2016-07-30, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ejekt
Men vad är det jag läser?
Har ni aldrig köpt från mindre producenter? Slakterier i er närhet?
Jag tycker att Sverige har vuxit sig mycket starkare de senaste åren vad gäller att producera bra kött, där djuren går ute större delen av året och inte pumpas med antibiotika.

Ta er en titt på:

www.köttpåriktigt.se
http://www.gronagardar.se/
http://www.rafnaslakt.se/
http://www.gardssallskapet.se/
http://www.gardsnara.se/

Så kan vi prata kött sen

Vad ska diskuteras? pris? kvalitet? Ska man få kvalitet så åk till Alviks rondellen 695:-/kg för en entrecote. Gott som få har råd med...Svenskt bla bla men jag hittar liknande eller bättre utländskt t.o.m Kobe kött för samma pris!
Citera
2016-07-30, 22:45
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrOsocial
Råkar ju nu veta vad butiker har där jag bor och handlar. Det kanske inte ens säljs i Torneå eftersom ica i hpda tagit in det (aldrig varit över gränsen för att köpa mat).
Aldrig sett det i Kalix, Luleå eller Skeå.

Köpt en halv tjur förr, men hade då hus och plats för två frysboxar. Inte samma "lyx" nu i lägenhet.
Det var också mycket bra, men var ju av en lokal bonde som bara hade något djur om året för slakt.

Nej det vet jag inte (var du bor). Men det jag tänkte var att det är lättare att hitta "finskt" kött i det landet. Så står du i happis så är det en snabb tur över - men jag har inte köpt där så jag vet inte.

Precis, lokalproducerat som är stolt över köttet och låter den möras slår mycket som man finner i frysen på ICA/Coop.

Ta inte illa upp, men personen du svarade kanske är från Skåne. Då blir det inte så enkelt, det var lite så jag tänkte i alla fall. Förlåt mig, jag skriver fortare än jag tänker.
Citera
2016-07-30, 23:07
Medlem
Har inte så jätte stor erfarenhet och har inte provat kött från så många länder kanske 4-5 , st men Italien har väldigt fint och gott kött ätit på både restauranger där och provat tillaga själv och alltid bra och fint kött.
Citera
2016-07-30, 23:25
Medlem
NeutronStars avatar
Svenska nötdjur står stilla inomhus största delen av året och får då ingen motion. Svenska betesmarker är dessutom ganska fattiga tack vare vårt kalla klimat. Svenskt nötkött får heller inte hänga tillräckligt länge efter slakt pga hygienregler.

Att antibiotika inte skulle användas till nötkreatur i Sverige är en stor bluff. Förbudet kringgås genom att man skaffar recept från en veterinär mot infektioner (kor har alltid infektioner någonstans) varpå man tillsätter "medicinen" i fodret för att höja köttproduktionen. Förbudet ser bra ut på pappret men har ingen betydelse i praktiken, rent fusk alltså.
Citera
2016-07-30, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Nej det vet jag inte (var du bor). Men det jag tänkte var att det är lättare att hitta "finskt" kött i det landet. Så står du i happis så är det en snabb tur över - men jag har inte köpt där så jag vet inte.

Precis, lokalproducerat som är stolt över köttet och låter den möras slår mycket som man finner i frysen på ICA/Coop.

Ta inte illa upp, men personen du svarade kanske är från Skåne. Då blir det inte så enkelt, det var lite så jag tänkte i alla fall. Förlåt mig, jag skriver fortare än jag tänker.

Är ju som sagt knepigt att veta vart folk bor. Men är man från norra delarna är det inte omöjligt att man är förbi IKEA i hpda. Utan att då ta en sväng förbi Maxi (typ 500m ifrån) som har bland det imo bästa kött som finns i butik.
Citera
2016-07-31, 00:20
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jag som är en riktigt cynisk fan ser enbart detta som ett sätt för att skapa en bra "aftermarket" för uttjänta mjölkkor utan att för den sakens skull ha smakat på köttet.

Har lite svårt att köpa att köttet från uttjänta mjölkkor skulle vara så fantastiskt genom lite betande och all avel på köttproducerande kor skulle vara rätt så menlös...

