• 1
  • 2
2016-07-26, 21:33
Medlem
Hejsan

Har precis skickat in min registrering för enskild firma till skatteverket och valde att betala in momsen månadsvis, av den enkla anledningen att jag vill ha full koll och inte har något behov av att spara en massa pengar

Men nu i efterhand kom jag att tänka på att jag kanske förlorar på detta? Jag kommer förmodligen inte att ha inbetalningar och utbetalningar varje månad, utan större klumpsummor ungefär vart 45:e dag

Låt säga att jag får in 10000 ena månaden och endast utgifter på 2000 andra månaden, kan jag fortfarande kvitta momsen från förra månaden? Eller hur fungerar det egentligen?
Citera
2016-07-27, 06:43
Medlem
Jag är absolut ingen expert på ämnet, men moms ska betalas den månad försäljningen sker.

Jag menar att om du i augusti säljer för 20.000 och vi säger att momsen är 10% så vill staten ha in 2000:- för augusti månad.
Om du samtidigt sålt för 20.000 i augusti månad men ej hunnit få in pengarna kvittar, staten vill fortfarande ha in 2000:- för augusti även om du inte lyckas driva in pengarna fören ett år senare.

Säljer du då för 5000:- i September så pröjsar du bara 500:-

Du väljer bara hur många gånger du ska betala in per år och momsen styrs av när försäljningen äger rum, inte när du fått in pengarna på ditt konto. Det är inte ovanligt att småföretag får det kämpigt med momsinbetalningarna när kunderna (större företag) förhalar fakturor.

Jag förstår dock inte vad du menar med att kvitta momsen från förra månaden, du vet ju inte hur mycket du kommer sälja?!
Citera
2016-07-27, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Jag är absolut ingen expert på ämnet, men moms ska betalas den månad försäljningen sker.

Jag menar att om du i augusti säljer för 20.000 och vi säger att momsen är 10% så vill staten ha in 2000:- för augusti månad.
Om du samtidigt sålt för 20.000 i augusti månad men ej hunnit få in pengarna kvittar, staten vill fortfarande ha in 2000:- för augusti även om du inte lyckas driva in pengarna fören ett år senare.

Säljer du då för 5000:- i September så pröjsar du bara 500:-

Du väljer bara hur många gånger du ska betala in per år och momsen styrs av när försäljningen äger rum, inte när du fått in pengarna på ditt konto. Det är inte ovanligt att småföretag får det kämpigt med momsinbetalningarna när kunderna (större företag) förhalar fakturor.

Jag förstår dock inte vad du menar med att kvitta momsen från förra månaden, du vet ju inte hur mycket du kommer sälja?!

Fast det du nämner om att det kan bli kämpigt med momsen gäller väl bara om jag använder faktureringsmetoden och inte kontantmetoden?

Jag menar, säg att jag månad 1:
In: 10000 (2500 moms)
Ut: 2000 (500 moms)
Så betalar jag väl 2500-500 alltså 2000 i moms?

Säg sedan att månad 2:
In: 10000
Ut: 0

Och månad 3:
In: 0
Ut: 2000

Förlorar jag då inte på att betala min moms månadsvis?
Citera
2016-07-27, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forth
Fast det du nämner om att det kan bli kämpigt med momsen gäller väl bara om jag använder faktureringsmetoden och inte kontantmetoden?

Jag menar, säg att jag månad 1:
In: 10000 (2500 moms)
Ut: 2000 (500 moms)
Så betalar jag väl 2500-500 alltså 2000 i moms?

Säg sedan att månad 2:
In: 10000
Ut: 0

Och månad 3:
In: 0
Ut: 2000

Förlorar jag då inte på att betala min moms månadsvis?

Du förlorar aldrig något på moms, eftersom det inte är dina pengar i något läge.
Du kan möjligen "tappa" ränta och likviditet.

Månad 1 betalar du mycket riktigt 2000.
Månad 2 betalar du 2500
Månad 3 får du 500 tillbaka.
Citera
2016-07-27, 08:04
Medlem
birgetts avatar
väljer du faktureringsmetod=efter fakturadatum
bokslutsmetod=efter inbetalning
kan välja helårsredovisning om omsättning under 3 000 000 kr=en gång per år
kan registreras att redovisa var 3 månad också

allt beror på vilken metod du väljer.
Citera
2016-07-27, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Du förlorar aldrig något på moms, eftersom det inte är dina pengar i något läge.
Du kan möjligen "tappa" ränta och likviditet.

Månad 1 betalar du mycket riktigt 2000.
Månad 2 betalar du 2500
Månad 3 får du 500 tillbaka.

Hur fungerar det månad 3 menar du, hur får jag tillbaks 500? Betalar skatteverket mig 500, när blir de pengarna i så fall utbetalade?

Citat:
Ursprungligen postat av birgett

Har valt bokslutsmetoden (kontantmetoden?), känns väl som den bara innefattar fördelar egentligen?
Citera
2016-07-27, 10:38
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgett

Helårsredovisning kan man ha om man omsätter högst 1 miljon/år.
Citera
2016-07-27, 10:38
Medlem
Citat:
Hur fungerar det månad 3 menar du, hur får jag tillbaks 500? Betalar skatteverket mig 500, när blir de pengarna i så fall utbetalade?

Har valt bokslutsmetoden (kontantmetoden?), känns väl som den bara innefattar fördelar egentligen?

Återbetalning på samma sätt som vid andra tillfällen då ingående moms för perioden överstiger den utgående. Du kan ju köpa inventarier en månad för 100' inklusive moms till företaget, men den månaden har du inga momspliktiga försäljningsintäkter för att göra det enkelt, då får du igen 20' i moms.
Citera
2016-07-27, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Återbetalning på samma sätt som vid andra tillfällen då ingående moms för perioden överstiger den utgående. Du kan ju köpa inventarier en månad för 100' inklusive moms till företaget, men den månaden har du inga momspliktiga försäljningsintäkter för att göra det enkelt, då får du igen 20' i moms.

Jo men om jag samma månad inte har några inkomster utan endast utgifter, och det är en utbetalning utanför EU (jag betalar även momsen när jag betalar)
Citera
2016-07-27, 12:22
Medlem
Citat:
Jo men om jag samma månad inte har några inkomster utan endast utgifter, och det är en utbetalning utanför EU (jag betalar även momsen när jag betalar)
Bör inte göra någon skillnad, vid tveksamhet gäller städse att kontakta Skatteverket i första hand.
Citera
2016-07-27, 16:28
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:

Du kan inte lyfta den utländska momsen, så i ovanstående fall (du har varken sålt eller köpt något inom Sverige aktuell månad) så kommer du varken få igen eller betala någon moms till skatteverket.
Citera
2016-07-27, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Du kan inte lyfta den utländska momsen, så i ovanstående fall (du har varken sålt eller köpt något inom Sverige aktuell månad) så kommer du varken få igen eller betala någon moms till skatteverket.

Ok så betalningar utanför EU kan jag alltså inte dra av någon moms på, och får betala hela beloppet själv?

Låt säga att det är en betalning inom EU, i exemplet ovan, betalar då skatteverket mig 25% av utbetalningen (om jag inte har möjligheten att betala 25% mindre direkt genom VAT)?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in