2016-07-24, 00:20
Medlem
Tja, är väldigt fundersam just nu. Lång historia kort frugan va på möhippa och dom besökte ett medium.

Mediumet pratade först med min fru. Hon sa att hon hade kontakt med en äldre dam som gått bort, som var självständig bla bla bla och denna damen ursäktade att det blev problem med arvet. Vilket det blev.

Hitils så kan jag förstå hur hon luskar fram detta, detta senariot är säkert många som kan relatera till.

Sedan säger mediet att min frus bror är med hennes mormor, här börjar det konstiga. Frugan är 26 år och hennes bror var kanske 35 år när han gick bort. Han kvävdes av en matbit på en restaurang för 2 år sedan.

Mediet nämner även det här om restaurangen! Där avbryter min fru samtalet och bryter ihop.

Frugan svär på att hon inte sagt något som ens kunna tyda på att hon har/hade en bror. Ändå vet mediet att hennes bror dog på en restaurang.

Frugan och hennes bror hade inte samma efternamn och frugan och mediet har aldrig träffats tidigare, hon har även spärrat på facebook så bara hennes vänner kan se hennes info(tänkte att det kanske hade snokats den vägen). När besöket bokades så angavs heller inte frugans namn utan bara personen som gjorde bokningen.

Hur i helvete kunde mediet veta detta om hennes bror, har alltid ryckt att sådant här är löjligt och bluff. Men nu blev jag riktigt fundersam.
Citera
2016-07-24, 00:25
Avslutad
Detta är säkert en bluff, mediumet har väll ställt ledande frågor eller ngt. Så äckligt att tjäna pengar på folks känslor på det sättet. Idiotiskt att göra ngt sådant på en möhippa
Citera
2016-07-24, 00:26
Medlem
En vän eller bekant till henne är inblandad.
Citera
2016-07-24, 00:33
Medlem
Din fru har ett trauma med sin bror. Allt som är övernaturligt ska och kan relateras dit.
Personligen tror jag att connections förekommer, men en annan utbildad psykolog skulle säga att ett sedan brodern dog ett latent trauma finns involverat hos din fru.

Ta hand om din fru (visa gärna din frus bror respekt på nåt sätt om du kan, jag tror han kollar dig).

Du verkar vara bra. Om din fru är bra och inte en lurerska, så löses detta sålunda.

Visa respekt och du blir superlycklig !
Citera
2016-07-24, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Detta är säkert en bluff, mediumet har väll ställt ledande frågor eller ngt. Så äckligt att tjäna pengar på folks känslor på det sättet. Idiotiskt att göra ngt sådant på en möhippa

Tänkte något sådant med. Men frugan är bestämd på att hon inte nämnde sin bror alls. Ena sekunden pratar mediet om hennes mormor och sesan kläcker hon att frugans bror är med henne.

Citat:
Ursprungligen postat av nonexistence
En vän eller bekant till henne är inblandad.

Den enda som var med och är bekant med henne är min syster, det är hon som ska gifta sig och hade inte en aning om detta skulle ske.

Citat:
Ursprungligen postat av irengodhet
Din fru har ett trauma med sin bror. Allt som är övernaturligt ska och kan relateras dit.
Personligen tror jag att connections förekommer, men en annan utbildad psykolog skulle säga att ett sedan brodern dog ett latent trauma finns involverat hos din fru.

Ta hand om din fru (visa gärna din frus bror respekt på nåt sätt om du kan, jag tror han kollar dig).

Du verkar vara bra. Om din fru är bra och inte en lurerska, så löses detta sålunda.

Visa respekt och du blir superlycklig !

Hon har bearbetat händelsen med hennes bror, hon har inga problem med att prata om det. Det blev nog bara för läskigt när mediet helt plötsligt viste om honom.
Citera
2016-07-24, 00:45
Avslutad
Hon kan ju ha sagt (mediumet)

" jag känner nävaron av en släkting, någon som stod dig nära, ett syskon kanske..) Sen är det bara att tolka signaler. Människor ger signaler via kroppspråket som man kan tolka och på så vis se om man är nära eller ej. På den vägen går det. Den andra behöver inte svara. Kroppsspråket gör det åt en
Citera
2016-07-24, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Hon kan ju ha sagt (mediumet)

" jag känner nävaron av en släkting, någon som stod dig nära, ett syskon kanske..) Sen är det bara att tolka signaler. Människor ger signaler via kroppspråket som man kan tolka och på så vis se om man är nära eller ej. På den vägen går det. Den andra behöver inte svara. Kroppsspråket gör det åt en

Det är dock märkligt att hon visste att brorsan dog på en restaurang. Det måste vara något mer som din fru berättade om för henne eller något.

Medium existerar förmodligen inte annars skulle världen sett annorlunda ut.
Citera
2016-07-25, 16:07
Medlem
Det är på ingavis ovanligt att ”offret” för en läsning, inte ens inser, eller kommer ihåg exakt vad som sagts och hur, eller vad de själva sagt o s v, vilket gör att när de sen efteråt säger att de minsann inte givit några signaler eller sagt nått som kan ha hjälpt mediumet i sitt fiskande.

Det finns ett exempel på det där en av englands mest kända medium har en storseans med ett stort antal personer i publiken, och fiskar efter namn. En person i publiken är tvärsäker på att mediumet direkt visste hans mormors namn, men när man sen kollar fakta så fiskar mediumet länge och hinner pröva över 30 olika men snarlika namn innan det blir träff på rätt namn. Men snubben minns bara att mediumet skulle ha sagt hans mormors namn direkt, vilket alltså inte alls var det som hände....

