2016-07-22, 00:34
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Jag älskar kor.
Dom är ett utav de lugnaste, fredligaste djur som finns.
När jag har semester,brukar jag gå in i hagen och sätta mej på en klippa som finns inne i hagen, med en kopp kaffe, och bara njuta av deras närvaro där lugnet infunnit sej.. har aldrig hänt något i närheten av det som beskrivits i tråden.
Måste varit något som utlöst händelsen, och givetvis är det djupt tragiskt.
Det måste inte ha varit något särskilt alls, du har haft tur och den här mannen hade otur.
Citera
2016-07-22, 09:20
Medlem
Citat:
Jag älskar kor.
När jag har semester,brukar jag gå in i hagen och sätta mej på en klippa som finns inne i hagen, med en kopp kaffe, och bara njuta av deras närvaro där lugnet infunnit sej.. har aldrig hänt något i närheten av det som beskrivits i tråden.
Enorm skillnad att på avstånd BETRAKTA djur och att som djurägare HANTERA djur. Som att titta på eller köra formel 1. Du tror inte det är skillnad?
Citera
2016-07-22, 09:56
Medlem
Citat:
Jag älskar kor.
De flesta djur är fredliga när de är mätta, trygga och blir betraktade på avstånd dvs. de blir lämnade ifred. Folk som hanterar djur har inte riktigt den lyxen.
Citera
2016-07-22, 15:50
Medlem
Inget ovanligt med halvaggressiva tjurar. Såg vid ett tillfälle på landet där man måste gå in i en kohage för att komma till ett populärt fågelskådningsberg hur en fågelskådare går längs med stigen i hagen. Vi har lekt rätt bra där som små o vet hur territoriala vissa tjurar är där inne. Förstod direkt när en viker av från flocken o börjar röra sig halvsnabbt mot mannen att nu blir det action om inte killen hoppar över stängslet. Dum som han är fattar han inte faran fattar först när tjurar börjar försöka stånga honom. Inte som för matadorer utan de rör sig fram emot med huvudet nedsänkt o bufflar liksom sig fram o stångas uppåt. Inte snabbt med kraftfullt. Killen håller fram handen o trycker mot kons skalle o rör sig bakåt. Tjurar tröttnar efter några sekunder o lunkar iväg. Men som sagt..märker man att ett djur är aggressivt bör man ta sig därifrån kvickt. För i värsta scenariot om än sannolikt så kan man faktiskt dö
Citera
2016-07-22, 21:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philleeeee
Inget ovanligt med halvaggressiva tjurar. Såg vid ett tillfälle på landet där man måste gå in i en kohage för att komma till ett populärt fågelskådningsberg hur en fågelskådare går längs med stigen i hagen. Vi har lekt rätt bra där som små o vet hur territoriala vissa tjurar är där inne. Förstod direkt när en viker av från flocken o börjar röra sig halvsnabbt mot mannen att nu blir det action om inte killen hoppar över stängslet. Dum som han är fattar han inte faran fattar först när tjurar börjar försöka stånga honom. Inte som för matadorer utan de rör sig fram emot med huvudet nedsänkt o bufflar liksom sig fram o stångas uppåt. Inte snabbt med kraftfullt. Killen håller fram handen o trycker mot kons skalle o rör sig bakåt. Tjurar tröttnar efter några sekunder o lunkar iväg. Men som sagt..märker man att ett djur är aggressivt bör man ta sig därifrån kvickt. För i värsta scenariot om än sannolikt så kan man faktiskt dö
Det var en salig blandning av nötkreaturskön du fick till där, t o m könsbyte i farten låter det som. Du kanske ska kolla in https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B...ch_terminologi

Vi kan väl säga som så att tjurar i allmänhet är farligare än kor men det finns aggressiva kor också och de är fullt tillräckligt dödliga om de bara vill. I det aktuella fallet har det inte nämnts annat än att det var kor som attackerade mannen.
Citera
2016-07-22, 23:38
Medlem
kolvass avatar
Det som alla verkar ha missat i denna tråden är att han blev TRAMPAD, inte stångad.
Just det har jag inte hört talas om, ja, kor kan stångas, händer sällan men oftast när det händer är vid t.ex kosläp då de blir väldigt lekfulla, men att en hel flock med kor plötsligt skulle springa kull någon och trampa ihjäl denne har jag inte hört talas om.
Jag har själv blivit klämd hos dessa kreatur som inte är så jättesmidiga men de undviker oftast att trampa på någon, något måste hänt som har skrämt dom.
Citera
2016-07-23, 01:27
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philleeeee
Det handlar om kor, inte tjurar! Läs trådstarten.
Citera
2016-07-23, 15:05
Medlem
Det sägs att folk som spelat Pokemon har varit i närheten av korna tidigare, och då stressat korna. Dessutom var korna oroliga och gick emot andra personer tidigare. Mannen var inte från trakten och kände kanske inte till hur det var.
Citera
2016-07-23, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolvas
Det som alla verkar ha missat i denna tråden är att han blev TRAMPAD, inte stångad.
Just det har jag inte hört talas om, ja, kor kan stångas, händer sällan men oftast när det händer är vid t.ex kosläp då de blir väldigt lekfulla, men att en hel flock med kor plötsligt skulle springa kull någon och trampa ihjäl denne har jag inte hört talas om.
Jag har själv blivit klämd hos dessa kreatur som inte är så jättesmidiga men de undviker oftast att trampa på någon, något måste hänt som har skrämt dom.
Du läser uppenbarligen inte jordbrukstidningar. Händer som sagt någon/några gånger om året...
Citera
2016-07-23, 19:20
Medlem
Enydrions avatar
http://www.independent.co.uk/news/uk...-a6727266.html

i England så har 74 personer dött under 15 år av kreatur, 70% av dödsfallen gäller tjurar eller kor med nyfödd kalv, och de avråder från att ha kor med kalvar i hagar där det finns vandringsleder
Citera
2016-07-24, 11:01
Medlem
Jaecps avatar
Kan bekräfta att det var bruna kor och att de dagarna innan hade varit aggressiva mot andra besökte deras hage.
Citera
2016-07-24, 13:19
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaecp
Kan bekräfta att det var bruna kor och att de dagarna innan hade varit aggressiva mot andra besökte deras hage.

Jag har alltid tyckt att de svartvita mjölkkorna (SLB) generellt verkar hetsigare och mer oberäkneliga än de bruna SRB. Nu finns det ju givetvis undantag överallt men är det inte så att de svartvita korna är mer opålitliga?

Många verkar hysa stor respekt för Highland Cattle på grund av deras stora horn men jag har alltid uppfattat denna ras som väldigt skygg och tillbakadragen. De drar sig ofta undan så fort man närmar sig.

Flera säsongers plockande av toppisar i olika kohagar i landet har bidragit till mina slutsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in