Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-08-01, 05:09
  #25
Medlem
Scratchbites avatar
Det behöver ju inte hota kräftskivan... för jag antar att signalkräftorna som utrotas i Svenska vatten kommer att ersättas med den inhemska flodkräftan?

Med det sagt är det jättekul att de tar tag i det. Men riktigt hur det ska gå till vet jag inte - sätta ut stora mängder odlade flodkräftor kanske, för att konkurrera ut signalkräftorna??
Citera
2016-08-01, 05:14
  #26
Medlem
Scratchbites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Svenska kräftor står för ca 20% av det som säljs i sverige. Det är nog få fiskare som lever på enbart kräftfiske men många som har det som del av sitt fiske. Jag tror nog att det kan slå ganska hårt mot enskilda fiskare och deras inkomst, jag har ingen aning om siffror men att kräftor står för 10-20% av inkomsterna för många känns inte helt orimligt. Att de redan lever på marginalen gör ju inte att det blir lättare för dem.

Nu ska jag inte vara den som förespråkar yrkesfiske, men svenska insjöfiskare känns i sammanhanget relativt vettiga när vi pratar den här yrkeskategorin. Kan nog tycka att beslutet är OK men som tidigare sagts, det finns nog andra arter som har större betydelse att motverka
Jo vars, men om signalkräftan försvinner kommer flodkräftan att bli vanligare också. Jag betvivlar att det kommer komma något omedelbart förbud mot att sälja signalkräftor rakt ut ur nattmössan heller.
Citera
2016-08-01, 16:17
  #27
Medlem
Det vore naturligtvis bra om signalkräftan kunde bytas ut mot flodkräfta. Men hur skulle det gå till? Att sluta fiska den gör ju bara att det blir flera kräftor!
EU får dock gärna förbjuda "spansk skogssnigel", men hur skall de bli av med dem?

Efter Brexit så skall EU vara försiktiga med att detaljstyra oss, risken finns att vi också tröttnar. Vilka arter vi fiskar i svenska insjöar och vattendrag är en fråga för svenskarna att ta ställning till.
Citera
2016-08-01, 18:41
  #28
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nobber708
Tvekar på att det här kommer hända.. smittar sig sjukdomen via närkontakt eller via vattnet dom andas?

man skulle gjort detta direkt och gett fan i att plantera in signalkräftor
Smittade redskap är väl boven, burarna skall kokas innan man använder dem i ett annat vattendrag.
Jag skulle tippa på att de får pesten via vattnet. Att få bort signalkräftan helt lär bli omöjligt, man kan bara reducera dem.
Citera
2016-08-01, 20:24
  #29
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Smittade redskap är väl boven, burarna skall kokas innan man använder dem i ett annat vattendrag.
Jag skulle tippa på att de får pesten via vattnet. Att få bort signalkräftan helt lär bli omöjligt, man kan bara reducera dem.
Exakt så! Och nu är dom så utspridda så det lär vara en omöjlighet.. Bara att titta på sjön Vättern som ett exempel, där signalkräftan har tagit över "allt" näringsfiske hos yrkesfiskarna.
Jag själv åker dit varje år och nöjesfiskar, och jävlar vad kräftor det finns!

En dykare jag pratade med för några år sedan sa att det var helt svart på botten av kräftor på vissa ställen

Att utrota signalkräftan är omöjligt om man inte vill döda en hel sjö!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback