2016-07-23, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymKostym
Väldigt märklig rapportering från SVT. I CNN sa ett vittne att gärningsmannen sa "allah akbar" flera ggr. Och ok, det behöver man inte nämna. Och man upprepade flera gånger att inget tyder på islamisk terror.

Men sen upprepade man flera gånger att gärningsmannen sagt "j-la invandrare", vilket ju också var obekräftat och tom falskt om man syftar på videon där en tredje person skriker "j-la turkar" till gärningsmannen (helt annan röst).

Och sen börjar man spinna vidare på att den falska uppgiften och säger ungefär "tyder på att det kan vara högerextrem gärningsman". WTF?

Så väldigt försiktiga med att säga att det kan vara islamistisk terror, men inga problem med att upprepa rykten som tyder på en icke-islamistisk gärningsman.

Skynews citerar också CNN-vittnet, men utelämnar det där om allahu akhbar:

http://news.sky.com/story/at-least-nine-dead-in-munich-shooting-rampage-10509732
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Absolut, om alla på 'donken' fortsätter att sitta snällt och stilla efter första skottet.

Med tanke på läget i Europa när det kommer till terrorism med yxmördaren och Nice som ligger väldigt nära inpå tror jag inte folk reagerar med att fortsätta äta som om inget hänt när de hör ett skott avfyras.

Det kalkyleras med att man missar många skott eller inte. Men frågan är egentligen hur många som fanns inne på McD från början. Om det är fullt med folk så träffar nog varenda kula någon.
Citera
Medlem
Zloths avatar
Skulle inte förvåna mig om GM är andra generationens invandrare från Turkiet, Bosnien eller Albanien.

Det skulle förklara varför personerna skrek att han var en "jävla invandrare".

GM såg ju ut att vara CP-skadad också med tanke på hur han rörde sig.
Citera
Medlem
Troians avatar
Tycker väldigt lite i nuläget tyder på att det är ett terrorattentat överhuvudtaget.
Citera
2016-07-23, 01:03
Medlem
Munchen polisen har lokaliserat och beslagtagit fordonet som ska ha använts av gärningsmannen/männen.
Citera
2016-07-23, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Absolut, om alla på 'donken' fortsätter att sitta snällt och stilla efter första skottet.

Med tanke på läget i Europa när det kommer till terrorism med yxmördaren och Nice som ligger väldigt nära inpå tror jag inte folk reagerar med att fortsätta äta som om inget hänt när de hör ett skott avfyras.

folk sitter när där det är svårt att komma upp från borden och totaltrångt i dörren. och några tar skydd i hörnor och tar sig inte ut. som en gisslan situation. sitting ducks. då är antalet döda givet vapnet helt logiskt.
Citera
2016-07-23, 01:05
Bannlyst
presskonferens kl 02.00

Polizei München ‏@PolizeiMuenchen 1m1 minute ago View translation
Wir bereiten eine Pressekonferenz für ca 2Uhr in unserem Medienzentrum vor.
Journalisten bitte Presseausweis vorzeigen.
#Schießerei #münchen
Citera
2016-07-23, 01:05
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 654654
Sammanfattning:

Någon sköt inne på en McDonalds resturang. Den personen verkar sedan ha gått ut och skjutit mer, på lite vad som helst(detta finns på film).

Dessutom har någon skjutit ett tiotal meter där ifrån i ett köpcentra(polisen tror att det är fler skyttar, jag tror det inte). Där har också folk skadats. Det finns en film från vad som är någon som skjuter från taket av ett parkeringsgarage eller kanske köpcentrat, där det är oklart vem som säger vad, men skytten pratar kanske om att han är tysk och uppburit någon form av socialförsäkring och erhållit terapi. Det är högst oklart om kanske turken han ropar till faktiskt anser att han inte är tysk.

Ett kukhuvud är skytten däremot, det är klargjort.

Efter skjutning i köpcentrat så kom det två till larm om skjutningar. Filmen från skytten på taket kom senare. Skjutning på ett torg dryga halvmilen bort och en i tunnelbanan i området. Från dessa finns det inga som helst bilder eller rapporter.

Sen har man hittat en misstänkt död GM.

Tysk polis har tagit in personal från allt som tänkas kan, som är brukligt vid sådana här situationer och jagar 3 GM enligt den senaste presskonferensen som har 4 timmar på nacken.

Uselt skrivet, jag vet. Men det kan kanske ge lite information.

Uselt skrivet eller inte så får jag tacka så mycket för informationen. Det låter som att det är en enda röra i det här läget med andra ord. Oklart antal gärningsmän, oklara motiv, oklart hur många som dött eller skadas, osv.

Förhoppningsvis klarnar saker till morgondagen.
Citera
2016-07-23, 01:06
Medlem
Tankefrihets avatar
Citat från Daily Mail:

Citat:
Gunman shouting 'Allahu Akbar' executed children in Munich McDonald's

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3703705/Major-police-investigation-way-shots-fired-shopping-centre-Munich.html
Citera
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Skulle inte förvåna mig om GM är andra generationens invandrare från Turkiet, Bosnien eller Albanien.

Det skulle förklara varför personerna skrek att han var en "jävla invandrare".

GM såg ju ut att vara CP-skadad också med tanke på hur han rörde sig.
Ja det är möjligt. Sen är hans kläder lite märkliga..ser ut som långa byxshorts med långa strumpor alt kängor..ser iaf knepig ut..
Citera
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tycker väldigt lite i nuläget tyder på att det är ett terrorattentat överhuvudtaget.

Utifrån vad vi vet nu så instämmer jag. Det känns att det snarast är relaterat till den typ av masskjutningar vid skolor och köpcenter som förekommit i USA. Utan glasklart motiv.
Citera
2016-07-23, 01:07
Medlem
Oväntat att SVT är de enda som helt väljer bort den muslimska kvinnans vittnesmål. Hon var en meter bakom GM när han sköt barnen som satt och åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in