2023-12-04, 20:30
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Konstig människa som tycker att hon inte vill ha blommor i sitt hem, bara ytterst sällan när hon tar de gamla blommorna från butiken. Att skapa fina buketter och ha i sitt hem och visa upp vad hon kan göra och vad hon gillar bäst hade väl en normal florist gjort. Nää blommor ska man ytterst sälla ha hemma.
Hon har ju läst här så klart, att vi har ifrågasatt om hon har skött bokföring och skatter i samband med att hon plockar hem grejer hela tiden. Så det där är ett försök till försvar. Tråkigt bara att varenda bukett som visats upp på sociala medier har varit helfräsch!

Tror hon svettas lite och hoppas slippa jobbiga frågor från Skatteverket. Men jag säger som i Triss-reklamen; "Plötsligt händer det"...
Citera
2023-12-04, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Hon har ju läst här så klart, att vi har ifrågasatt om hon har skött bokföring och skatter i samband med att hon plockar hem grejer hela tiden. Så det där är ett försök till försvar. Tråkigt bara att varenda bukett som visats upp på sociala medier har varit helfräsch!

Tror hon svettas lite och hoppas slippa jobbiga frågor från Skatteverket. Men jag säger som i Triss-reklamen; "Plötsligt händer det"...

Jag tycker att en människa som är uppväxt i blomsterbranschen skulle ha ett intresse och gillar blommor så att hemmet åtminstone vore halvfullt av blommor.

Men hennes ekonomi alltså, hur fan går det här till? ja hon stressar nog för hur hon sköter sig, kanske hon till och med förstår att hon har lite vaga uppfattningar om det mesta och att det k a n leda till trubbel. Skulle vilja se hennes ekonomi. Men en vacker dag .... så kommer nog det mest fram.
Citera
2023-12-04, 20:46
Medlem
TPLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Konstig människa som tycker att hon inte vill ha blommor i sitt hem, bara ytterst sällan när hon tar de gamla blommorna från butiken. Att skapa fina buketter och ha i sitt hem och visa upp vad hon kan göra och vad hon gillar bäst hade väl en normal florist gjort. Nää blommor ska man ytterst sälla ha hemma.
Hon sa när hon öppnade blomsteraffären att det var för att ha fri tillgång till färska blommor...
Och nu påstår hon att hon ytterst sällan tar hem nya blommor till sig. Bara såna som hon inte skulle kunna sälja till kund.
Jag tror dig My.

Krukväxter var det ont om på mäklarbilderna från förra lägenheten och även från den nuvarande. Allt verkar samlat i "TV-rummet".
Senast redigerad av TPL 2023-12-04 kl. 20:49.
Citera
2023-12-04, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TPL
Hon sa när hon öppnade blomsteraffären att det var för att ha fri tillgång till färska blommor...
Och nu påstår hon att hon ytterst sällan tar hem nya blommor till sig. Bara såna som hon inte skulle kunna sälja till kund.
Jag tror dig My.

Ha ha ha ha hon är så jävla dålig.

Varken träning och hälsa eller blommor är något för henne. Och inte sociala medier heller. Vette fan vad som skulle funka.
Citera
2023-12-04, 21:13
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Hennes bolag leasar kuk-bilen sedan 30 januari 2023. Parkerad i lördags morse utanför gymnastiksalen/inhägnade blomsterhyllorna. Verkar inte som hon redovisar någon bilförmån, 0 kr i sociala avgifter september - november, men att skjutsa sonen kanske räknas som tjänsteärende.
Jag som är alldeles för dålig på företagande måste få fråga. När behöver man egentligen betala sociala avgifter? Vad säger det oss att My inte gör det?
Citera
2023-12-04, 21:21
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Jag som är alldeles för dålig på företagande måste få fråga. När behöver man egentligen betala sociala avgifter? Vad säger det oss att My inte gör det?

Det gör man månaden efter löneutbetalning. Antar att E har en egen firma så han kan fakturera henne om han inte får lön, då hamnar det under andra kostnadskonton i bf.

Hon skrev att sonen och kompisen varit ute i snön varje kväll nu, en lågoddsare att de var de som skojat på vindrutan och därför hon tog bort inlägget.
Citera
2023-12-04, 21:31
Medlem
TPLs avatar
Citat:
På utbetald lön och exempelvis på förmånsbeloppet om du använder firmabilen privat...

