2016-07-22, 09:43
Medlem
Studentlägenhet - vad är det?

Är det något lågprisskit eller vad är det frågan om?

OM ja - skall studenter bo sämre än andra.

OM nej - är det något juste som man bor bättre i än andra.

Varför inte en 312 kvm bostadsrätt med NOLL i avgift Narvavägen Sthlm
Deet är en juste studentlägenhet o där kan man även profitera på några
av sina utsocknes studiekamrater

Fattar inte varför man inte skall kunna få lägenheten för livet som första bostad
istället för bostäder med tidsbegränsning - antar att man förlorar studentlägenheten
när man slutar studera. Det är ju jävla jobbigt att flytta o ju fler ggr desto mer jobb
Citera
2016-07-22, 09:54
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netflix
Hej,
Nu till min fråga; Är det bättre för mig att spara långsiktigt i aktier eller fonder fast fortsätta bo hemma (vilket jag inte vill) eller spara till en handpenning för hus/bostadsrätt. Jag bor i Göteborgstrakten och boende kostar rätt så mycket.
Du måste ju alltid bo, så den kostnaden kommer du ha oavsett. Ska du betala 6-7000 i månaden är det klokare att göra det för att bo i en bostadsrätt. Det har aldrig varit en dålig investering hittills på längre sikt.

Men, i dagsläget så bör man ju låna så mycket som möjligt på boendet med tanke på ränteläget. Kan man låta bli att amortera så ska man göra det. Bättre att, som du säger, lägga de pengarna på aktiesparande. Går räntorna upp mer än den långsiktiga avkastning man har på aktiesparandet så börjar man växla över till amortering.

Det är inte roligt, men kan man bo hemma och samtidigt spara så mycket det bara går och sedan lägga det i en bostadsrätt så har man en bra start. Det är nog det valet du kommer bli mest nöjd med i efterhand. Det blev jag.
Citera
2016-07-22, 10:09
Medlem
Citat:
Nu till min fråga; Är det bättre för mig att spara långsiktigt i aktier eller fonder fast fortsätta bo hemma (vilket jag inte vill) eller spara till en handpenning för hus/bostadsrätt. Jag bor i Göteborgstrakten och boende kostar rätt så mycket.

Era åsikter?

Tack!

Inget av dom. Bo hemma, köp bostadsrätt och hyr ut.

Med bostadsrätt får du 4-9x gearing. Uthyrning ger typiskt 3% efter finanskostnad - det blir 12-30% på ditt egna kapital. Stabilt år efter år. Dertil kommer uppgång i marknaden.

Justerad för risk slår inget bostad. Någon justering av marknaden kommer nog, men hyr du ut över tid blir det vinst.

Du är 23 år och det finns massor av sätt för dig att övertala styrelsen att gå med på uthyrning.
Citera
2016-07-22, 11:04
Medlem
Chugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen

Med bostadsrätt får du 4-9x gearing. Uthyrning ger typiskt 3% efter finanskostnad - det blir 12-30% på ditt egna kapital. Stabilt år efter år. Dertil kommer uppgång i marknaden.

Justerad för risk slår inget bostad. Någon justering av marknaden kommer nog, men hyr du ut över tid blir det vinst.

Du är 23 år och det finns massor av sätt för dig att övertala styrelsen att gå med på uthyrning.

Spännande tanke, minsann. Tycker du dock inte att det är lite underligt att äga en bostadsrätt som man hyr ut och samtidigt "bor hemma"?
Citera
2016-07-22, 13:51
Medlem
Netflixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen

Har tänkt även i dessa banor! Få någon annan att betala av lånet + att kanske tom gå med lite vinst. En bostadsrättsförening kan ju inte neka uthyrning om jag tex. börjar studera på annan ort. Tycker visserligen att det hade varit trevligt att studera i gbg.

Tror ni att föreningen vill sälja om man säger att man kanske tänker hyra ut lägenheten inom en snar framtid? Vilka är alla sätt att övertala styrelsen?
Citera
2016-07-22, 20:26
Medlem
Vilka BRF-föreningar tillåter Evig Uthyrning av BR???

Det strider ju också mot Bostadsrättslagen!!!
Citera
2016-07-22, 22:00
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Har tänkt även i dessa banor! Få någon annan att betala av lånet + att kanske tom gå med lite vinst. En bostadsrättsförening kan ju inte neka uthyrning om jag tex. börjar studera på annan ort. Tycker visserligen att det hade varit trevligt att studera i gbg.

Tror ni att föreningen vill sälja om man säger att man kanske tänker hyra ut lägenheten inom en snar framtid? Vilka är alla sätt att övertala styrelsen?

Låter som en galen idé, Om du ska börja studera på annan ort så kommer du antagligen göra det under ett par år.
Under dessa år kan priserna mycket väl gå ner något, Så i slutändan köper du en BR dyrare nu än när du ska flytta på riktigt efter studierna.

Hur menar du att någon annan ska betala av lånet?
Utöver ränteskostnaderna du har och månadsavgiften till föreningen så är påslaget du får göra till hyresgästen så löjligt lågt att detta projekt inte är värt risken.
Tyvärr så är det finns reglerat hur mycket man vinst man får göra så du kan aldrig få hyresgästen att amortera på ditt lån.
http://www.hyresnamnden.se/hyra-i-an...n/bostadsratt/

Jag har själv funderat på samma sak tidigare då vi hade en extra lägenhet men det fanns inget att tjäna på det så det var inte värt risken utan vi sålde den istället och nu ett år senare så har det visat sig vara ett bra val.
Senast redigerad av svengöran 2016-07-22 kl. 22:03.
Citera
2016-07-22, 22:03
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Du måste ju alltid bo, så den kostnaden kommer du ha oavsett. Ska du betala 6-7000 i månaden är det klokare att göra det för att bo i en bostadsrätt. Det har aldrig varit en dålig investering hittills på längre sikt.
Säg det till de personer som köpte på toppen på 90-talet och sålde efter några år.
Citera
2016-07-22, 22:10
Medlem
Bor ni i hus så varför flytta? Är du dessutom enda barnet, desto bättre. Att bo kvar hemma är väl inte särskilt roligt kanske när man känner att tiden kommer ikapp lite. Fast att satsa allt på ett kort och flytta är en risk i sig. Hjärta eller hjärna, som någon nämnde. Stämmer ovanstående in på dig så använd hjärnan.
Citera
2016-07-22, 22:18
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-virro
Säg det till de personer som köpte på toppen på 90-talet och sålde efter några år.
Nyckelord: "längre sikt".
Citera
2016-07-23, 02:28
Medlem
Netflixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Låter som en galen idé, Om du ska börja studera på annan ort så kommer du antagligen göra det under ett par år.
Under dessa år kan priserna mycket väl gå ner något, Så i slutändan köper du en BR dyrare nu än när du ska flytta på riktigt efter studierna.

Hur menar du att någon annan ska betala av lånet?
Utöver ränteskostnaderna du har och månadsavgiften till föreningen så är påslaget du får göra till hyresgästen så löjligt lågt att detta projekt inte är värt risken.
Tyvärr så är det finns reglerat hur mycket man vinst man får göra så du kan aldrig få hyresgästen att amortera på ditt lån.
http://www.hyresnamnden.se/hyra-i-an...n/bostadsratt/

Jag har själv funderat på samma sak tidigare då vi hade en extra lägenhet men det fanns inget att tjäna på det så det var inte värt risken utan vi sålde den istället och nu ett år senare så har det visat sig vara ett bra val.

Du menar alltså att ifall bostadsrätten har en avgift på säg, 4 000kr/mån och ammorteringen ligger på 2 000kr/mån så kanske det är så att jag inte ens får ta ut 6 000kr i hyra från ev. hyresgäst? Hur kommer det sig att jag var dag verkar se folk som på dessa bostads-facebooksgrupper lägger ut bostadsrätter i hisingsbacka där de vill ha typ 10 500kr i månaden?
Citera
2016-07-23, 12:05
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Du menar alltså att ifall bostadsrätten har en avgift på säg, 4 000kr/mån och ammorteringen ligger på 2 000kr/mån så kanske det är så att jag inte ens får ta ut 6 000kr i hyra från ev. hyresgäst? Hur kommer det sig att jag var dag verkar se folk som på dessa bostads-facebooksgrupper lägger ut bostadsrätter i hisingsbacka där de vill ha typ 10 500kr i månaden?

Amortering har inget med det att göra.

När du hyr ut bostadsrätt i andra hand får du ta ut avgiften + kapitalkostnaden + skälig avkastning. Anses idag vara runt 3-4%.

Så köp en bostad för 1,5 milj med 2 000 kr i avgift oavsett kontantinsats osv så kan du ta ut 1500000*0,04/12+2000 i hyra varje månad, dvs 7 000 kr.

Enligt min mening står inte risken i proportion till avkastningen i dessa fall. Du lägger alla dina ägg i bostadsmarknaden och hoppas på det bästa till en rimligt låg avkastning. Då är det bättre att köpa tex Akelius preferensaktie för pengarna och få 6% i avkastning med minimal risk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in