• 2
  • 3
2016-07-31, 16:15
Medlem
chfnos avatar
Lär Dig Behärska Svensk Grammatik Först...
Citera
2016-07-31, 16:33
Medlem
Att spara pengar på banken i dagens samhälle känns lika klokt som att fortsätta bajsa i bajamajjan fast den är full.
Guld och konserver kanske, men digitala siffror i behållning hos ett kroknäsigt aktiebolag? Ehh, nej tack.
TS skriver för övrigt som en salongsberusad högstadieelev, svårläst och missar poängen.
Gör om och gör rätt.
Citera
2016-07-31, 17:27
Medlem
Bbobis avatar
Det viktiga är väl egentligen inte att vara rik utan att kunna leva det liv man vill leva både idag och imorgon. För nya saker vill man livet ut. Har man inte pengar idag för att göra det man vill har man inte heller det imorgon om man inte nån dag börjar spara.

Du verkade vara inne på att den som sparar får dö nyfiken? Alla som INTE sparade och därmed aldrig kunde ta ut svängarna? Jag hade allt dött nyfiken som fattiglapp. Men ärligt talat är det ett dåligt argument då alla kan undra hur livet hade kunnat se ut om.... Att spara handlar inte heller om att leva på vatten och bröd. Dom stora posterna kan man ofta spara in på REJÄLT utan att det påverkar ens liv så värst. En billigare bil, inte spåra ut på fyllan och köpa drinkar till ett gäng främlingar du inte kommer se igen, planera maten veckovis efter pris osv.

Syftet med att spara ska ju såklart inte vara att bara lägga dom på hög utan att få en bättre framtid.

Då svarar du kanske "men du kan dö imorgon, vad spelade det då för roll". Jo, men jag dör inte lyckligare imorgon bara för att jag slösade pengar på skit dagen innan. Och om jag INTE dör så har jag blivit fattigare och mer begränsad än dagen innan. Låter inte positivt om man vill leva ett bra liv.

Att inte slösa pengar är vad som gör att jag kan leva det liv jag vill leva. Pengarna jag har är vad som gör det möjligt. Så hur skulle jag haft ett bättre liv utan pengar? Då hade jag slitit med något skityrke jag inte gillar (förmodligen).

Men vissa mår säkert bra av att inte ha så många möjligheter och därmed inte behöva tänka så mycket. Själv vill jag både vara och känna mig fri. Det går inte utan pengar om man inte vill bli eremit.
Senast redigerad av Bbobi 2016-07-31 kl. 17:35.
Citera
2016-07-31, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chfno
Lär Dig Behärska Svensk Grammatik Först...

Du förstår inget. Det är sorgligt. Varför skrev du ens något?
Hur fick du ens tillgång till en dator, frågorna är många. DESKI kan svara på det mesta.
Citera
2016-07-31, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Att spara pengar på banken i dagens samhälle känns lika klokt som att fortsätta bajsa i bajamajjan fast den är full.
Guld och konserver kanske, men digitala siffror i behållning hos ett kroknäsigt aktiebolag? Ehh, nej tack.
TS skriver för övrigt som en salongsberusad högstadieelev, svårläst och missar poängen.
Gör om och gör rätt.

Alltså.

Om du vore en välkänd poet, kanske även en profet.

Vore det då inte lämpligt att skriva lite olämpligt. Du vet?
Citera
2016-07-31, 22:57
Medlem
Bhobi - du skriver vettigt - håller med i mycket.

Det man gör o köper skall få kosta - man Får det Man Betalar För-
Men det hindrar inte att det man gör o köper skall vara prisvärt.

"För nya saker vill man livet ut." Stämmer på DESKI men inte snålfarbror.