"Om du använder arbetsgivarens bil för privata resor mer än 100 mil eller vid mer än 10 tillfällen per år så blir det en bilförmån som du ska beskattas för. För att du ska kunna visa att du inte har använt bilen privat bör du ha en körjournal och noggrant anteckna alla resor, både privata och i tjänsten."

My äger ingen egen bil, hon använder firmabilen som skolskjuts, till fjällresor och annat. Fast det är säkert bara 9 gånger per år.

På fråga B säger jag att hon fifflar med allt som går att fiffla med.
Citera
2023-12-04, 21:32
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pianotangent
Det gör man månaden efter löneutbetalning. Antar att E har en egen firma så han kan fakturera henne om han inte får lön, då hamnar det under andra kostnadskonton i bf.

Hon skrev att sonen och kompisen varit ute i snön varje kväll nu, en lågoddsare att de var de som skojat på vindrutan och därför hon tog bort inlägget.
Aha. Vi har ju funderat över om hon får någon form av lönebidrag, för att ha råd med anställda. Men det är ju en annan variant så klart. Bägge hennes anställda har väl haft egna firmor? Då blir det kanske billigare att de fakturerar? Slipper man ifrån en del lönekostnader på det viset? Men det måste väl ändå handla om rätt stora pengar? Om jag har uppfattat det rätt så har väl bägge två jobbat mer eller mindre heltid?
Citera
2023-12-04, 21:34
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TPL
På utbetald lön och exempelvis på förmånsbeloppet om du använder firmabilen privat...

"Om du använder arbetsgivarens bil för privata resor mer än 100 mil eller vid mer än 10 tillfällen per år så blir det en bilförmån som du ska beskattas för. För att du ska kunna visa att du inte har använt bilen privat bör du ha en körjournal och noggrant anteckna alla resor, både privata och i tjänsten."

My äger ingen egen bil, hon använder firmabilen som skolskjuts, till fjällresor och annat. Fast det är säkert bara 9 gånger per år.

På fråga B säger jag att hon fifflar med allt som går att fiffla med.
Ojsan då, ikväll får man lära sig mycket här inne. Hoppas alla som behöver kikar in här och tar del av kunskapen.
Citera
2023-12-04, 21:42
Medlem
HappySnowmans avatar
Ser förresten att det har blivit ett helt eget inlägg om det där med att hon bara tar hem gamla blommor. Men My, hur kommer det sig att varenda bukett vi har sett i dina inlägg har varit jättefräsch?? Och hur var det med den där läckra, bruna cymbidium-orkidén? Den som stod i din butik i några dagar bara, innan den fick följa med hem till dig? (Jo, jag var faktiskt sugen själv. Men när du snodde den så hade jag ingen lust att gå in och fråga efter fler.)

https://postimg.cc/HJsLg3Tw
Citera
2023-12-04, 21:42
Medlem
TPLs avatar
Citat:
Ojsan då, ikväll får man lära sig mycket här inne. Hoppas alla som behöver kikar in här och tar del av kunskapen.
Har svårt att tro att My har nåt skrivet som gör att hon dels kan använda firmabilen så mycket som hon gör privat och dels kan bära hem så mycket från porslinsaffären utan att det ska förmånsbeskattas. Reserverar mig för eventuella tanke- och faktafel.
Citera
2023-12-04, 21:46
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ser förresten att det har blivit ett helt eget inlägg om det där med att hon bara tar hem gamla blommor. Men My, hur kommer det sig att varenda bukett vi har sett i dina inlägg har varit jättefräsch?? Och hur var det med den där läckra, bruna cymbidium-orkidén? Den som stod i din butik i några dagar bara, innan den fick följa med hem till dig? (Jo, jag var faktiskt sugen själv. Men när du snodde den så hade jag ingen lust att gå in och fråga efter fler.)

https://postimg.cc/HJsLg3Tw
Och en fråga till. Varför står det "Från My till My" på den här pinfärska buketten med bl.a. vita liljor i knopp? Jag förstår inte...

https://postimg.cc/SXTPg0kz
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in