2016-07-24, 15:48
Medlem
Jag har bott i annat EU-land ca 5 r o kommer flytta till Kpenhamn fr att jobba i Malm. Detta ppnar ju fr en massa privatekonomiska frgor o jag kommer inom kort pbrja min research genom myndigheternas hemsidor, men tnkte hra hr om ngn med liknande erfarenheter vill yttra sig.

Ngra av de frgor jag har r:

- Visst kan jag f sink-skatt o betala 20% rakt av? (r hginkomsttagare o akademiker)

- r min rtt till frldrapenning eller vad det heter helt borta? (Hur sjukt det n lter att man blir av med den rttigheten efter att ha jobbat p annan plats i EU s r detta vad jag hrt, att den frsvinner efter ngt r utomlands)

- Kan jag driva AB som ger fastighet i Sverige o nd claima sink?

- r det problem med att f ln i Sverige om man bor i DK och/eller saknar intjningshistorik i Sverige de senaste ren?

- Var ska jag skatta under ret jag immigrerar? (Kommer ha halva rets inkomst i Sverige o halva utomlands, i runda slngar)

- Om jag tar en leasingbil via arbetsgivaren i Sverige, kommer den d innebra ngn srskilt beskattning i DK? (Samma frga om jag kper en bil)

- Kan jag casha in p ngn av de andra sociala/ekonomiska mjligheter som FB-pbeln menar finns i Sverige? (Jag har dubbelt medborgarskap s jag r ju lnning o om allt man lser om pengar som ses ver invandrare i dagens Sverige stmmer s borde jag vl kunna dra nytta av det jag med)

- Sist jag var i Sverige var jag hos lkaren o fick d betala 1,500 kr fr ett tio-minutesbesk eftersom jag inte r socialfrskrad i landet, hur lnge kommer den saken glla dvs nr r jag nskvrd som likvrdig svensk igen?

- Arberar man in svensk pension som vanligt nr man r sink-skattad?

Cheers
Citera
2016-07-24, 16:22
Medlem
- Visst kan jag f sink-skatt o betala 20% rakt av? (r hginkomsttagare o akademiker)

Om du bor i ett annat land och arbetar i Sverige betalar du normalt skatt i Sverige fr arbetsinkomsten.

r vistelsen i Sverige minst sex mnader (stadigvarande) betalar du skatt enligt vanliga beskattningsregler. Detsamma gller om du tidigare bott i Sverige och fortfarande har en vsentlig anknytning hit, till exempel. fr att din familj bor kvar hr.

https://www.skatteverket.se/privat/s...080002583.html

- r min rtt till frldrapenning eller vad det heter helt borta? (Hur sjukt det n lter att man blir av med den rttigheten efter att ha jobbat p annan plats i EU s r detta vad jag hrt, att den frsvinner efter ngt r utomlands)

Hr kan du lsa mer om frldrarpenning inom EU/EES

https://www.forsakringskassan.se/wps...df?MOD=AJPERES

AB r en juridisk person. Ser inga hinder fr det om du inte r anstlld i det. Claima sink fr du se frsta svaret.

- r det problem med att f ln i Sverige om man bor i DK och/eller saknar intjningshistorik i Sverige de senaste ren?

Man brukar f styrka sin anstllning och inkomst oavsett var man tjnat in den. Sen beror det p vad fr ln du tnker ta och om det finns skerhet mot det.

- Var ska jag skatta under ret jag immigrerar? (Kommer ha halva rets inkomst i Sverige o halva utomlands, i runda slngar)

Troligen skattar du i bda lnderna. I ditt fall kanske det blir tre lnder.

- Om jag tar en leasingbil via arbetsgivaren i Sverige, kommer den d innebra ngn srskilt beskattning i DK? (Samma frga om jag kper en bil)

Svenska arbetsgivare som vill erbjuda svensk tjnstebil till anstllda med bostad i Danmark, kan anska om att bilen undantas frn danska registreringsavgifter, trots att den anvnds ven i Danmark. Ett krav r att bilen anvnds fr yrkesmssig trafik i strst utstrckning i arbetslandet, Sverige.

http://www.oresunddirektbusiness.se/...ebil-i-danmark

- Kan jag casha in p ngn av de andra sociala/ekonomiska mjligheter som FB-pbeln menar finns i Sverige? (Jag har dubbelt medborgarskap s jag r ju lnning o om allt man lser om pengar som ses ver invandrare i dagens Sverige stmmer s borde jag vl kunna dra nytta av det jag med)

Nej. Hade du dremot varit boende och skriven i Sverige hade du kunnat utnyttja vissa frmner p bda sidan. Tex sjukvrd. Handlar inte om medborgarskap utan var du r skriven.

"- Sist jag var i Sverige var jag hos lkaren o fick d betala 1,500 kr fr ett tio-minutesbesk eftersom jag inte r socialfrskrad i landet, hur lnge kommer den saken glla dvs nr r jag nskvrd som likvrdig svensk igen?"

Du fr kolla med det land dr du just nu bor vad som gller dr. Hade du varit skriven i Sverige hade Sverige betalat fr vrden utomlands om du har ett sjukfrskringskort med dig. Kan vara s att hade du haft ett sjukfrskringskort frn det land dr du r skriven hade det blivit billigare. Du fr kolla dr du bor.

Nej. Du fr inte heller gra ngra skatteavdrag med sink skatt. Se fr vrigt frsta svaret vad som gller kring sink skatt.

Hoppas svaren r till nytta.
Senast redigerad av batteridrift 2016-07-24 kl. 16:25.
Citera
2016-07-26, 12:33
Medlem
Phalanxs avatar
Jag har bott i annat EU-land ca 5 r o kommer flytta till Kpenhamn fr att jobba i Malm. Detta ppnar ju fr en massa privatekonomiska frgor o jag kommer inom kort pbrja min research genom myndigheternas hemsidor, men tnkte hra hr om ngn med liknande erfarenheter vill yttra sig.

Ngra av de frgor jag har r:

- Visst kan jag f sink-skatt o betala 20% rakt av? (r hginkomsttagare o akademiker).

Under frutsttning att du r att anses som begrnsat skattskyldig i Sverige s borde detta g. Har du inga vernattningar eller vldigt f s borde detta vara lugnt.

Denna sida r rtt bra fr info. https://www.nordisketax.net/main.asp...ve/sve/012.asp

- r min rtt till frldrapenning eller vad det heter helt borta? (Hur sjukt det n lter att man blir av med den rttigheten efter att ha jobbat p annan plats i EU s r detta vad jag hrt, att den frsvinner efter ngt r utomlands).

Frldrapenning tror jag r en bosttningsbaserad frmn s den borde frsvinna om du flyttar utomlands och inte lngre ska vara socialfrskrad i Sverige. Skulle bli rtt mrkligt i s fall om man kan casha in frldrapenning frn flera lnder.

Med stor sannolikhet r svaret nej p denna. En faktor som avgr om man har s kallat vsentlig anknytning till Sverige (och drfr obegrnsat skattskyldig) r om man har vsentlig inflytande i nringsverksamhet i Sverige. Att ha ett AB r just det.

En bankfrga. Fr du ett intyg frn arbetsgivaren om att du r anstlld och vilken ln du har s borde det nd g (jfr Mona Sahlins intyg fr livvakten).

- Var ska jag skatta under ret jag immigrerar? (Kommer ha halva rets inkomst i Sverige o halva utomlands, i runda slngar).

Den del som rr arbete i Sverige ska skattas i Sverige. Den intjnad utomlands ska skattas i det landet.

- Om jag tar en leasingbil via arbetsgivaren i Sverige, kommer den d innebra ngn srskilt beskattning i DK? (Samma frga om jag kper en bil).

Ingen aning.

- Kan jag casha in p ngn av de andra sociala/ekonomiska mjligheter som FB-pbeln menar finns i Sverige? (Jag har dubbelt medborgarskap s jag r ju lnning o om allt man lser om pengar som ses ver invandrare i dagens Sverige stmmer s borde jag vl kunna dra nytta av det jag med).

Du kanske kan anska om att f bo p flyktingfrlggning med 200 andra mn p liten yta.

- Sist jag var i Sverige var jag hos lkaren o fick d betala 1,500 kr fr ett tio-minutesbesk eftersom jag inte r socialfrskrad i landet, hur lnge kommer den saken glla dvs nr r jag nskvrd som likvrdig svensk igen?

Om jag lser detta rtt s ska du vara soc.frskrad i sverige s d blir det samma regler som oss bosatta.

http://www.oresunddirekt.se/jobb-utb...rk-och-sverige

Om du r soc.frskrad i Sverige s betalar ju din arbetgivare svenska arbetsgivaravgifter dvs den kommer att vara pensionsgrundande i Sverige.

http://www.oresunddirekt.se/jobb-utb...rk-och-sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in