2005-12-03, 13:05
Medlem
Smokebombs avatar
Vi vet ju att alkohol kan ge hjärnskador, men hur omfattande är egentligen dessa, och hur mycket och länge och mycket måste man dricka för att dessa ska uppstå? Räcker det med en kortare tids helgsuperi? Eller måste man dra på som fan varje dag i flera decennier? Hur yttrar sig dessa hjärnskador?

Jag har hört att det är närminnet som i första hand tar stryk, och sedan ibland även lillhjärnan, vilket försämrar balanssinnet och andra viktiga funktioner.

En bekant som missbrukat i 10 år säger att alkohol ger väldigt marginella skador på hjärnan, dessutom verkar han vara rätt skärpt.
Andra säger att om man super sig dyngrak varje vecka ökar risken för att drabbas av demens flera gånger om.

Det finns ju ganska mycket forskning om om cannabis effekter på våra kognitiva funktioner, finns det motsvarande forskning om alkohol?

Posta gärna forskning och berättelser om egna erfarenheter av alkoholmissbruk och alkoholmissbrukare.
Citera
2005-12-04, 21:13
Bannlyst
En gammal grej är ju att hjärncellerna bryts ned när man dricker alkohol, men jag har för mig att jag läste i en Illustrearad Vetenskap att det inte ökade nedbrytningen. Däremot kan jag väl tänka mig att det tär på psyket att gå i ett ständigt rus. Dock är etanol ett gift för människor och djur så att det skulle kunna förstöra delar av hjärnan låter ju inte helt osannolikt, det kan ju trots allt påverka dem.

I skolan så får man ju lära sig allt om hur div. droger påverkar hjärna och kropp, men samma information om alkohol kan inte jag minnas att jag fått någon gång förutom det klassiska att man inte ska dricka för mycket osv. Kan det vara så att man bortser från alkoholens negativa konsekvenser bara för att det är socialt accepterat att dricka alkohol? Nu blir ju inte alla som dricker alkohol blir a-lagare, men jag tror att de flesta vuxna med många års erfarenhet av alkohol ändå är nån sorts "alkoholist-light" och hur påverkar isf. ett sådant "light-beroende" när man blir gammal?
Citera
2005-12-04, 22:46
Medlem
Några decennier tar det i varje fall inte. Jag har själv sett på nära håll hur endast några års hårt supande leder till både en trasig kropp och en trasig hjärna.

Fast vad man inte ska förbise är att alkoholism medför en livsstil som i sig är nedbrytande. Närings- och vitaminbrist är säkerligen kraftigt bidragande faktorer vid alla alkoholrelaterade skador.
Citera
2005-12-04, 23:00
Medlem
FireRaisers avatar
Jag har alltid undrat om synen kan påverkas negativt. Det händer att det sticker och kliar i mina ögon dagen efter, och ibland rinner dem lite lätt...
Citera
2005-12-04, 23:01
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FireRaiser
Jag har alltid undrat om synen kan påverkas negativt. Det händer att det sticker och kliar i mina ögon dagen efter, och ibland rinner dem lite lätt...

Tror inte det har att göra med alkoholen. Snarare att du kanske inte tål tobaksrök så bra och vistas i närheten av såna som röker t.ex?
Citera
2005-12-04, 23:04
Medlem
FireRaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Tror inte det har att göra med alkoholen. Snarare att du kanske inte tål tobaksrök så bra och vistas i närheten av såna som röker t.ex?

Mja... Jag vet inte. Kanske är det så, fast det är inget jag märker av just i stunden som jag vistas i röken. Feströker ju själv dessutom...
Citera
2005-12-05, 01:09
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FireRaiser
Mja... Jag vet inte. Kanske är det så, fast det är inget jag märker av just i stunden som jag vistas i röken. Feströker ju själv dessutom...
Men då är du också berusad, det kan också vara att det sticker och kliar pga
uttorkning.
Citera
2005-12-05, 02:20
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jag har ofta ont i ögonen när jag är bakis (jag har iofs supit ganska hårt i ett gäng år nu..)

Enligt kinesisk folkmedicin så är levern och ögonen ihopkopplade (fråga mig int ehur..) så det kanske skulle kunna ligga ngt i det..
Citera
2005-12-08, 21:32
Medlem
Smokebombs avatar
Ingen som har något konkret?
Citera
2005-12-08, 22:27
Medlem
Katarsiss avatar
Det är ju i första hand de känslomässiga delarna av hjärnan som tar stryk. Intelligensen förblir opåverkad länge, vilket, efter tillräckligt hårt supande, resulterar i en varelse med samma själsförmågor som en krokodil men med en människas intelligens.

Hittade inga speciellt bra länkar, men håll till godo.
http://www.medicallink.se/avd_temaAl...fm?newsID=1518
http://www.clarte.nu/grafik/cl953/cl953_0.html

Det verkar ju som att ögonen påverkas...

Etanol hämmar bildningen av viktiga fleromättade fettsyror
För att hjärnans och ögonbottens celler skall fungera krävs närvaro av vissa starkt fleromättade fettsyror. Många av dessa bildas i kroppen från mindre omättade fettsyror. Alkohol hämmar funktionen av ett viktigt enzym, delta-6-desaturas, som styr denna bildning. Följden kan bli brist på vissa starkt omättade fettsyror i hjärna och ögonbotten. Detta kan bidra till uppkomst av alkoholhjärnskador hos vuxna och till de hjärnskador som ses hos barn vars mammor druckit alkohol under graviditeten, det så kallade fetala alkoholsyndromet (FAS).

(Från översta länken)
Citera
2006-01-01, 14:03
Medlem
Smokebombs avatar
Jättebra!

Mer sådant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto