pianotangent 2023-12-04 kl. 22:41.
Citera
2023-12-04, 22:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GlennStefan
Dagens roligaste:
Nån minut innan kl 18 så ringde jag Mys Blommor. En lugn o sansad gratisanställd Elton svarade Jag sa att jag hade beställt 100 orkidéer till mina anställda. O jag skulle ringa My innan leverans på fredag. Elton verkade inte veta nåt. Får jag prata med My. Nej, dessvärre, hon har inte varit mkt här i dag. (Nästan ingenting alls). Jag sa. Har ni 100 orkidéer på lager ens. Nej vi har 4-5 stycken typ

Btw:
My Martens har redan i somras gjort en bolagsändring på bolagsverket. Vilket kan vara skäl till

1) Ändring av bolagsordning

2) Ändring av räkenskapsår

3) Ändring av säte eller län- och kommuntillhörighet.

Min tolkning: Hon har nu ett brutet räkenskapsår per 23-08. Hon ser att det går dåligt så hon har ansökt om ett förlängt räkenskapsår. Så troligt vis per 23-12. Och då behöver årsredovisningen inte vara inskickad förrän efter sommaren -24.
Då har jäntan Wesslander hunnit bytt bostad minst 2 ggr innan

Har även skrivit 2 recensioner på påhittat.se
Ingen har ännu dykt upp. Men Eva P:s syrliga finns en stund till för ögonmys innan My trollar bort den...

Citat:

Citat:
Här finns info om förändringarna som uppdagades och fick MYtomanen att explodera...
Citera
2023-12-04, 22:39
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tova.
Men är det inte ovanligt att faktura själv då man ingen egen firma har. För det han väl inte E?

Det går att fakturera via någon tjänst men verkar långsökt i det här fallet om han inte har egen firma. Han är nog anställd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in