Vad tror du?

Nja, fan vet om planetens toppkockar är så lättledda att de skulle hylla sånt kött om det inte var så bra som det påstås...

Jag är ju vegetarian och detta till väldigt stor del på grund av att jag inte gillar kött, så för min del spelar det ingen direkt roll, men jag är väl egentligen ganska partisk. Jag äter det inte, jag tjänar pengar på det...

Men jag ser det definitivt som en fördel om det skapas en seriös "aftermarket" istället för att köttet inte tas tillvara på något "vettigt" sätt och att korna även får ett "trevligare tid" efter att de slutat producera mjölk och innan de går till slakt ser jag som något positivt; det gynnar ju alltså "alla" led.

Det är väl inte så mycket mer att göra än att prova själv om du faktiskt vill veta...
Det finns en hel del svenskproducerat nöttkött från mjölkkor som har fått hänga 100 dagar eller mer att få tag på om man bara vet var man ska leta.
Citera
2016-07-31, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery

Nej, inte Skåne, men alldeles för långt ifrån Haparanda. Skeppsbron är inom hyfsat räckhåll, men det är ju inte som det var förr, nej.
Ackja! Det är bara att gratulera haparandaborna och hoppas att någon i Hötorgshallen eller på annan plats inom relativt hyfsat avstånd läser denna tråd och ser potentialen.
Vår mycket lokala ICA skulle inte komma på tanken, även om man klämt in lördags- och bastukorv bland alla de senaste läckerheterna från Polen. Dock inget nötkött, bara de bleksiktiga bitar av trött svensk mjölkko som finns på alla andra diskar. Inte ens riktig basturökt skinka går att få längre.
Suck!
Citera
2016-07-31, 19:07
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterdiagnos

Sverige har absolut toppskikt av nötkött i världen, när det kommer till den övre nivån, där är Frankrike t.ex värdelöst då de inte fattar marmorering, detsamma gäller de mesta i västeuropa.

Ehh... "frankrike fattar ej marmorering"?

Vill inte gaffla om källa men jag vill gärna ha en förklaring...

(Är bekant med ett par kockar från Göteborg som är hyfsat duktiga historiskt sett och kött i Frankrike har alltid haft ett gott renommé med hänsyn till även marmorering...)
Citera
2016-07-31, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper

(Är bekant med ett par kockar från Göteborg som är hyfsat duktiga historiskt sett och kött i Frankrike har alltid haft ett gott renommé med hänsyn till även marmorering...)

Aldrig sett bra kött någonsin i Frankrike, i finare saluhallar i både Paris och Lyon, det är verkligen hemskt dålig nivå på toppskiktet där.
Citera
2016-07-31, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper

Det är verkligen OTROLIGT dåligt "fin" kött i Frankrike, såhär ser det ut på Les halles de lyon, bocuse saluhall

http://johntalbottsparis.typepad.com/.a/6a00e55011241d883301b8d0c78105970c-pi
Senast redigerad av Fosterdiagnos 2016-07-31 kl. 19:29.
Citera
2016-07-31, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det finns en hel del svenskproducerat nöttkött från mjölkkor som har fått hänga 100 dagar eller mer att få tag på om man bara vet var man ska leta.

Var då? Vilken leverantör? Vilka mängder? Det där är skitsnack, sånt är uppbokat om det är hög marmoreringsgrad, 100 dagar? Nej.
Citera
2016-07-31, 19:39
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterdiagnos
Det är verkligen OTROLIGT dåligt "fin" kött i Frankrike, såhär ser det ut på Les halles de lyon, bocuse saluhall

http://johntalbottsparis.typepad.com/.a/6a00e55011241d883301b8d0c78105970c-pi

Svårt att döma av en bild så klart...lite fattig marmorering kanske i detta fall men fettet kring köttet är fint tycker jag.

Köpte T-Bone på eko-slakteri i lördags och fick totalt utan marmorering. Biffsidan vart oätlig men filébiten blev ok.

Svenska charkuterier gör det tyvärr lätt för sig ibland. (Beställde ändå dagen innan)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in