Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Till viss del så är det så. I första hand handlar det om att man bryter mot ordningsregler. t.ex dricka alkohol där man inte får, filmar där man inte får eller vilka ordningsregler eller förordningar det nu kan röra sig om.
I andra hand handlar det om en bedömning från OV eller polis av ens beteende.
Det där med att inte gå med på polisens tolkning är inte att rekommendera. För även om rätten bedömer det som att du inte var ordningsstörande så har du fortfarande inte rätt att göra motstånd om polisen försöker att avhysa dig.
Det skall väldigt mycket till för att man skall ha rätt att göra motstånd vid ett polisingripande. Att vara oskyldig är inte alls nog.
`
Ok min tolkning var inte helt fel då alltså..
Men ett par grejor... man skall alltid lyda polisen... även om man anser (för stunden) att dom har fel... det kan avgöras senare.. är vi med på det?
Att göra motstånd emot polis kan skada dig... att inte göra det kan högst ta lite tid... så självklart skall man aldrig något motstånd... det är totalt ologiskt...
Nu hoppas jag du förstår mig...
Men (och ja det finns ett litet men) det är att poliser skall vara vaksamma på mänskligt beteende (här i Sverige är detta inget som helst problem) men i andra länder kan det vara det... och ibland förundras man... låg (ja lite onykter) på en gräsmatta i Italien... kom en polis med drag pistol riktat emot mig och skrek på Tyska... detta kunde bli jobbigt...
Man får helt enkelt tänka hur människor kan reagera och agera utifrån det... för att minska missförstånd...
Men exempelvis USA... där är ju problemen enorma... utbildningen bygger ju på vad som kan hända och en rejäl video visning som visar poliser blir skjutna när dom frågar om körkortet... inte konstigt att poliser agerar som dom gör... sedan visas det på TV hur poliser agerar när dom träffar på kriminella (och ibland "oskyldiga) och där blir ju jävla clash helt enkelt...
Detta börjar ju hända även i Sverige... vilket i princip innebär att alla kommer bli livrädda för polisen och (springa, göra motstånd osv) och poliser får ännu svårare att hålla kvar personer... en jävla soppa.. här är det ju enkelt media som får stå till svars... speciellt vår licensbetalda om man skall vara helt ärlig...
Jaja... kan skriva mycket men dags att nana...