• 1
  • 2
2016-07-20, 09:30
Medlem
TorftigStugbys avatar
Jag tänker mig att jämföra två dåliga ting. Vad skadar kroppen värst: Fyra snabba folköl, eller två Treo? Inser naturligtvis att inget är bra, men vad är värst? Exemplet gäller om du har druckit, låt oss säga, en flaska vin, sju stora stark kring fem procent och ett par sexor Gammeldansk. I säng runt tre, vaknar kring nio. Någon kunnig som kan svara?
Citera
2016-07-20, 10:50
Medlem
cdxz11s avatar
Är man redan bakis pga alkohol skulle jag nog satsa på att få i mig mkt vätska och treo/ipren snarare än att dricka mer dagen efter.
Citera
2016-07-20, 21:12
Medlem
En jävla massa vatten (försök komma ihåg att dricka vatten även innan läggdags), ät ägg (saltade) och bananer, eller en ordentlig frukost bara. Hjälper till att bryta ner bakfylleorsakande ämnen. Kanske en treo eller två vid huvudvärk. Funkar inte det är det bara genomlida bakfyllan eller ta nån bärs.
Citera
2016-07-20, 22:11
Bannlyst
Den bästa medicinen mot bakfylla måste man ta innan man blir bakfull. Det är: Mycket vatten, något att äta så man blir mätt, mer vatten och sist, mycket sömn. Har sluppit MÅNGA bakfyllor tack vare detta!
Citera
2016-07-21, 07:26
Medlem
TorftigStugbys avatar
Många bra tips. Men vi fortsätter tankeexperimentet.

Efter den ganska rejäla fyllan jag beskrev, samt de relativt få timmarna sömn (utan en tanke på att förebygga baksmällan): Vad är bäst att kurera sig med ur medicinsk synvinkel?

Treo beskrivs ju som väldigt farligt att kombinera med alkohol, blödande magsår och så vidare. Återställare varnas det alltid för. Som lekman tänker jag att det kanske är bättre att dricka fyra folköl, som en nedtrappning efter det hårda festandet. Samtidigt är jag inte expert utan gissar bara.
Senast redigerad av TorftigStugby 2016-07-21 kl. 07:40.
Citera
2016-07-21, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorftigStugby

Efter den ganska rejäla fyllan jag beskrev, samt de relativt få timmarna sömn (utan en tanke på att förebygga baksmällan): Vad är bäst att kurera sig med ur medicinsk synvinkel?

Treo beskrivs ju som väldigt farligt att kombinera med alkohol, blödande magsår och så vidare. Återställare varnas det alltid för. Som lekman tänker jag att det kanske är bättre att dricka fyra folköl, som en nedtrappning efter det hårda festandet. Samtidigt är jag inte expert utan gissar bara.

Jag förstår hur du tänker men att dricka mer alkohol för att bli av med en baksmälla är fortfarande väldigt dumt men också dyrt i längden. Om man får en rejäl baksmälla då och då kanske man dricker mindre vilket alltid är bra för kroppen ur ett hälsoperspektiv. Satsa på en preventiv behandling där man inte alltid måste dricka sig till en baksmälla varje gång för det finns alltid noll anledning till att göra det.

För att svara på din fråga, att kurera din baksmälla fungerar inte genom att ta Treo eller andra smärtstillande. Att behandla elektrolyserubbningen som är den bakomliggande orsaken är en betydligt bättre idé med vätskeersättning(resorb och dylikt) innan man går att lägger sig samt morgonen efter. Tillsammans med en riktig frukost så borde du börja må bättre sent på förmiddagen.
Citera
2016-07-21, 14:05
Min psykiater brukar kolla mina levervärden, p.g.a. att jag dricker för mycket. En gång försökte jag bortförklara det o sa att jag ätit mycket Panodil, eftersom jag haft ont. Men ha sa;
-Nej då! Det ger inte högre levervärden om man håller sig till rimliga doser.
Citera
2016-07-21, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Min psykiater brukar kolla mina levervärden, p.g.a. att jag dricker för mycket. En gång försökte jag bortförklara det o sa att jag ätit mycket Panodil, eftersom jag haft ont. Men ha sa;
-Nej då! Det ger inte högre levervärden om man håller sig till rimliga doser.

Det stämmer bra. Panodil (Paracetamol) ger endast leverskador vid mycket höga doser, men vid kronisk användning kan leverskador mycket väl uppstå vid något normala doser, framförallt med alkohol.

Off topic så där det bra att du inser att du har alkoholproblem Mulla. Det är första steget till att få en mer välfungerande vardag, framförallt med dina andra psykiska och drogproblem.
Citera
2016-07-21, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TorftigStugby

Du kan ju göra din egna vätskeersättning! Det tipset fick jag från 1177 när jag blev matförgiftad, eftersom att jag inte kunde hålla nere vattnet så skulle jag dricka lite av den istället. "Vätskeersättning är vätska med salt och socker, och dricks för att förhindra uttorkning vid hetta, diarré eller kräkningar, eftersom dessa ger salt- och vätskeförluster som måste ersättas." Så drick 1-2 liter av detta under dagen:

1 Liter vatten
4-6 teskedar socker
½ tesked salt
Koka ihop
Kyl

Se till att du inte halsar allt på en gång utan att du dricker under hela dagen, vore ju bäst om du fick i dig innan du lägger dig också. Men men.
Citera
2016-07-21, 15:02
Medlem
Weed?
Weed!

Fungerar bra mot alla möjliga åkommor såsom avtändning på amfetamin, illamående av cancermedicin eller av sjukdom och för återställning vid alkoholförgiftning.
Sen att dricka mycket vätska och ha rätt salt/mineraler är väl essentiellt.
Senast redigerad av Timecode 2016-07-21 kl. 15:25. Anledning: grammatik
Citera
2016-07-21, 15:16
Medlem
Jag brukar göra en härlig mix med innehållande Treo, alvedon, c-vitamin samt nå multivitamin och en samarin i ett hyffsat stort glas. Brus samtliga. I med ett par isbitar och låt dra ett tag.
Är jag riktigt dålig brukar jag ta nån panodil.
Det är endast vid bakfylla jag äter medicin så tvivlar på att det skadar kroppen märkbart.

Sen som vanligt, en ordentlig fet frukost och vatten.

Fungerar hyggligt.
Citera
2016-07-21, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParanoidRocker
Du kan ju göra din egna vätskeersättning! Det tipset fick jag från 1177 när jag blev matförgiftad, eftersom att jag inte kunde hålla nere vattnet så skulle jag dricka lite av den istället. "Vätskeersättning är vätska med salt och socker, och dricks för att förhindra uttorkning vid hetta, diarré eller kräkningar, eftersom dessa ger salt- och vätskeförluster som måste ersättas." Så drick 1-2 liter av detta under dagen:

1 Liter vatten
4-6 teskedar socker
½ tesked salt
Koka ihop
Kyl

Se till att du inte halsar allt på en gång utan att du dricker under hela dagen, vore ju bäst om du fick i dig innan du lägger dig också. Men men.

6 stycken teskedar socker är det enligt 1177s hemsida och inte 4-6.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in