Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-29, 08:03
  #1
Medlem
mikael_svenssons avatar
Har fått en logotype framtagen. Är mer än nöjd med resultatet.
Dock är allt jag fick psd-filen med alla lager, samt det teckensnitt som användes till en 'slogan' under loggan.
Detta räcker/räckte gott och väl vid tillfället då jag beställde den, då meningen endast var att ha en logga för web.

Nu kommer jag behöva ha möjlighet att kunna trycka den på två bilar.

Min fråga är. Är det möjligt att lämna psd-filen till någon som pysslar med grafisk design och "omvandla den" till det eller de format som behövs för att kunna förstora och förminska den hur jag vill utan att den blir pixlig och suddig?

Min andra fråga är, är det ett komplicerat arbete för den som ska göra det? Tänker på vad jag ska sikta på att behöva betala?

Loggan består av silhuetten av ett tak och en målare, en färgklick samt en text bestående av fyra ord undertill, allt i svart.
Citera
2016-07-29, 08:37
  #2
Medlem
Om allt är svart. Så ska det utan problem gå att lämna in den till någon som kan sin grej.

(Går i färg med, men tar längre tid och kostar mera)
Citera
2016-07-29, 08:43
  #3
Medlem
Vilken färg saker har, svart eller regnbågsfärgat, spelar absolut ingen roll.
Det är HUR logon är gjord som räknas. Photoshop är inget optimalt program att göra logor i, men det finns vissa saker som går att använda trots alla övriga begränsningar, orastrerad text är och formlager.

Det finns två sätt att göra bildekaler. Om logon är EN enda färg kan man skära ut den i vinyl. Om det är en CMYK så skriver man ut den på vinyl och skär i efterhand.
Har du möjlighet att på något sätt lägga upp hela PSD-filen så man kan titta på den?
/
Citera
2016-07-29, 09:23
  #4
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael_svensson
Min fråga är. Är det möjligt att lämna psd-filen till någon som pysslar med grafisk design och "omvandla den" till det eller de format som behövs för att kunna förstora och förminska den hur jag vill utan att den blir pixlig och suddig?
Nej. Det är idiotiskt och mycket oprofessionellt av den du köpt din logo av att inte leverera den i vektor-format. Standardformaten är Adobe Illustrator och PDF.

Självklart är det "möjligt", men i värsta fall är den du lämnar den till tvungen att göra om jobbet och det blir säkert du som får betala. Antingen i pengar eller i att slutresultatet inte blir så bra som det borde.
Citera
2016-07-31, 20:42
  #5
Medlem
systems avatar
På A svarar vi "ja".
På B svarar vi "det beror på hur ursprunget ser ut".

Standard för logotyper är - som redan är sagt - att leverera vektorfil (.ai, .pdf eller i sällsynta fall .eps), men om så ej är gjort så går det allra mesta att fixa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback