Citat:
Ursprungligen postat av
Ungsvenskt
Vad beror det på att så pass många svenskar är fattiga? Enligt SCB lever 15% av svenskarna under EUs gräns för fattigdom. Vi har pensionärer som nästan svälter ihjäl på äldreboenden eller får gå till soppkök och äta. Vi har ungdomar som inte kan flytta hemifrån och vuxna som inte kan bilda familj eftersom dom inte har råd att köpa ett större boende.
Jag pratade med mina föräldrar och deras föräldrar för några dagar sedan om det här och min mamma sa att när jag föddes så fick hon en hyresrätt i ett vanligt område i storstockholm på ett till två års kötid medans idag är det minst tio års kötid i samma område. En del hyresrätter finns inte kvar då dom ombildades till bostadsrätter.
Bostadsrätterna fick köpas ut för en halv miljon som idag kostar det femdubbla vilket många unga vuxna inte har råd med. Hur kunde det bli såhär? Vad hände med våran generation 80-talister och framåt som inte fick växa upp med samma förutsättningar? Och hur kan vi lösa det? Går det att lösa?
Först behöver man förstå definitionen av fattigdom som EU använder. När man behärskar begreppen kan man gå vidare och se hur Sverige ligger till i jämförelse med andra europeiska länder. När man har koll på det med kan man ge sig på att analysera varför "fattigdomen" i Sverige ligger på runt 15%.
Fattigdom har inget att göra med huruvida man får en egen bostad eller inte. Svenskar i regel är usla på att bo ihop med andra, vilket givetvis är en bidragande faktor till att folk bor hemma hos föräldrarna. Ja, det är slut på den reglerade hyresmarknaden där alla hade råd att bo varsomhelst, den tiden är borta och kommer aldrig tillbaka. Vill vi lösa problemet med att det byggs för få hyresrätter behöver vi se över hela den svenska bostadspolitiken och slakta flera heliga kor för båda sidorna. Främst behöver de kommuner som inte avsätter mark för byggande att förlora sin rätt till självbestämmande och kapitalkraven behöver sänkas markant. Vi behöver dessutom göra det ännu enklare för utländska byggare att komma hit då vi inte har tillräckligt med snickare i Sverige för att ens komma i närheten av att bygga ikapp.
Stoppad asyl- och anhöriginvandring, givetvis, då invandare både behöver en bostad och står utanför arbetsmarknade i alltför stor utsträckning (vilket är en av anledningarna till att vi har 15% "fattigdom").
Att priserna på bostadsrätter gått upp betyder inte att det är dyrare att bo i dem. Med låga räntor så är boendekostnaden ungefär densamma, det är bara det att det nu krävs att kapital sparas ihop under lång tid.