Citat:
Ursprungligen postat av
2mas
Finns både bluff-medium och äkta sådana som kan plocka upp tankar och signaler från den naturliga etern. Förstår inte varför folk tycker det är konstigt.
Självklart skulle det vara konstigt om det fanns folk som kunde kommunicera med folk som är döda och begravda. Men nu finns det ju 0 bevis för detta och extremt mycket motbevis, så det finns ingen anledning att ens börja fundera på hur det hypotetiskt skulle kunna fungera, innan någon form av belägg presenterats.
-------------------
En möjlig förklaring är den som
Dr Tinnitus nämnde. Nämligen att det selektiva minnet gärna suddar ut lite av sanningen om "läsningen" i fråga.
Gång på gång på gång ser vi ju folk som blivit jätteimponerade av ett s.k mediums "detaljerade information som hen omöjligt kunnat veta utan en övernaturlig förmåga", när det i själva verket bara rör sig om en efterhandskonstruktion av den troende.
"Jag ser ett rum med blåa väggar" översätts gärna till "jag ser att ditt gamla pojkrum hade blåa väggar".
"Jag känner närvaron av en kvinna som börjar på G" översätts gärna till "din mormor hette Greta".
Det är uppenbarligen lätt att bli lurad av gamla bluffmakartekniker som cold reading, hot reading och barnumuttalanden om man inte vet vad detta är och hur det används. Men när man väl lärt sig det så kan det inte finnas någon annan förklaring än att man är väldigt korkad, om man fortsätter att tro på bedragarna.