• 1
  • 2
2016-07-20, 18:23
Medlem
Hej.
Jag sökte läkarvård för hjärtklappning och man konstaterade att det är ångestrelaterat, läkaren skrev ut atarax.

Läste att man kan få just hjärtplappning (biverkning) av den här drogen.

Undrar om någon har erfarenheter om detta?
Citera
2016-07-20, 18:58
Avstängd
bithaxs avatar
Enda erfarenheten jag har av Attrax är att man blir seg som fan nästa dag, och så blir man torr i munnen.

Och ja, du blir trött. Det är nästan som ett sömnpiller.
Citera
2016-07-20, 19:01
Medlem
Man ska alltså unvika den här grejen så gott det går.
Citera
2016-07-20, 19:04
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mille78
Man ska alltså unvika den här grejen så gott det går.

Jag har använt det för att kunna sova. Attarax har fördelen att inte vara tillvänjande eller berusande, till skillnad från t.ex. Imovane.
Citera
2016-07-20, 19:09
Medlem
christerys avatar
På mig händer det inte ett skit, fick dessa mot sömnproblem tidigare och jag kunde lika gärna druckit varm oboy på kvällen istället - tror f*n oboyen hade fungerat bättre.

Du får väl testa, det är individuellt hur mediciner fungerar. Läkare förskriver mildare läkemedel först, ingen idé att dra till med nåt tyngre (med biverkningar och möjlig beroendeproblematik) om det lätta artilleriet fungerar.
Citera
2016-07-20, 19:41
Medlem
LoysAlices avatar
Atarax var inte ångestdämpande för mig. Jag hade ångest tills jag somnade, så var jag extra trött dagen efter. Inga erfarenheter med hjärtklappning.

Borde inte doktorn erbjudit dig samtalskontakt istället för att sätta dig på piller?
Citera
2016-07-20, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoysAlice
Atarax var inte ångestdämpande för mig. Jag hade ångest tills jag somnade, så var jag extra trött dagen efter. Inga erfarenheter med hjärtklappning.

Borde inte doktorn erbjudit dig samtalskontakt istället för att sätta dig på piller?

Jo det stämmer nog, men detta var bara en vikarie, min riktiga läkare är på semester.
Citera
2016-07-20, 20:16
Medlem
LoysAlices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mille78
Jo det stämmer nog, men detta var bara en vikarie, min riktiga läkare är på semester.

Okej. Hoppas det inte är så att din ordinarie läkare också vill sätta dig på piller. Har du ångest ska du ha ordentlig hjälp, hoppas du står på dig så att du får det.
Citera
2016-07-20, 20:41
Medlem
Pecanpies avatar
Atarax har aldrig gett mig hjärtklappning eller mer ångest, däremot blir jag slö och seg som tusan av dem. De har aldrig hjälpt mot ångesten heller, där har bara att genomlida den hjälpt för den går ju över så småningom även utan mediciner.
Citera
2016-07-20, 20:45
Medlem
Har du ångestrelaterad hjärklappning borde läkaren skrivit ut någon bensodiazepin. Förslagsvis Stesolid 5mg vid behov, möjligtvis Oxascand då den är bra om det bara handlar om oro 10-15mg, 25 tabletter till en början för att bryta ångesten. Har du fortfarande ångest efter detta så bör läkaren ta ställning om du måste sättas på en heltidsmedicinering för att slippa din ångest eller oro och hjärtklappning. Sedan försöka göra något åt det, du har rätt att få medicin som fungerar, samt är biverkningsfria som bensodiazepiner är, dock kan de vara beroendeframkallande om man inte fattar att det är en medicin eller på något djupt konstigt sätt uppskattar att äta tabletter som inte gör annat än att ta bort ångest/oro. Skulle det vara så att du fortfarande har ångest och hjärtklappning handlar det förmodligen om någon ångestsjukdom. Då måste läkaren tillsammans med dig komma fram till en behandling, det är ytterst ovanligt att man utvecklar tolerans den anxiolytiska effekten som bensodiazepiner har om man håller sig vid den dos man behöver eller under ifall man har t.ex 1-2tabletter 2-3ggr dagligen. Skulle i så fall föreslå att du blir satt på Stesolid på heltid och reda i din livssituation och kanske kolla om det kan bero på högt blodtryck eller diabetes eller dålig kosthållning eller motion. Vid högt blodtryck eller diabetes ska du naturligtvis ha andra mediciner eller andra livsförhållanden som orsakar att du har hjärtklappning. Men hjärtklappning beror på nånting och är det ångestrelaterat så ska du ha medicin som hjälper. Inte medicin mot klåda.

Betablockerare skulle kunna funka. Men vet inte om det är bättre än någon bensodiazepin om det är ångest det handlar om, är det högt blodtryck är förmodligen betablockerare bättre val då ditt blodtryck skulle gå ner då också. Vet inte om så är fallet helt med bensodiazepiner, så jag tycker nog läkaren även borde tagit blodtryck på dig.

Atarax och just 10mg är ingenting, han hade lika gärna kunnat gett dig sockerpiller.
Senast redigerad av Elementary1 2016-07-20 kl. 20:54.
Citera
2016-07-20, 22:17
Medlem
Ethinas avatar
Be om att få prova beta-blockare. Det är inte beroendeframkallande så det är relativt lätt att få dom utskrivna.
Citera
2016-07-20, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementary1
Har du ångestrelaterad hjärklappning borde läkaren skrivit ut någon bensodiazepin.

Nej, läkaren borde inte göra det. Benzo har ingen plats bland förstahandslinjen vid ångest.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in