"Du verkade vara inne på att den som sparar får dö nyfiken?" Nja men dom som
inte unnar sig o unnar sig dyrt måste göra det. De som kan resa worldwide
genom jobbet borde alla ta kostnaden av semester/ledigdagar där de bara betalar
boendet o mat - men det verkar vara många som inte unnar sig det - vilket kan
bero på oress från jobbet/familj osv

"Alla som INTE sparade och därmed aldrig kunde ta ut svängarna?" Nja idag kan man
unna sig o låta dödsboet ta smällarna - det är kö på att låna ut utan säkerhet t o m.

"Då svarar du kanske "men du kan dö imorgon, vad spelade det då för roll". Jo, men jag dör inte lyckligare imorgon bara för att jag slösade pengar på skit dagen innan."

Det gör jag inte MEN (om man vet att man dör så blir man lyckligare av att slösa)
däremot har jag resonerat så när det gäller pensionsförsäkringar o olycksfallsförsäkringar

Var på banken o såg 25-27 årigar diskutera med banksäljarna - jag frågade sen vad gör
de de kan inte alla köpa bostäder som är dyra - de köper pensionsförsäkringar. DESKI
sa hade Ni försökt pracka på mig detta runt 20 hade jag sagt - jag skiter väl i den där
jävla pensionen det är ju över 40 år tills dess (dock hade DESKI höga inkomster o hög
marginalskatt under några år - o köpte då trots allt - men dom pengarna är inte förlorade
för DESKI hade ett ESS i rockfickan) - man får ju inte vara dum - då är man azozialdemokrat,
kommunist eller MenLösPartist

Billigare bil låter inte så kul - finns det något vettig ö h t under 450 k i nypris???

Ingen bil alls verkar då bättre - men samtidigt baaaraaa åka med allmänna transportmedel.

Men tar snålfarbror - han o frun unnade sig att röka - men det var
de tunna billiga cigaretter Blend?

De åt (äcklig) husmanskost - värmlandskorv en dag o isterband en
annan - det var veckomatsedel - standardbröd var Upplandskubb
(faan vad DESKI mådde när de konkade/la ner) o osten var
Västerbotten (som smakar skit - bara starkt)

Inga (extra) TV-program.*

Är det vettigt att spaaaaraaa pengar på maten????

Mat är billigt och man kan inte äta mer än att man blir mätt!!

Så länge man lagar mat hemma kan man äta juste (inget jävla
malet skit - o där ingår pissbulllar - ja de smakar piss).

Spelar det någon roll om brödet kostar 20 eller 40 - det räcker ju
ändå flera dar.

Dock vill jag betona att det jag skriver bygger på ensam/två och
eller två inkomster.

Klart man måste spara på maten om man skall föda ett helt fotbollslag
typ barnfamilj tre barn - då kan man inte dricka färskpressad juice till
100% förutom under skördetider om man har gratis äpplen o orkar pressa.

* tillbaka till snålfarbror - OM man nu vill undvika att bränna pengar
på ställena/uteliv o bara/mest vill vara hemma o rannzaka - då är
värzzta TVn o massor av TV-program ink filmkanalerna jävligt billigt-
jfrt med att gå ut o dricka bärs - gå på disco/dansmuseri etc.

O TV-programmen om man skiter o serier o merparten av FörnedringsTV-
programmen så är TV o många program lärorikt
Citera
2016-08-01, 01:16
Medlem
Dansmuseri?

Tror du har täckt in det mesta.

Bra inlägg.

Finns billiga bra bilar, men håller med om färskpressade juicen.

Azozialdemokrat och MenLösPartist går nog till historien.

Men jag är bara en fet man som dansar. Inga pengar i världen kan köpa kärlek, hälsa(jodå, jag läser) eller DESKIs inlägg.

Deski, tack för att du finns.
Citera
2016-08-02, 11:13
Medlem
Snåla på maten - intressant - maten är sååå dyyyr.

Priset på mjölken/kött/bröd har gått upp - snyft snyft
tidningar o media hänger på

MEN FÖR HELVETES JÄVLAR - maten kostar skitpengar om man
inte äter den ute - utan lagar själv hemma.

