2016-07-25, 14:32
Bannlyst
Har problem med datorn och ska göra fabriksåterrställning. Men har ingen CD(försvunnit antar jag), krävs det för Windows 10? Och produktnyckel (om det behövs) står det någonstans på datorn eller nått?
Citera
2016-07-25, 14:42
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agaton1
Har problem med datorn och ska göra fabriksåterrställning. Men har ingen CD(försvunnit antar jag), krävs det för Windows 10? Och produktnyckel (om det behövs) står det någonstans på datorn eller nått?

Fabr.återställning görs med det installerade programmet på datorn där för.

Märke och modell på datorn?
Citera
2016-07-25, 14:42
Bannlyst
Nej, varken CD eller nyckel krävs om du återställer datorn med Windows egna programvara.
Citera
2016-07-25, 14:44
Medlem
Du kan även ladda hem det från Microsoft på en usb , du behöver din nyckel dock som borde finnas i mailen du köpte med eller på sidan av datorn.

Är det tex en dell eller hp så kan det krävas deras installation, kontakta support.
Citera
2016-07-25, 15:49
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Hämta hem ISO-filen. Bränn ut på någon media och därefter utföra en ny installation. Produktnyckeln/licens är kvar och bör vara aktiverad efter din installation.

https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10
Citera
2016-07-25, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Hämta hem ISO-filen. Bränn ut på någon media och därefter utföra en ny installation. Produktnyckeln/licens är kvar och bör vara aktiverad efter din installation.

https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10
Behöver jag verkligen göra det där då? Datorn kunde inte starta, den försökte reparera sig själv, men det gick inte, så kom det upp olika alternativ, bland annat fabriksåterställning. Då behöver jag väll inte ISO-filen?
Citera
2016-07-25, 16:24
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Behöver jag verkligen göra det där då? Datorn kunde inte starta, den försökte reparera sig själv, men det gick inte, så kom det upp olika alternativ, bland annat fabriksåterställning. Då behöver jag väll inte ISO-filen?

Nopp, har du bara partitionen kvar som avser recovery = fabriksåterställning så använder du denna metod.

Du nämner inget om modell eller tillverkare. Men du kan hämta hem datorns manual på tillverkarens hemsida om du nu unte har en liggande.
Citera
2016-07-25, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Nopp, har du bara partitionen kvar som avser recovery = fabriksåterställning så använder du denna metod.

Du nämner inget om modell eller tillverkare. Men du kan hämta hem datorns manual på tillverkarens hemsida om du nu unte har en liggande.
Det är en Lenovo iaf.
Citera
2016-07-25, 16:30
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Det är en Lenovo iaf.

F 11 brukar det vara på Lenovos datorer. Men du har kanske någon genväg under programmenyn där man använder Lenovos egna återställningsprocess?
Citera
2016-07-25, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sockerdrickan
Du kan även ladda hem det från Microsoft på en usb , du behöver din nyckel dock som borde finnas i mailen du köpte med eller på sidan av datorn.
Har datorn haft en aktiverad Windows 10 installation ska du inte behöva någon nyckel längre. Klicka vidare i lugn och ro, och datorn kommer aktivera sig själv med ett digitalt fingeravtryck baserat på hårdvaran.

Citat:
Datorn kunde inte starta, den försökte reparera sig själv, men det gick inte, så kom det upp olika alternativ, bland annat fabriksåterställning. Då behöver jag väll inte ISO-filen?
Normalt sett så är fabriksåterställning alternativet du vill använda, men du kommer eventuellt bli av med personliga filer, så jag hoppas du har en backup.
B!
Citera
2016-07-25, 22:54
Bannlyst
Jepp behövdes ingen produktnyckel (som jag förövrigt hittade) gjort fabriksåterrställning så ska bli intressant att se om problemen med den försvinner. Är väldigt missnöjd med Lenovo, men det var den billigaste datorn jag hittade för 2 år sen som täckte mina behov.
Senast redigerad av Agaton1 2016-07-25 kl. 22:56.
Citera
2016-07-26, 07:23
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Jepp behövdes ingen produktnyckel (som jag förövrigt hittade) gjort fabriksåterrställning så ska bli intressant att se om problemen med den försvinner. Är väldigt missnöjd med Lenovo, men det var den billigaste datorn jag hittade för 2 år sen som täckte mina behov.

Om du är klar nu med din fabriksåterställning så avinstallerar bort lite onödiga program, spel, med mera. Det medföljer oftast detta på bärbara datorer.

Rensar datorn med något vettigt program, te.x CCleaner. Tar bort onödiga tjänster som du inte använder under Windows. Och framför allt - uppdaterar datorn med fräscha drivrutiner samt operativsystemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in