2016-07-26, 01:03
Medlem
Annonvengers avatar
Många lagar refererar till den allmänna ordningen, tex PL13, men det finns ingen klar juridisk definition vad det innefattar. Har försökt att söka på Google men hittar ingenting.

Är det någon som sitter på en jurisisk definition eller är det bara till för att skapa utrymme i lagen?

Tänker främst på avvisande av enskilda personer från allmänna platser då man inte har gjort något fel. Inga krogmiljöer eller sammankomster.
Senast redigerad av Annonvenger 2016-07-26 kl. 01:05.
Citera
2016-07-26, 01:45
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annonvenger
Många lagar refererar till den allmänna ordningen, tex PL13, men det finns ingen klar juridisk definition vad det innefattar. Har försökt att söka på Google men hittar ingenting.

Är det någon som sitter på en jurisisk definition eller är det bara till för att skapa utrymme i lagen?

Tänker främst på avvisande av enskilda personer från allmänna platser då man inte har gjort något fel. Inga krogmiljöer eller sammankomster.

Då ingen svarat... och nej jag är inte insatt i det juridiska...
Men får en svag känsla av att det är lite av "eye of the beholder" när det gäller sådana saker...
Dvs lagen är ganska (o)tillåtande...

Polisen avgör alltså om du är störande av ordning eller inte... vilket du som "offer" kan gå med på (alltså sluta med vad du håller på med, eller avlägsna dig) eller avgöra i rätten...

Det är alltså i första hand polisen som avgör om du är störande och i andra hand rätten/lagen...

Jaja... så är min uppfattning (troligen helt fel) i alla fall...
Citera
2016-07-26, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Då ingen svarat... och nej jag är inte insatt i det juridiska...
Men får en svag känsla av att det är lite av "eye of the beholder" när det gäller sådana saker...
Dvs lagen är ganska (o)tillåtande...

Polisen avgör alltså om du är störande av ordning eller inte... vilket du som "offer" kan gå med på (alltså sluta med vad du håller på med, eller avlägsna dig) eller avgöra i rätten...

Det är alltså i första hand polisen som avgör om du är störande och i andra hand rätten/lagen...

Jaja... så är min uppfattning (troligen helt fel) i alla fall...

Till viss del så är det så. I första hand handlar det om att man bryter mot ordningsregler. t.ex dricka alkohol där man inte får, filmar där man inte får eller vilka ordningsregler eller förordningar det nu kan röra sig om.
I andra hand handlar det om en bedömning från OV eller polis av ens beteende.

Det där med att inte gå med på polisens tolkning är inte att rekommendera. För även om rätten bedömer det som att du inte var ordningsstörande så har du fortfarande inte rätt att göra motstånd om polisen försöker att avhysa dig.
Det skall väldigt mycket till för att man skall ha rätt att göra motstånd vid ett polisingripande. Att vara oskyldig är inte alls nog.
Citera
2016-07-26, 03:53
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Till viss del så är det så. I första hand handlar det om att man bryter mot ordningsregler. t.ex dricka alkohol där man inte får, filmar där man inte får eller vilka ordningsregler eller förordningar det nu kan röra sig om.
I andra hand handlar det om en bedömning från OV eller polis av ens beteende.

Det där med att inte gå med på polisens tolkning är inte att rekommendera. För även om rätten bedömer det som att du inte var ordningsstörande så har du fortfarande inte rätt att göra motstånd om polisen försöker att avhysa dig.
Det skall väldigt mycket till för att man skall ha rätt att göra motstånd vid ett polisingripande. Att vara oskyldig är inte alls nog.
`
Ok min tolkning var inte helt fel då alltså..

Men ett par grejor... man skall alltid lyda polisen... även om man anser (för stunden) att dom har fel... det kan avgöras senare.. är vi med på det?

Att göra motstånd emot polis kan skada dig... att inte göra det kan högst ta lite tid... så självklart skall man aldrig något motstånd... det är totalt ologiskt...

Nu hoppas jag du förstår mig...

Men (och ja det finns ett litet men) det är att poliser skall vara vaksamma på mänskligt beteende (här i Sverige är detta inget som helst problem) men i andra länder kan det vara det... och ibland förundras man... låg (ja lite onykter) på en gräsmatta i Italien... kom en polis med drag pistol riktat emot mig och skrek på Tyska... detta kunde bli jobbigt...

Man får helt enkelt tänka hur människor kan reagera och agera utifrån det... för att minska missförstånd...

Men exempelvis USA... där är ju problemen enorma... utbildningen bygger ju på vad som kan hända och en rejäl video visning som visar poliser blir skjutna när dom frågar om körkortet... inte konstigt att poliser agerar som dom gör... sedan visas det på TV hur poliser agerar när dom träffar på kriminella (och ibland "oskyldiga) och där blir ju jävla clash helt enkelt...

Detta börjar ju hända även i Sverige... vilket i princip innebär att alla kommer bli livrädda för polisen och (springa, göra motstånd osv) och poliser får ännu svårare att hålla kvar personer... en jävla soppa.. här är det ju enkelt media som får stå till svars... speciellt vår licensbetalda om man skall vara helt ärlig...

Jaja... kan skriva mycket men dags att nana...
Citera
2016-07-26, 04:23
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Det där slås fast i praxis och i litteraturen. För att göra en 13(b)-avvisning, vilket förutsätter en "svårare oordning", vill jag minnas att det krävs en "upploppsliknande situation". Fullt jävla kaos alltså. För en 13(c)-avvisning ligger ribban lägre, men det ska vara rejält stökigt. Jag har tyvärr inga källor att bjuda på.
Citera
2016-07-26, 09:48
Medlem
Dr.Diegos avatar
Google är fantastiskt, men ibland måste man ge sig ut i verkligheten. Jag skulle rekommendera att du kollar med närmsta bibliotek om de har följande bok "Polislagen: en kommentar". Som jag har för mig grundligt går igenom bla Pl13.
Citera
2016-07-26, 15:20
Medlem
Butch.Cassidys avatar
Värt att tillägga är att vad som stör den allmänna ordningen är väldigt flyktigt och beroende på omständigheterna.
Det som skulle anses som ordningsstörning på en finare restaurang eller på en teaterföreställning skulle antagligen kunna vara ett icke störande beteende på en fotbollsmatch eller en nattklubb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in