2016-07-24, 15:48
Medlem
Jag har bott i annat EU-land ca 5 år o kommer flytta till Köpenhamn för att jobba i Malmö. Detta öppnar ju för en massa privatekonomiska frågor o jag kommer inom kort påbörja min research genom myndigheternas hemsidor, men tänkte höra här om ngn med liknande erfarenheter vill yttra sig.

Några av de frågor jag har är:

- Visst kan jag få sink-skatt o betala 20% rakt av? (Är höginkomsttagare o akademiker)

- Är min rätt till föräldrapenning eller vad det heter helt borta? (Hur sjukt det än låter att man blir av med den rättigheten efter att ha jobbat på annan plats i EU så är detta vad jag hört, att den försvinner efter ngt år utomlands)

- Kan jag driva AB som äger fastighet i Sverige o ändå claima sink?

- Är det problem med att få lån i Sverige om man bor i DK och/eller saknar intjäningshistorik i Sverige de senaste åren?

- Var ska jag skatta under året jag immigrerar? (Kommer ha halva årets inkomst i Sverige o halva utomlands, i runda slängar)

- Om jag tar en leasingbil via arbetsgivaren i Sverige, kommer den då innebära ngn särskilt beskattning i DK? (Samma fråga om jag köper en bil)

- Kan jag casha in på ngn av de andra sociala/ekonomiska möjligheter som FB-pöbeln menar finns i Sverige? (Jag har dubbelt medborgarskap så jag är ju länning o om allt man läser om pengar som öses över invandrare i dagens Sverige stämmer så borde jag väl kunna dra nytta av det jag med)

- Sist jag var i Sverige var jag hos läkaren o fick då betala 1,500 kr för ett tio-minutesbesök eftersom jag inte är socialförsäkrad i landet, hur länge kommer den saken gälla dvs när är jag önskvärd som likvärdig svensk igen?

- Arberar man in svensk pension som vanligt när man är sink-skattad?

Cheers
Citera
2016-07-24, 16:22
Medlem
- Visst kan jag få sink-skatt o betala 20% rakt av? (Är höginkomsttagare o akademiker)

Om du bor i ett annat land och arbetar i Sverige betalar du normalt skatt i Sverige för arbetsinkomsten.

Är vistelsen i Sverige minst sex månader (stadigvarande) betalar du skatt enligt vanliga beskattningsregler. Detsamma gäller om du tidigare bott i Sverige och fortfarande har en väsentlig anknytning hit, till exempel. för att din familj bor kvar här.

https://www.skatteverket.se/privat/s...080002583.html

- Är min rätt till föräldrapenning eller vad det heter helt borta? (Hur sjukt det än låter att man blir av med den rättigheten efter att ha jobbat på annan plats i EU så är detta vad jag hört, att den försvinner efter ngt år utomlands)

Här kan du läsa mer om föräldrarpenning inom EU/EES

https://www.forsakringskassan.se/wps...df?MOD=AJPERES

AB är en juridisk person. Ser inga hinder för det om du inte är anställd i det. Claima sink får du se första svaret.

- Är det problem med att få lån i Sverige om man bor i DK och/eller saknar intjäningshistorik i Sverige de senaste åren?

Man brukar få styrka sin anställning och inkomst oavsett var man tjänat in den. Sen beror det på vad för lån du tänker ta och om det finns säkerhet mot det.

- Var ska jag skatta under året jag immigrerar? (Kommer ha halva årets inkomst i Sverige o halva utomlands, i runda slängar)

Troligen skattar du i båda länderna. I ditt fall kanske det blir tre länder.

- Om jag tar en leasingbil via arbetsgivaren i Sverige, kommer den då innebära ngn särskilt beskattning i DK? (Samma fråga om jag köper en bil)

Svenska arbetsgivare som vill erbjuda svensk tjänstebil till anställda med bostad i Danmark, kan ansöka om att bilen undantas från danska registreringsavgifter, trots att den används även i Danmark. Ett krav är att bilen används för yrkesmässig trafik i störst utsträckning i arbetslandet, Sverige.

http://www.oresunddirektbusiness.se/...ebil-i-danmark

- Kan jag casha in på ngn av de andra sociala/ekonomiska möjligheter som FB-pöbeln menar finns i Sverige? (Jag har dubbelt medborgarskap så jag är ju länning o om allt man läser om pengar som öses över invandrare i dagens Sverige stämmer så borde jag väl kunna dra nytta av det jag med)

Nej. Hade du däremot varit boende och skriven i Sverige hade du kunnat utnyttja vissa förmåner på båda sidan. Tex sjukvård. Handlar inte om medborgarskap utan var du är skriven.

