• 6
  • 7
2016-07-24, 14:12
Medlem
Jag tror det är bortskämda stadsjävlar som utan respekt högljutt sprungit där tillsammans med sina ouppfostrade gapiga ungjävlar som skrikigt och sprungit fram för att klappa eller för att ta selfies. Korna helt enkelt blivit skrämda och vill inte vara med om det.

De flesta djur vill se dig på avstånd själva gå fram till dig och hällas genom att lukta för att känna av läget... Eller så är dom inte ens så tama och då gör dom inte det...

Så enkelt är det.

Har man brutit mot denna regel så försvarar dom sig i sista hand om dom känner sig trängda så enkelt är det.

Sen råkade den där gubben gå förbi just där han alltid gått sen gick det som det gick...och dom där djuren kan försvara sig mot varg, björn, järv och sånt så...när dom samarbetar väl, vi är ingen match alls som att kratta löv eller något.

Sitta på en filt kan säker gå bra,,, är själv uppvuxen på bondgård och dom djuren vi hade var snälla men utsattes sällan för stockholmare... I Kungsbacka ville jag hälsa på några kor men bonden sa att det är farligt för dom försvarar sig.

Våra blev bara glada och ville bli kliade...
Citera
2016-07-24, 17:04
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Jag har alltid tyckt att de svartvita mjölkkorna (SLB) generellt verkar hetsigare och mer oberäkneliga än de bruna SRB. Nu finns det ju givetvis undantag överallt men är det inte så att de svartvita korna är mer opålitliga?

Många verkar hysa stor respekt för Highland Cattle på grund av deras stora horn men jag har alltid uppfattat denna ras som väldigt skygg och tillbakadragen. De drar sig ofta undan så fort man närmar sig.

Flera säsongers plockande av toppisar i olika kohagar i landet har bidragit till mina slutsatser.

Passa dig för limousin, du! Ser bruna och snälla ut men kan vara rena skräcken i en hage eller frigångslaggård.
Om det inte är kor, du känner och som känner dig, så låt hellere några fattiga toppmurklor stå, än att råka i delo med en limousinkossa med kalv!
Citera
2016-07-24, 17:28
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilted
Att inte ens ambulansen vågar gå in utan uppbackning vittnar om att denna hage var en så kallad "no go zone" fullt med gäng av kossor som bara driver runt.

Det enda som hjälper för att förhindra framtida olyckor är att ge kossorna en vettig sysselsättning. Kanske kan vara en idé med en fritidsgård i hagen?
Vet vi om korna talade SvensKO? Och har dom lyckats säkra bevis så att den/de skyldiga kON identifieras? (har dom t.ex. satt in så kallad "mjölkhund", som kan sniffa upp gärningskossan. Annars är de väl risk att dom vägrar tala, (som ju kor så oftast gör) och alla går fria.
Citera
2016-07-25, 07:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Passa dig för limousin, du! Ser bruna och snälla ut men kan vara rena skräcken i en hage eller frigångslaggård.
Om det inte är kor, du känner och som känner dig, så låt hellere några fattiga toppmurklor stå, än att råka i delo med en limousinkossa med kalv!
De kor dom är lite mer lätthanterliga är rödkulla och fjällkor, båda saknar horn och gick ofta i skogen och utägor vid fäbodar.
Dock producerar de mindre med mjölk än dagens mjölkkor så de blev utkonkurrerade.
Kan finnas på 4H gårdar eller hos någon entusiast.
Men de väger hundratals kilo de med och vaktar sina kalvar.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in