Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
Hur spänt då menar du?
Jag har inte själv varit i Frankrike på ett par år nu, men det har ju alltid varit lite mer spänt läge i Frankrike än i grannländerna, jag menar som så här - i Frankrike har ju alltid kriminaliteten varit högre, mer våld, och inte minst en större risk för rån, bilinbrott osv.
Dessutom är ju Frankrikes förorter ett kapitel för sig, sådana förorter existerar ju tex inte i Tyskland.
Jag kör ju från Tyskland och de gånger jag har kört till Frankrike har man ju märkt att så fort man kommer in i Frankrike så känns det mer "hårdare" "aggressivare" och "farligare", svårt att förklara men du förstår säkert vad jag menar.
Den franska körstilen är ökänd - men det är inget nytt, så har det varit i många årtionden, särskilt i Parisregionen.

Har iofs inte så mycket med islam att göra, allt kan inte skyllas på korankramarna (men nästan).
Kriminaliteten i Frankrike har inte heller alltid varit högre, bortsett från de typiska ficktjuvarna etc i Paris (samma problem i många storstäder med rel stor underklass) jämfört med andra EU-länder. Som en jämförelse var
mordstatistiken högre i Finland än i Frankrike i många år, men sedan Charlie Hebdo + x antal terrordåd efter det så tror jag att mordstatistiken är högre numera (pga islam/muslimer on the rampage alltså, inte i övrigt). I sk trygga områden är Frankrike fortfarande ett riktigt bra land att bo i.
De spänningar jag talar om har alltså inte med körstil eller allmän kriminalitet att göra, utan andra saker jag noterat tex:
i Tv-debatter där diskussionen alltmer polariseras mellan islamapologeter och islamkritiker, hur folk talar sinsemellan vid lunchdebatter; allmäna diskussioner etc; folk som hoppar högt pga minsta lilla smällare, särskilt i Paris city; negativa attityder till muslimer med religiös klädsel vilka man möter på stan (nedvärderande stirrande blickar, kommentarer osv) - inkl skadegörelse av moskéer; fransk polis/gendarmer med "nerver på ytan" vilka är aggressivare än vanligt även mot vanligt folk; nervösa / hypervigilanta vakter vid ingången till alla affärer (även utanför Paris City) som tittar igenom allt bagage inkl damers små handväskor osv. De har ej rätt att bära vapen så man kan förstå dom. De blir kanonmat först, om jihadister får för sig något.
Ungefär så.
Edit: glömde en viktig sak: vanligt folk joinar skytteklubbar i sällan skådad omfattning. De vill kunna skydda sig och sin familj från det befarade inbördeskrig som de tror väntar runt hörnet.