Medium kan hel klart vara imponerande duktiga, men det har inte ett skit med nån förmåga att prata med döda andar att göra, utan det är manipulation cold reading och ren o skär bluff, men lurar många....
Citera
2016-07-25, 17:10
Medlem
2mass avatar
Finns både bluff-medium och äkta sådana som kan plocka upp tankar och signaler från den naturliga etern. Förstår inte varför folk tycker det är konstigt.
Citera
2016-07-25, 19:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
Finns både bluff-medium och äkta sådana som kan plocka upp tankar och signaler från den naturliga etern. Förstår inte varför folk tycker det är konstigt.
Har du något exempel ett äkta medium?
Hur har det fastslagits att mediumen var äkta?

Det konstigs är att vi inte känner till någon "mekanism/funktion" som skulle kunna föra över informationen. Vi känner inte ens till om "avsändarna" existerar.
Citera
2016-07-26, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
Självklart skulle det vara konstigt om det fanns folk som kunde kommunicera med folk som är döda och begravda. Men nu finns det ju 0 bevis för detta och extremt mycket motbevis, så det finns ingen anledning att ens börja fundera på hur det hypotetiskt skulle kunna fungera, innan någon form av belägg presenterats.

-------------------

En möjlig förklaring är den som Dr Tinnitus nämnde. Nämligen att det selektiva minnet gärna suddar ut lite av sanningen om "läsningen" i fråga.

Gång på gång på gång ser vi ju folk som blivit jätteimponerade av ett s.k mediums "detaljerade information som hen omöjligt kunnat veta utan en övernaturlig förmåga", när det i själva verket bara rör sig om en efterhandskonstruktion av den troende.

"Jag ser ett rum med blåa väggar" översätts gärna till "jag ser att ditt gamla pojkrum hade blåa väggar".
"Jag känner närvaron av en kvinna som börjar på G" översätts gärna till "din mormor hette Greta".

Det är uppenbarligen lätt att bli lurad av gamla bluffmakartekniker som cold reading, hot reading och barnumuttalanden om man inte vet vad detta är och hur det används. Men när man väl lärt sig det så kan det inte finnas någon annan förklaring än att man är väldigt korkad, om man fortsätter att tro på bedragarna.
Citera
2016-07-26, 14:48
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Tja, är väldigt fundersam just nu. Lång historia kort frugan va på möhippa och dom besökte ett medium.

Mediumet pratade först med min fru. Hon sa att hon hade kontakt med en äldre dam som gått bort, som var självständig bla bla bla och denna damen ursäktade att det blev problem med arvet. Vilket det blev.

Hitils så kan jag förstå hur hon luskar fram detta, detta senariot är säkert många som kan relatera till.

Sedan säger mediet att min frus bror är med hennes mormor, här börjar det konstiga. Frugan är 26 år och hennes bror var kanske 35 år när han gick bort. Han kvävdes av en matbit på en restaurang för 2 år sedan.

Mediet nämner även det här om restaurangen! Där avbryter min fru samtalet och bryter ihop.

Frugan svär på att hon inte sagt något som ens kunna tyda på att hon har/hade en bror. Ändå vet mediet att hennes bror dog på en restaurang.

Frugan och hennes bror hade inte samma efternamn och frugan och mediet har aldrig träffats tidigare, hon har även spärrat på facebook så bara hennes vänner kan se hennes info(tänkte att det kanske hade snokats den vägen). När besöket bokades så angavs heller inte frugans namn utan bara personen som gjorde bokningen.

Hur i helvete kunde mediet veta detta om hennes bror, har alltid ryckt att sådant här är löjligt och bluff. Men nu blev jag riktigt fundersam.

Antingen så är din fru naiv och därför fattade hon inte att hon har ledsagat mediumet när de träffades genom att nämna små saker som kanske för henne var obetydliga men som mediumet snappat upp eller så har mediumet provat sig fram sakta men säkert tills hon nått ungefär rätt (deras jobb är att lura och manipulera människor, glöm inte det). Det är inte helt orimligt att din fru halvt omedvetet lämnat ute de delarna i mediumets berättelse som inte stämde in på hennes historia utan bara minns det hon på något sätt kunde få att stämma in... Alternativet är att någon i gruppen spelat henne ett riktigt tyket spratt om man säger så.

Vill inte vara okänslig eller så, men vet du om din fru någonsin haft någon form av intresse för spåkonst/astrologi/kristallterapi/healing eller det ockulta i övrigt? Om svaret på den frågan är ja, så är min gissning att hon personligen har en längtan efter att få det bekräftat för sig att detta faktiskt existerar. Och då skulle det inte vara så konstigt om hon så gärna ville att mediumet hon träffade skulle ha rätt att hon började hjälpa henne in på rätt väg för att hon själv önskade att få det bekräftat för sig att det som sas om hemnes bror och mormor faktiskt var på riktigt och inte något bluff och båg. Och då är det också hyfsat troligt att hennes återberättelse om vad mediumet sa är en aning tillrättalagt för att framstå som mer sannolik och sanningsenlig.

Om hon dock aldrig tidigare någonsin haft något som helst intresse för sådant här så blir det lite mer övertygande, men samtidigt sätter jag mitt liv på att det fortfarande rör sig om att hon var lite blåögd när hon träffade mediumet och att mediumet car en skicklig bluffmakerska.
Senast redigerad av DenLilleTjocke 2016-07-26 kl. 14:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in