• 1
  • 2
2005-12-02, 11:24
Medlem
tjack i näsan!!s avatar
Man hör ofta hur andra länder som har diktatur osv. hur Korrupta dom är...

Men hur är det i sverige? hör aldrig media tala om det! för jag har en ganska stor gnagande känsla av att mycket av "våra" skatte pengar hamnar där dom inte ska!
Citera
2005-12-02, 12:03
Medlem
PrettySneakys avatar
Det dyker lite titt som tätt upp undersökningar om hur korrupta olika länder är. Finland brukar hamna överst och sverige på typ 2:a eller 3:e plats.
Citera
2005-12-02, 12:07
Medlem
För alla personer som varit i en diktatur så är sverige ett extremt icke-korrupt land i jämförelse. I den demokratiska västvärlden är vi dock korupta.
Citera
2005-12-02, 12:07
Medlem
PrettySneakys avatar
http://www.di.se/Nyheter/?page=%2fAv...8%5c28%5c57338

Denna artikeln är från 2002 och här hamnade visst sverige på 5:e plats. Skillnaden mellan länderna i toppen vad gäller korruption är dock väldigt små.
Citera
2005-12-02, 12:09
Medlem
PrettySneakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
För alla personer som varit i en diktatur så är sverige ett extremt icke-korrupt land i jämförelse. I den demokratiska västvärlden är vi dock korupta.

Skitsnack!!!

Italien och syd korea har mycket mer omfattande korruption..
Citera
2005-12-02, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjack i näsan!!
Man hör ofta hur andra länder som har diktatur osv. hur Korrupta dom är...

Men hur är det i sverige? hör aldrig media tala om det! för jag har en ganska stor gnagande känsla av att mycket av "våra" skatte pengar hamnar där dom inte ska!

Med jämna mellanrum presenteras det i tidningen undersökningar där företagsledare och andra personer högt upp i samhället får bedömma förekomst av korruption. Sverige hamnar långt ner på listan, i Europa är det, inte helt oväntat, de sydeuropeiska länderna som toppar.

Har tyvärr ingen länk just nu.
Citera
2005-12-02, 13:16
Medlem
PS:
Sant, tar tillbaka mitt påstående. Tänkte fel.
Citera
2005-12-02, 13:51
Medlem
Tompalizers avatar
Kan man inte generellt säga att ju mer centralstyrt ett land är, desto mer korruption förekommer? Eller tänker jag helt fel?
Citera
2005-12-02, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompalizer
Kan man inte generellt säga att ju mer centralstyrt ett land är, desto mer korruption förekommer? Eller tänker jag helt fel?

Tror det beror på mycker mer än så. Men visst ligger det lite i det. Men även kulturella skillnader tror jag spelar roll. För att generalisera lite så har väl t ex Italien lite av den kulturen i sig?
Citera
2005-12-02, 14:11
Medlem
George Wittigs avatar
I Sverige är korruptionen mest av politisk karaktär. Partikamrater får höga poster utan att egentligen vara kvalificerade osv.
Citera
2005-12-03, 06:57
Medlem
gunnarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
I Sverige är korruptionen mest av politisk karaktär. Partikamrater får höga poster utan att egentligen vara kvalificerade osv.

exakt

och jag vet inte vad som är värst,att skicka 300 miljoner till Indien för att kränga vapen till dom
eller ha inkompetenta människor i regeringen som inte klarar av sitt jobb?
Citera
2005-12-03, 11:15
Medlem
precis- i sverige förekommer korruption men inte form av pengaöverföring. snarare vänskapskorruption, alla kliar varandra och skyddar varandra som tack för hjälpen. Gamla avdankade utbrända bloss stoppas undan på en välbetald utrednings-landshövdingstjänst o s v . Inkompetenta personer får skyhöga löner för att göra ingenting...

I länder som italien förekommer detta också naturligtvis, men här är korruptionen mera "rakt på sak" och förekommer mera på gräsrotsnivå. Man kan "göra " en tjänst, t e x kan en byggfirma bekosta ett fönsterbyte hos en tjänsteman i kommunen (commune) för att "snabba på" ett ärende. Det är resultatet av en ohemul byråkrati vars enda syfte är att berika staten, kommunen eller andra offentliga organisationer. Och den störste maffiabossen av alla styr landet

/rickard
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in