Märkligt nog ifrågasätter samma media inte matpriserna på Donken/Max
Burger o PizzaHut (som mest består av mjöl) - eller fikapriserna på starbucks
som är dyrt som fan - inte heller ifrågasätts priserna på kexchoklad o risifrutti
som är billigt skit att tillverka o har enorma marginaler.

MAN KAN INTE ÄTA MER ÄN ATT MAN BLIR MÄTT - MAGENS VOLYM TAR STOPP

Samtidigt som det gnälls på maten ifrågasätts bostadspriserna inte alls.

Inte heller ifrågasätts garagekostnader - alla har rätt till en bra bostad påstår
politrukerna - äldre sjuka o djur har rätt till värdiga liv - ja då borde även bilar
ha rätt till värdiga liv o bostäder - dvs billiga garage/garageplatser.

Och det finns i princip inga billiga HyresOrätter längre - o hyrorna på biblioteksgatan
är typ 20,000 kvm o kungsgatan o drottninggatan är också dyra som fan - köpcentra
kostar typ 10-12,000 kr/kvm - detta ifrågasätts inte heller - MÄRKLIGT NOG eftersom
detta driver upp varupriserna utav helvete.

OM DESKI FÅR VÄLJA - GRATIS MAT ELLER GRATIS BOSTAD ÄR VALET LÄTT

Gratis bostad - mat är mycket billigare - och varför tar media upp allt från fel håll
o fel vinkling - inte ens konsumentprogram som plus tar upp detta.

OCH REKLAMEN SEN - KÖP DET - ÄT DET - osv men inga hyreshusägare är med
i TV o säger bo hoss oss - det är billigt - ni får bonus - 3 månadshyror gratis
om Ni flyttar in hos oss - börja med 1 krona månaden (ja så säger faktiskt
shurgard - men inte Anders Bodin - eller HSB - ja dom både hyr ut o håller på
med hemtjänst - istället skall HSB renovera i Runkeby o höja hyror)

Och ni som vill spara o ha låga kostnader - varför inte driva frågorna om gratis bostad
ingen skall få profitera på folks boenden osv - varför inte högkostnasskydd här -
1,000 kr per rum och år
Citera
2016-08-02, 16:59
Medlem
japanskbruds avatar
man kan va snål som fan tills 65. Gå i pension. Köps ett skabbigt hus i filipinerna eller thailand nära ett slumområde. Sätt på unga tjejer hela dagarna och betala med ris eller rostiga konservburkar tills man inte får upp kuken längre. Åk tillbaks till sverige. Ta in på ålderdomshem. Verkar va det många svenskar satsar på.
Själv lär jag inte bli så gammal.
Citera
2016-08-02, 23:12
Medlem
Sparande ser jag ingen poäng med, men däremot investeringar. Ser investeringar som en fabrik som tillverkar pengar. Stoppar jag in 1000 kr i fabriken så får jag ut 100 kr varje år i resten av mitt liv. Stoppar jag in 1 miljon så får jag ut 100.000 kr varje år som jag kan göra mycket skoj för.

Oavsett var man har för intressen i livet, om det är att sätta på vackra flickor, hoppa fallskärm eller äta god mat på michelin krogar så behöver man pengar för detta. Har man ingen fabrik som skapar pengar åt en så kan man inte göra de saker som gör en lycklig.

Investeringar är en enabler, en möjliggörare för att kunna gör det man vill göra och få ett kul och skoj liv, vilket leder till sann lycka.

Håller med om att det inte är någon poäng med att ha en bunt miljoner när man blir för gammal eller att försaka livet när man är ung/medelålders. Sant att vissa blir besatta av att blir rik och slänger bort sitt liv i en evig jakt på nå denna rikedom. Balans är bäst, investera lagom och njut av frukterna från tidigare investeringar kontinueligt.
Citera
2016-08-03, 01:48
Medlem
Olympiuss avatar
Sparande är ju bara en uppoffring när man tjänar mindre än man behöver
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto