Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-22, 14:21
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shadew
Gå in i BIOS när datorn startar upp. Återställ inställningarna till fabriksinställningar. Testa sen om datorn startar.

Hur går jag in där?. Kommer allting raderas i datorn om man återställer den till fabriksinställningarna?.
Citera
2016-07-22, 14:21
  #14
Medlem
Pre 1914s avatar
Trasigt moderkort? Nätaggregatet verkar fungera, om ramminnet havererat borde datorn ge ifrån sig mer liv än att bara fläkten snurrar? Processorn kan man ta bort kylningen på för att kolla med ett finger om den snabbt blir varm vid start, och sedan snabbt stänga av igen så den inte blir förstörd. Blir den inte varm är den redan förstörd.
Jag fick byta mitt gigabyte moderkort förra veckan just efter ovanstående försök till slutsatsfunderingar. Andra gången ett gigabytemoderkort slutar fungera för mig så jag valde ett asus nu, men återmonterade alla andra komponenter.
Citera
2016-07-22, 14:23
  #15
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Hur går jag in där?. Kommer allting raderas i datorn om man återställer den till fabriksinställningarna?.

Du kan inte gå in i bios om datorn inte startar först.
Citera
2016-07-22, 14:37
  #16
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Datorn är 6 år gammal.
Det här är rena gissningsleken, sitter sladden i, i rätt uttag, rättvänd, inte halvitryckt, är skärmen i rätt videoläge, har husdjuren tuggat sönder kabeln, kommer det upp en biossplash eller inte, har datorn uppvisat konstigheter tidigare, går det köra "felsäkert läge", testat att bryta strömmen och starta om, har en rail gått på nätagget, finns det separat grafikkort och sitter det isåfall i ordentligt, har användaren efter förlust i ett stressigt spel tuktat upp datorn såpass att processorn med fläkt ligger och skramlar på botten, har knoddarna stoppat in knappnålar eller enkronor genom ventilationsslitsarna på baksidan, har datorn gått för varm och nåt pajat pga det, ligger det 10cm damm på alla kylare i den, har användaren ens tagit av dörren och tittat in i burken?
Det kan finnas tusen och åter tusen orsaker till att skärmen går i standby.

Att dra alla dessa tusentals möjligheter, en i taget, ur en användare som pga bristande kunskap/intresse/förmåga eller vad som helst inte aktivt hjälper till själv att felsöka och bidra med information som kan leda till nåt, det är en evighetsprocess. Rena slumpen om man kan peka på felorsaken eller om gissandet ska rulla på tills nyår.

Därför föreslår jag nåt som löser problemet:

Alternativ 1: Lämna in datorn på service hos nån lokal firma

Alternativ 2: Då det är en märkesdator, sådana är sällan värda att kostas på och särskilt inte när den är 6 år, dumpa hela rasket i containern och köp nytt.
Citera
2016-07-22, 14:46
  #17
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Det här är rena gissningsleken, sitter sladden i, i rätt uttag, rättvänd, inte halvitryckt, är skärmen i rätt videoläge, har husdjuren tuggat sönder kabeln, kommer det upp en biossplash eller inte, har datorn uppvisat konstigheter tidigare, går det köra "felsäkert läge", testat att bryta strömmen och starta om, har en rail gått på nätagget, finns det separat grafikkort och sitter det isåfall i ordentligt, har användaren efter förlust i ett stressigt spel tuktat upp datorn såpass att processorn med fläkt ligger och skramlar på botten, har knoddarna stoppat in knappnålar eller enkronor genom ventilationsslitsarna på baksidan, har datorn gått för varm och nåt pajat pga det, ligger det 10cm damm på alla kylare i den, har användaren ens tagit av dörren och tittat in i burken?
Det kan finnas tusen och åter tusen orsaker till att skärmen går i standby.

Att dra alla dessa tusentals möjligheter, en i taget, ur en användare som pga bristande kunskap/intresse/förmåga eller vad som helst inte aktivt hjälper till själv att felsöka och bidra med information som kan leda till nåt, det är en evighetsprocess. Rena slumpen om man kan peka på felorsaken eller om gissandet ska rulla på tills nyår.

Därför föreslår jag nåt som löser problemet:

Alternativ 1: Lämna in datorn på service hos nån lokal firma

Alternativ 2: Då det är en märkesdator, sådana är sällan värda att kostas på och särskilt inte när den är 6 år, dumpa hela rasket i containern och köp nytt.
Nej, ska datorn lagas så skall allt väsentligt i den ändå bytas. Men hur är det, brukar märkesdatorernas lådor vara av standard atx-snitt eller har de egna mått för att tvinga kunder att köpa reservdelar just från dem?
Citera
2016-07-22, 14:52
  #18
Medlem
x12s avatar
Märkesdatorer kan vara hur konstiga som helst. Utgå från att chassiet inte går använda, men .. i vissa fall går det och då får man ta det som en ren bonus, om man nu mot förmodan gillar hp-chassiet så mycket.

Chassiet är ändå bara ca. en femhundrig och köper man nytt vill man ju gärna ha ett som har bra luftgenomflöde, monteringsplats för 2.5" ssd osv.
Citera
2016-07-22, 14:56
  #19
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Märkesdatorer kan vara hur konstiga som helst. Utgå från att chassiet inte går använda, men .. i vissa fall går det och då får man ta det som en ren bonus, om man nu mot förmodan gillar hp-chassiet så mycket.

Chassiet är ändå bara ca. en femhundrig och köper man nytt vill man ju gärna ha ett som har bra luftgenomflöde, monteringsplats för 2.5" ssd osv.
Det ante mig, och därför har jag undvikit att köpa märkesdatorer i tjugo år nu.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback