Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-29, 15:25
  #1
Medlem
immenses avatar
Att äta som vanligt varje dag och ha två dagar i veckan då man håller sig till 500-600kcal låter enkelt och hälsosamt.

Men jag funderar på hur kroppen skulle reagera om man gjorde tvärtom? Dvs ha två dagar då man äter normalt och resten av dagarna hålla sig till 500-600kcal.

Under ätardagarna skulle man passa på och äta väldigt näringsrik kost men även se till att man får i sig stor mängd kalorisnål mat under fastedagarna.
Rent spontant känner jag att det skulle vara väldigt effektivt men vilka för och nackdelar skulle en sådan kost ha tror ni?
Citera
2016-07-29, 15:29
  #2
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immense
Att äta som vanligt varje dag och ha två dagar i veckan då man håller sig till 500-600kcal låter enkelt och hälsosamt.

Men jag funderar på hur kroppen skulle reagera om man gjorde tvärtom? Dvs ha två dagar då man äter normalt och resten av dagarna hålla sig till 500-600kcal.

Under ätardagarna skulle man passa på och äta väldigt näringsrik kost men även se till att man får i sig stor mängd kalorisnål mat under fastedagarna.
Rent spontant känner jag att det skulle vara väldigt effektivt men vilka för och nackdelar skulle en sådan kost ha tror ni?

Vad som händer är att du går ned i vikt, en annan bieffekt av att ligga på 500-600 kcal/ dag är att du kan känna dig trött och orkeslös.

Edit: Själv har jag kört periodisk fasta i 2,5 månader nu, fungerar riktigt bra. Har ett fönster mellan 12.00 och 18.00 då jag äter, därefter är det bara kaffe/ vatten som gäller. Tappat 20kg i vikt under denna tid, förvisso har jag även promenerat en hel del. Har 8kg kvar till slutmålet, sen gäller det bara att behålla vikten, det är det som är den stora utmaningen. Gäller att hitta en livsstil som är enkel att hålla, ju krångligare man gör det desto svårare att hålla över tid.
__________________
Senast redigerad av FatPPLrHrdrTkidnap 2016-07-29 kl. 15:32.
Citera
2016-07-29, 15:45
  #3
Medlem
immenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Vad som händer är att du går ned i vikt, en annan bieffekt av att ligga på 500-600 kcal/ dag är att du kan känna dig trött och orkeslös.

Edit: Själv har jag kört periodisk fasta i 2,5 månader nu, fungerar riktigt bra. Har ett fönster mellan 12.00 och 18.00 då jag äter, därefter är det bara kaffe/ vatten som gäller. Tappat 20kg i vikt under denna tid, förvisso har jag även promenerat en hel del. Har 8kg kvar till slutmålet, sen gäller det bara att behålla vikten, det är det som är den stora utmaningen. Gäller att hitta en livsstil som är enkel att hålla, ju krångligare man gör det desto svårare att hålla över tid.

Wow vad kul, bra jobbat! Powerwalkar du innan frukost? Hur länge/ofta?
Ja precis, men jag känner att en omvänd 5:2 skulle få min mage att vänja sig vid mindre mat också vilket kan underlätta sedan efter nådd målvikt.
Citera
2016-07-29, 16:13
  #4
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immense
Wow vad kul, bra jobbat! Powerwalkar du innan frukost? Hur länge/ofta?
Ja precis, men jag känner att en omvänd 5:2 skulle få min mage att vänja sig vid mindre mat också vilket kan underlätta sedan efter nådd målvikt.

Jag går minst 10km/ dag, brukar dela upp det på 2 pass, 5km på förmiddagen, därefter lunch vid 12.00. Sen blir det en kvällspromenad om 5km. På helgerna har jag mer tid över och då brukar det ofta bli mellan 10km och 30km promenader.
Kom ihåg att det är träningen som gör grammen, kosten gör kilon.
Citera
2016-07-29, 18:51
  #5
Medlem
Klart det är effektivt om målet är att gå ner i vikt. Men anledningen till att det inte blivit så stort med 2:5 är väl för att majoriteten inte vill äta så. Nu har du ju gått ett steg längre och börjat tänka själv. Tur att du inte bor i Ryssland för då hade du stuckit ut från mängden (ja, där ska ju alla tänka likadant)!
´
Jättebra att du hittar din egna väg när det gäller kosten. Det är väl först då man har chanser att lyckas. Det är i stort sett dödsfött att följa andras kostscheman för då kommer man alltid känna att man inte är helt nöjd med maten. Och maten är ju så stor del av vardagen att det inte blir hållbart!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback