Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-07-23, 14:29
  #25
Medlem
Netflixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Amortering har inget med det att göra.

När du hyr ut bostadsrätt i andra hand får du ta ut avgiften + kapitalkostnaden + skälig avkastning. Anses idag vara runt 3-4%.

Så köp en bostad för 1,5 milj med 2 000 kr i avgift oavsett kontantinsats osv så kan du ta ut 1500000*0,04/12+2000 i hyra varje månad, dvs 7 000 kr.

Enligt min mening står inte risken i proportion till avkastningen i dessa fall. Du lägger alla dina ägg i bostadsmarknaden och hoppas på det bästa till en rimligt låg avkastning. Då är det bättre att köpa tex Akelius preferensaktie för pengarna och få 6% i avkastning med minimal risk.

Ok, då fattar jag! Denna tråden har varit till stor hjälp för mig i mina tankar kring bostad osv. Jag kände redan innan jag startade tråden att jag visste vad det "smartaste" skulle vara, alltså att bo hemma och spara. Jag visste också att det inte är något jag vill.

Jag kommer göra så att jag sparar ett år till (i fasträntekonto oavsett hur dålig avkastning det ger) under tiden jag jobbar då jag också bor hemma. Under samma period står jag också i olika bostadsköer bla. SGS Studentbostäder så att jag förhoppningsvis ligger någorlunda bra till i kön då jag ansöker till universitet, får jag lägenhet tar jag den istället för att köpa. Kommer jag inte in på något vettigt blir jag väl illa tvungen att fortsätta jobba och vill även då ha ett eget ställe. Finns det inga hyreslägenheter att bo i kommer jag försöka köpa något.

Tack alla ni i tråden, ni har gett många vettiga svar och fått mig att tänka! Nu har jag ca. 1år på mig att smälta det som sagts så får vi helt enkelt se vad som händer. Tack igen!
Citera
2016-07-23, 20:07
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netflix
Ok, då fattar jag! Denna tråden har varit till stor hjälp för mig i mina tankar kring bostad osv. Jag kände redan innan jag startade tråden att jag visste vad det "smartaste" skulle vara, alltså att bo hemma och spara. Jag visste också att det inte är något jag vill.

Jag kommer göra så att jag sparar ett år till (i fasträntekonto oavsett hur dålig avkastning det ger) under tiden jag jobbar då jag också bor hemma. Under samma period står jag också i olika bostadsköer bla. SGS Studentbostäder så att jag förhoppningsvis ligger någorlunda bra till i kön då jag ansöker till universitet, får jag lägenhet tar jag den istället för att köpa. Kommer jag inte in på något vettigt blir jag väl illa tvungen att fortsätta jobba och vill även då ha ett eget ställe. Finns det inga hyreslägenheter att bo i kommer jag försöka köpa något.

Tack alla ni i tråden, ni har gett många vettiga svar och fått mig att tänka! Nu har jag ca. 1år på mig att smälta det som sagts så får vi helt enkelt se vad som händer. Tack igen!

Bo kvar hemma och investera i börsen istället. Kolla upp TMG, årets bästa aktie
Citera
2016-07-23, 22:20
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Om jag hade varit du hade jag bott kvar hemma det kommande året, arbetat vidare och sparat så mycket jag kunnat.

Sen när du börjar plugga om ett år bor du kvar hemma understudietiden om du inte kan få tag i en studentlägenhet som känns ok. Under studietiden maxar du studielånen och investerar allt överskott på samma sätt som innan.

När du sedan är klar med studierna har du förhoppningsvis en ansenlig mängd pengar och är redo att starta ditt vuxenliv på riktigt.

Det är det sunda alternativet men jag förstår att det finns en stark vilja att flytta hemifrån. Hjärna eller hjärta, det är frågan.
Hjärna, så håller med dig.
Citera
2016-07-23, 22:22
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Inget av dom. Bo hemma, köp bostadsrätt och hyr ut.

Med bostadsrätt får du 4-9x gearing. Uthyrning ger typiskt 3% efter finanskostnad - det blir 12-30% på ditt egna kapital. Stabilt år efter år. Dertil kommer uppgång i marknaden.

Justerad för risk slår inget bostad. Någon justering av marknaden kommer nog, men hyr du ut över tid blir det vinst.

Du är 23 år och det finns massor av sätt för dig att övertala styrelsen att gå med på uthyrning.
Hur många bostadsrätter hyr du själv ut?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback