Hej!
Jag går i tankarna att köpa projektor. Jag har läst Elgigantens guide när det kommer till att bestämma sig för vilken men har lite tankar och frågor som jag hade behövt lite erfarenhetssvar på!
Budget:
Har tänkt att hela paketet (projektor, duk och takfäste) skall gå på absolut max 10 000. Dock säger jag inte nej om det blir billigare.
Rummet:
Stora fönster på ena sidan. Går att dra ner både persienner och dra för gardiner så det går att få mörkt även om det är ljust ute. Dock inte beckmörkt när det är mitt på sommardagen. Men filmtittandet kommer huvudsakligen ändå ske på kvällen
Duken:
Vill ha en duk som är 2 meter bred som inte skall vara ramspänd utan möjligheten att dra upp den skall finnas. Jag har tittat på denna; den känns väl ganska standard och lär fungera?
http://www.elgiganten.se/product/lju...l-projektorduk
Projektor:
Först och främst så har jag förstått från Elgigantens guide att kontrastvärdet är viktigare än ljusstyrkan när det kommer till hemmabiotittande. Såklart har de dock en utförlig förklaring av ljusstyrkan men absolut inget i kontrastvärdet.
För mina förutsättningar, vad är en bra kontraststyrka? Har verkligen ingen aning.
2D-3D-omvandling. Vad menas med detta? Att man kan se filmer i 3D på den eller att den försöker konvertera 2D till 3D? Om det sistnämnda så kan jag inte tro att det fungerar speciellt bra, eller?
Ljudet:
Hur högt låter en projektor? Varierar i dB men det jag tänker på är om det är ett ljud man stör sig på och lägger märke till när man kollar film? Själva projektorn lär ju vara positionerad kring där huvudet är för bra avstånd till väggen antar jag.
Sedan finns det då lite olika projektorer upp till 8 000:-, där smärtgränsen går. Om man skulle vilja ha en stabil projektor som fungerar för mina ändamål, har ni då någon rekommendation eller vägledning? Hade verkligen uppskattats.