"- Sist jag var i Sverige var jag hos läkaren o fick då betala 1,500 kr för ett tio-minutesbesök eftersom jag inte är socialförsäkrad i landet, hur länge kommer den saken gälla dvs när är jag önskvärd som likvärdig svensk igen?"

Du får kolla med det land där du just nu bor vad som gäller där. Hade du varit skriven i Sverige hade Sverige betalat för vården utomlands om du har ett sjukförsäkringskort med dig. Kan vara så att hade du haft ett sjukförsäkringskort från det land där du är skriven hade det blivit billigare. Du får kolla där du bor.

Nej. Du får inte heller göra några skatteavdrag med sink skatt. Se för övrigt första svaret vad som gäller kring sink skatt.

Hoppas svaren är till nytta.
Senast redigerad av batteridrift 2016-07-24 kl. 16:25.
Citera
2016-07-26, 12:33
Medlem
Phalanxs avatar
Jag har bott i annat EU-land ca 5 år o kommer flytta till Köpenhamn för att jobba i Malmö. Detta öppnar ju för en massa privatekonomiska frågor o jag kommer inom kort påbörja min research genom myndigheternas hemsidor, men tänkte höra här om ngn med liknande erfarenheter vill yttra sig.

Några av de frågor jag har är:

- Visst kan jag få sink-skatt o betala 20% rakt av? (Är höginkomsttagare o akademiker).

Under förutsättning att du är att anses som begränsat skattskyldig i Sverige så borde detta gå. Har du inga övernattningar eller väldigt få så borde detta vara lugnt.

Denna sida är rätt bra för info. https://www.nordisketax.net/main.asp...ve/sve/012.asp

- Är min rätt till föräldrapenning eller vad det heter helt borta? (Hur sjukt det än låter att man blir av med den rättigheten efter att ha jobbat på annan plats i EU så är detta vad jag hört, att den försvinner efter ngt år utomlands).

Föräldrapenning tror jag är en bosättningsbaserad förmån så den borde försvinna om du flyttar utomlands och inte längre ska vara socialförsäkrad i Sverige. Skulle bli rätt märkligt i så fall om man kan casha in föräldrapenning från flera länder.

Med stor sannolikhet är svaret nej på denna. En faktor som avgör om man har så kallat väsentlig anknytning till Sverige (och därför obegränsat skattskyldig) är om man har väsentlig inflytande i näringsverksamhet i Sverige. Att ha ett AB är just det.

En bankfråga. Får du ett intyg från arbetsgivaren om att du är anställd och vilken lön du har så borde det ändå gå (jfr Mona Sahlins intyg för livvakten).

- Var ska jag skatta under året jag immigrerar? (Kommer ha halva årets inkomst i Sverige o halva utomlands, i runda slängar).

Den del som rör arbete i Sverige ska skattas i Sverige. Den intjänad utomlands ska skattas i det landet.

- Om jag tar en leasingbil via arbetsgivaren i Sverige, kommer den då innebära ngn särskilt beskattning i DK? (Samma fråga om jag köper en bil).

Ingen aning.

- Kan jag casha in på ngn av de andra sociala/ekonomiska möjligheter som FB-pöbeln menar finns i Sverige? (Jag har dubbelt medborgarskap så jag är ju länning o om allt man läser om pengar som öses över invandrare i dagens Sverige stämmer så borde jag väl kunna dra nytta av det jag med).

Du kanske kan ansöka om att få bo på flyktingförläggning med 200 andra män på liten yta.

- Sist jag var i Sverige var jag hos läkaren o fick då betala 1,500 kr för ett tio-minutesbesök eftersom jag inte är socialförsäkrad i landet, hur länge kommer den saken gälla dvs när är jag önskvärd som likvärdig svensk igen?

Om jag läser detta rätt så ska du vara soc.försäkrad i sverige så då blir det samma regler som oss bosatta.

http://www.oresunddirekt.se/jobb-utb...rk-och-sverige

Om du är soc.försäkrad i Sverige så betalar ju din arbetgivare svenska arbetsgivaravgifter dvs den kommer att vara pensionsgrundande i Sverige.

http://www.oresunddirekt.se/jobb-utb...rk-och-sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in