2016-07-24, 19:45
Medlem
Vad beror det på att så pass många svenskar är fattiga? Enligt SCB lever 15% av svenskarna under EUs gräns för fattigdom. Vi har pensionärer som nästan svälter ihjäl på äldreboenden eller får gå till soppkök och äta. Vi har ungdomar som inte kan flytta hemifrån och vuxna som inte kan bilda familj eftersom dom inte har råd att köpa ett större boende.

Jag pratade med mina föräldrar och deras föräldrar för några dagar sedan om det här och min mamma sa att när jag föddes så fick hon en hyresrätt i ett vanligt område i storstockholm på ett till två års kötid medans idag är det minst tio års kötid i samma område. En del hyresrätter finns inte kvar då dom ombildades till bostadsrätter.

Bostadsrätterna fick köpas ut för en halv miljon som idag kostar det femdubbla vilket många unga vuxna inte har råd med. Hur kunde det bli såhär? Vad hände med våran generation 80-talister och framåt som inte fick växa upp med samma förutsättningar? Och hur kan vi lösa det? Går det att lösa?
Citera
2016-07-24, 19:58
Medlem
Det byggs ju inte mycket nytt i landet, först efter ett par år av flyktingmottagande så börjar man prata om att det kanske bör byggas nya bostäder.

Stan jag bor i har inte det problemet, här byggs det och renoveras "allt efter som".

Det är inte meningen att en förb. bostad ska vara en raritet men det är ju så det har blivit i dom större städerna.
Citera
2016-07-24, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ungsvenskt
Vad beror det på att så pass många svenskar är fattiga? Enligt SCB lever 15% av svenskarna under EUs gräns för fattigdom. Vi har pensionärer som nästan svälter ihjäl på äldreboenden eller får gå till soppkök och äta. Vi har ungdomar som inte kan flytta hemifrån och vuxna som inte kan bilda familj eftersom dom inte har råd att köpa ett större boende.

Jag pratade med mina föräldrar och deras föräldrar för några dagar sedan om det här och min mamma sa att när jag föddes så fick hon en hyresrätt i ett vanligt område i storstockholm på ett till två års kötid medans idag är det minst tio års kötid i samma område. En del hyresrätter finns inte kvar då dom ombildades till bostadsrätter.

Bostadsrätterna fick köpas ut för en halv miljon som idag kostar det femdubbla vilket många unga vuxna inte har råd med. Hur kunde det bli såhär? Vad hände med våran generation 80-talister och framåt som inte fick växa upp med samma förutsättningar? Och hur kan vi lösa det? Går det att lösa?

På 26 år har Sveriges befolkning gått från 8,55 till 9,9 miljoner främst pga invandring, det är många bostäder det. Till det kan läggas ett stort antal gästarbetare som inte är skrivna här men bor gör de ju någonstans. Men folk vill ju ha det så här.
Citera
2016-07-24, 21:22
Medlem
Att det via en marknadsstörning skett en försämring på hyresmarknaden måste ju anses vara fullt naturligt och har egentligen inte med TS frågeställning att göra.Vad förväntar sig folk när marknaden via sin hyresreglering får samma resultat som den Sovjetiska brödbutiken a la 1981?

I övrigt har den genomsnittlige svensken aldrig haft mer pengar att spendera än idag.Sålunda har svensken blivit rikare i generella termer.
Jag kan direkt jämföra med 70 talet.Det är stor skillnad.
Citera
2016-07-24, 22:15
Medlem
Japhys avatar
En kombination av hög befolkningsökning (massinvandring), avskaffande av byggsubventioner (alliansen), utan att samtidigt införa marknadshyror på nybyggnationer (också alliansen). Detta skapar givetvis bostadsbrist.
Citera
2016-07-24, 22:18
Medlem
Citat:

Flertalet av de fattiga svenskarna är "svenskar". Ju fler "svenskar" desto fler fattiga svenskar.
Citera
2016-07-24, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Flertalet av de fattiga svenskarna är "svenskar". Ju fler "svenskar" desto fler fattiga svenskar.

