Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-26, 00:11
  #1
Medlem
Hej, skall köpa PA-högtalare som kommer användas för fest inomhusbruk för små lokaler och hemmafester. Problemet är att jag inte vet någonting om ljud...

Har hittat dessa som ligger inom min budget på ca 4000-5000 kr
http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=12530

Tänkte två sånna, men vet inte om skytec är ett bra märke eller om de är skit.

Måste man köra en subwoofer också för att få bra bastryck?

All hjälp uppskattas.
Citera
2016-07-26, 00:26
  #2
Medlem
En subbas avlastar dessa högtalare. Du får inte djupbasen med 15" med tryck.

Men om du slänger in en sådan här avlastar du basen i topparna.

http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=12660

Subbas behöver inte vara stereo eller två. Räcker med en 18". Ställ delningsfiltret så den tar upp till ungefär 120-150 Hz.

Spräcker din budget med en tusenlapp men är värt det. Blir en jäkla skillnad.
Citera
2016-07-26, 00:49
  #3
Medlem
Skulle avråda att handla därifrån. Ofta usel kvalitet på deras saker och ett jävla problem att få ersättning för saker och ting om något skulle strula.

Om du mot förmodan tänkt handla där iaf, så sök lite info om dom innan du bestämmer dig. Finns en eller ett par trådar om dom här på FB.
Citera
2016-07-26, 01:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alcudia
Skulle avråda att handla därifrån. Ofta usel kvalitet på deras saker och ett jävla problem att få ersättning för saker och ting om något skulle strula.

Om du mot förmodan tänkt handla där iaf, så sök lite info om dom innan du bestämmer dig. Finns en eller ett par trådar om dom här på FB.

Joo, jag såg att några hade grillat brillebo här på flashback. Vilka andra butiker finns det, är typ dom som kommer högst upp när man googlar PA-högtalare... Har också läst lite skit om skytec, men det verkar på deras hemsida som en seriös tillverkare. Kanske man skall gå mer mot de vanligare märkerna, JBL, yamaha etc.. vilka mer finns det?
Citera
2016-07-26, 01:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alcudia
Skulle avråda att handla därifrån. Ofta usel kvalitet på deras saker och ett jävla problem att få ersättning för saker och ting om något skulle strula.

Om du mot förmodan tänkt handla där iaf, så sök lite info om dom innan du bestämmer dig. Finns en eller ett par trådar om dom här på FB.

Kanske Ljudia istället.

http://www.ljudia.se/produkter/pa-dj...-dave-8-roadie

Sen är det väl inte ovanligt att folk förväntar sig mer än vad de betalar för när det gäller ljudsystem.

Man köper ett system för 5000 kr och tror det skall klara en hel arena. (lite överdrivet)
Citera
2016-07-26, 01:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskbena
Joo, jag såg att några hade grillat brillebo här på flashback. Vilka andra butiker finns det, är typ dom som kommer högst upp när man googlar PA-högtalare... Har också läst lite skit om skytec, men det verkar på deras hemsida som en seriös tillverkare. Kanske man skall gå mer mot de vanligare märkerna, JBL, yamaha etc.. vilka mer finns det?

www.4sound.se har du ju annars.. Hette väl tidigare musikbörsen om jag inte minns helt fel. Dom är ju åtminstone seriösa, iaf vad jag har erfarit. Vilka märken som gäller har jag lite svårt att uttala mig om. Men har du möjlighet att besöka en butik så är det ju inte omöjligt att få provlyssna på prylarna.
Citera
2016-07-26, 01:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Kanske Ljudia istället.

http://www.ljudia.se/produkter/pa-dj...-dave-8-roadie

Sen är det väl inte ovanligt att folk förväntar sig mer än vad de betalar för när det gäller ljudsystem.

Man köper ett system för 5000 kr och tror det skall klara en hel arena. (lite överdrivet)

Nej det har du rätt i. För 5000 kr får man ju inte direkt några superbra saker, även om det kanske duger till TS ändamål

Till TS, varför just PA högtalare? Ska du koppla mixerbord och dylikt?
Citera
2016-07-26, 01:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alcudia
Nej det har du rätt i. För 5000 kr får man ju inte direkt några superbra saker, även om det kanske duger till TS ändamål

Till TS, varför just PA högtalare? Ska du koppla mixerbord och dylikt?

PA prylar brukar oftast betyda de tål lite mer effekt och har högre verkningsgrad. Men inte lika skönsjungande som Hifi. Allt går koppla mixerbord till och dylikt. Så TS tänker rätt.
Citera
2016-07-26, 01:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
PA prylar brukar oftast betyda de tål lite mer effekt och har högre verkningsgrad. Men inte lika skönsjungande som Hifi. Allt går koppla mixerbord till och dylikt. Så TS tänker rätt.


Jo absolut. Men för den summan TS vill lägga så kan man ju ändå få ett par rätt välljudande Hifi högtalare som förmodligen skulle passa utmärkt till hemmafester och mindre lokaler Men kör PA grejer om du känner för det TS!

Gonatt på er
Citera
2016-07-26, 01:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alcudia
Jo absolut. Men för den summan TS vill lägga så kan man ju ändå få ett par rätt välljudande Hifi högtalare som förmodligen skulle passa utmärkt till hemmafester och mindre lokaler Men kör PA grejer om du känner för det TS!

Gonatt på er

Troligt att man blåser diskanterna i en hifi anläggnng för detta ändmål. Dessutom brukar Hifi:s verkningsgrad ligga långt långt under PA system. Hifi kan ha i bästa fall ha 92dB medan en PA kan ha 100db. Det är nästan mer än tre gånger högre ljudtryck. (3dB är en fördubbling av ljustyrkan)

Du skulle behöva köpa minst tre uppsättningar hifi högtalare för komma i närheten av en PA anläggning med samma ljudtryck. (i teorin. I praktiken fungerar det inte)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback