2016-07-25, 00:36
Medlem
Tröjnummer alltså. Här diskuteras detta fenomen som funnit sedan 1920-talet inom fotbollen. Vilket tröjnummer är mest ikoniskt och varför? Vad anser ni om extremt höga nummer som exempelvis #99? Vad tycker ni om pensionerande nummer, löjligt eller värdigt? Jag är ju av den åsikten att numren ska baseras på positionen och vara så låga som möjligt. Om har har en 26-mannatrupp ska numren 1–26 alltid användas. I ett 4-4-2 tycker jag alltså det ska vara såhär.

1
2, 3, 4, 5
7, 6, 8, 11
9, 10

Vad anser ni?
Citera
2016-07-25, 00:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Tröjnummer alltså. Här diskuteras detta fenomen som funnit sedan 1920-talet inom fotbollen. Vilket tröjnummer är mest ikoniskt och varför? Vad anser ni om extremt höga nummer som exempelvis #99? Vad tycker ni om pensionerande nummer, löjligt eller värdigt? Jag är ju av den åsikten att numren ska baseras på positionen och vara så låga som möjligt. Om har har en 26-mannatrupp ska numren 1–26 alltid användas. I ett 4-4-2 tycker jag alltså det ska vara såhär.

1
2, 3, 4, 5
7, 6, 8, 11
9, 10

Vad anser ni?
Blir ju väldigt svårt om man exempelvis ska byta spelare. Exempel: Nummer 7 Olsson har vrickat foten, vi får sätta in nummer 18 Pettersson i stället. Ska Olsson och Pettersson byta tröjor med varandra då? Nej, din idé funkar inte. Jo den funkar förresten, om man bara har 11 spelare i hela klubben. Annars stupar den.
Citera
2016-07-25, 00:48
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Pensionerade nummer måste vara en av de dumaste ideer man någonsin fått.
Någon gång får man slut på nummer, och vad gör man då ?

Annars tycker jag att det är lite jönsigt med höga nummer.
Det var bättre förr, när startelvan hade just 1-11, och inget annat.
Citera
2016-07-25, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Blir ju väldigt svårt om man exempelvis ska byta spelare. Exempel: Nummer 7 Olsson har vrickat foten, vi får sätta in nummer 18 Pettersson i stället. Ska Olsson och Pettersson byta tröjor med varandra då? Nej, din idé funkar inte. Jo den funkar förresten, om man bara har 11 spelare i hela klubben. Annars stupar den.
Du missuppfattar min idé lite, eller ja, ganska mycket. 1–11 ska användas av de tilltänkta startspelarna. Det jag ogillade är när spelare som antagligen kommer spela många matcher har nummer som 17, 25, 36 och 99. #18 Pettersson får jättegärna ersätta #7 Olsson. Inga konstigheter.
Citera
2016-07-25, 00:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Du missuppfattar min idé lite, eller ja, ganska mycket. 1–11 ska användas av de tilltänkta startspelarna. Det jag ogillade är när spelare som antagligen kommer spela många matcher har nummer som 17, 25, 36 och 99. #18 Pettersson får jättegärna ersätta #7 Olsson. Inga konstigheter.
Men okej, då menar du alltså att spelarna (de tilltänkta) ska byta nummer inför varje match? För det är ju vad jag får det till, om man inte har samma tilltänkta spelare inför varje match då. Risken är i så fall stor att övriga spelare i laget/klubben slutar.
Citera
2016-07-25, 07:50
Avslutad
Citat:

Håller med om din grundtanke, men tror inte den funkar riktigt i dagens fotboll. Klart, J-Södra och Norrköping har fortfarande "förstaelvor" men i Europa ser det inte riktigt ut så. Späckade spelscheman kräver många spelare på samma position. Lägg därtill taktiska val och uppställningar som varierar från match till match.

Riktigt höga nummer tycker jag också är lite larvigt. Truppen bör i min mening ha nummer från 1 och uppåt, beroende på hur många spelare som är i truppen i fråga. Är de 26 spelare i truppen ska högsta tröjnummret vara 26, i min mening.
Citera
2016-07-25, 10:49
Medlem
Citat:
Men okej, då menar du alltså att spelarna (de tilltänkta) ska byta nummer inför varje match? För det är ju vad jag får det till, om man inte har samma tilltänkta spelare inför varje match då. Risken är i så fall stor att övriga spelare i laget/klubben slutar.
Men asså, man behöver ju inte byta inför varje match eller ens inför varje säsong. Om en spelare som spelar i nummer 10 lämnar klubben och det värvas in en given ersättare ska han få nummer 10 och inte nummer 45 eller annat trams. Det är mer det jag menar. Sedan finns det ju vissa spelare som kommer få betydligt mer speltid än andra. Om man tar Bayern München som exempel har Boateng #17, Lahm #21 och Müller #25. Helt fel enligt mig. Må hända att dessa spelare är förknippande med just det numret, men det känns bara fel att ha så höga nummer på tröjan när dessa spelare kommer vara en viktig del av laget. Det är klart att man inte måste vara så skitnödig att man stängt förbjuder höga nummer, men jag tycker att man borde utgå från position och hur viktig spelaren är när numret bestäms. Bara vi slipper hockeynummer.

Om vi snackar om landslagsfotboll istället finns det ju inget som hindrar en från att det byts nummer från match till match. England startar ju alltid med nummer 1–11 medan Tyskland, Spanien och Sverige har haft mer bestämda nummer.
Citera
2016-07-25, 11:15
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Förr i tiden hade man inte egna tröjor, och då heller inte egna nummer.
Sedan blev det ju så att om, stjärncentern Gösta var med, så tog han alltid nummer 9 (som var dåtidens centernummer).
Var inte Gösta med, fick någon annan ta nummer 9.

Själv tog jag alltid nummer 2, ingen annan gjorde anspråk på den, så den blev i praktiken min under dom år jag spelade.

tröjorna samlades in efter matchen, och tvättades av någon materialförvaltare.

Det var väl på 70-talet dom där gamla "tältdukströjorna" byttes ut mot nya, mjukare, material.
Och man började få personliga tröjor.
Citera
2016-07-25, 13:02
Medlem
Vad det gäller ikoniska nummer tycker jag #10 är först på listan. Så många stora spelare har genom tiderna burit den. Pelé, Maradona, Zidane, Messi. Hyfsade namn.
Citera
2016-07-25, 15:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Men asså, man behöver ju inte byta inför varje match eller ens inför varje säsong. Om en spelare som spelar i nummer 10 lämnar klubben och det värvas in en given ersättare ska han få nummer 10 och inte nummer 45 eller annat trams. Det är mer det jag menar. Sedan finns det ju vissa spelare som kommer få betydligt mer speltid än andra. Om man tar Bayern München som exempel har Boateng #17, Lahm #21 och Müller #25. Helt fel enligt mig. Må hända att dessa spelare är förknippande med just det numret, men det känns bara fel att ha så höga nummer på tröjan när dessa spelare kommer vara en viktig del av laget. Det är klart att man inte måste vara så skitnödig att man stängt förbjuder höga nummer, men jag tycker att man borde utgå från position och hur viktig spelaren är när numret bestäms. Bara vi slipper hockeynummer.

Om vi snackar om landslagsfotboll istället finns det ju inget som hindrar en från att det byts nummer från match till match. England startar ju alltid med nummer 1–11 medan Tyskland, Spanien och Sverige har haft mer bestämda nummer.

Jag håller ju egentligen med dig, men det blir ju jobbigt "för alla" att ha flera tröjor och ta fram inför varje match? "Hörrö, Zlatan, idag ska du ta fram tröja nummer 7, det visste du väl? Din mamma har skickat med tröja nummer 3! Det går ju inte!" (Fan, man kommer ju nästan ihåg grundskolan när man glömde gympapåsen!)

Det blir nog bara krångel med denna idé! Landslagsfotboll håller jag med om däremot.
Citera
2016-07-25, 15:07
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Vad det gäller ikoniska nummer tycker jag #10 är först på listan. Så många stora spelare har genom tiderna burit den. Pelé, Maradona, Zidane, Messi. Hyfsade namn.
Håller med. 10 är något man förknippar som stjärnspelaren som besitter det lilla extra, sen finns det förstås undantag.

Är lite kluven i frågan om tröjnummer, tycker vissa gör en alldeles för stor sak av det hela men också att ser smått löjligt ut om en spelare har nummer 99 eller dylikt.

Angående pensionerade nummer är det i grund och botten en fin idé. Problemet är bara att över tid skaffar man sig så många ikoner/legendarer att man skulle kunna pensionera 20+ nummer utan problem och har man redan pensionerat ett tröjnummer kommer det garanteras att jämföras legendarer emellan och en ständig debatt kommer bli "Ja men om X har fått sitt nummer borttaget borde ju Y också få det" etc etc. Därför borde man inte ta bort något ö.h.t.

Dock har nog vi i AIK inofficiellt pensionerat #27. Ska mycket till för att någon ska bära det numret i framtiden.
Citera
2016-07-25, 16:37
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Eftersom TS inte förstått vad ekonomi är för en klubb så var detta inlägg bra.
Ta Ronaldo som exempel. När han gick till RM så var det en rekordtransfer om jag minns rätt.
Alla fotbollsintresserade vet vad CR7 betyder. Detta visste även RM.
På ett års tid så hade tröja nr7 sålt så bra över hela världen att Ronaldos inköp var finansierat.
Detta hade inte varit möjligt om startelvan ska ha nummer 1-11, beroende på plats på plan.

Återigen Ronaldo. Vilken plats har han som exempel? Har är ta mig fan överallt förutom i försvaret.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in