Exakt. Löfven och särskilt Reinfelt VILL ju massimportera fattiga utlänningar, som i princip direkt blir "svenskar". Media kallar till och med dessa för "nyanlända svenskar" de som precis ankommit svensk mark med sina falska pass eller oftast helt utan pass. Klart dessa förvrider siffrorna om "svenskars" fattigdom.

Hur rika äkta svenskar är kan man däremot spekulera om. Finns tillförlitlig data över det i vårt självhatande land där svenskhet förnekas?

Klart är nog däremot att svenskar som beblandar sig med andra raser blir fattigare: ju fler mörkhyade muslimer desto mer faller bostadspriser, desto fler personbilar eldas upp, ökad vandalism och otrygghet, mer korruption och skattefusk och bidragsfusk, ökad arbetslöshet, osv.
Citera
2016-07-24, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Exakt. Löfven och särskilt Reinfelt VILL ju massimportera fattiga utlänningar, som i princip direkt blir "svenskar". Media kallar till och med dessa för "nyanlända svenskar" de som precis ankommit svensk mark med sina falska pass eller oftast helt utan pass. Klart dessa förvrider siffrorna om "svenskars" fattigdom.

Hur rika äkta svenskar är kan man däremot spekulera om. Finns tillförlitlig data över det i vårt självhatande land där svenskhet förnekas?

Klart är nog däremot att svenskar som beblandar sig med andra raser blir fattigare: ju fler mörkhyade muslimer desto mer faller bostadspriser, desto fler personbilar eldas upp, ökad vandalism och otrygghet, mer korruption och skattefusk och bidragsfusk, ökad arbetslöshet, osv.

Ännu tror jag inte att svenskar har blivit fattigare på grund av invandringen. Det är snarare otrygghet och andra mer sociala faktorer som blivit negativa. Men det är klart att om vi längden ska kasta ut åtskilliga miljarder i bidrag och till flyktingindustrin så lär det så småningom kännas i varenda svensk plånbok. Dessutom under tiden som man slänger bort miljarderna så struntar man i investeringar i nödvändig infrastruktur, vilket t ex järnvägen är ett utmärkt exempel på och hur olika viktiga samhällsfunktioner knakar pga ökad belastning men inte motsvarande resurstillskott. Läs sjukvård, skola, polis, tull etc etc..
Citera
2016-07-25, 10:47
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Först behöver man förstå definitionen av fattigdom som EU använder. När man behärskar begreppen kan man gå vidare och se hur Sverige ligger till i jämförelse med andra europeiska länder. När man har koll på det med kan man ge sig på att analysera varför "fattigdomen" i Sverige ligger på runt 15%.

Fattigdom har inget att göra med huruvida man får en egen bostad eller inte. Svenskar i regel är usla på att bo ihop med andra, vilket givetvis är en bidragande faktor till att folk bor hemma hos föräldrarna. Ja, det är slut på den reglerade hyresmarknaden där alla hade råd att bo varsomhelst, den tiden är borta och kommer aldrig tillbaka. Vill vi lösa problemet med att det byggs för få hyresrätter behöver vi se över hela den svenska bostadspolitiken och slakta flera heliga kor för båda sidorna. Främst behöver de kommuner som inte avsätter mark för byggande att förlora sin rätt till självbestämmande och kapitalkraven behöver sänkas markant. Vi behöver dessutom göra det ännu enklare för utländska byggare att komma hit då vi inte har tillräckligt med snickare i Sverige för att ens komma i närheten av att bygga ikapp.

Stoppad asyl- och anhöriginvandring, givetvis, då invandare både behöver en bostad och står utanför arbetsmarknade i alltför stor utsträckning (vilket är en av anledningarna till att vi har 15% "fattigdom").

Att priserna på bostadsrätter gått upp betyder inte att det är dyrare att bo i dem. Med låga räntor så är boendekostnaden ungefär densamma, det är bara det att det nu krävs att kapital sparas ihop under lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in