2022-06-02, 20:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AntiFlag
Tuffvästen sitter nog inte lika fint på....

Sitter garranterat snett. Finns det någon info om när förhandlingarna börjar?
Citera
2022-06-02, 20:43
Medlem
Läste någonstans att vid en ev fällande dom kommer fängelsestraffet bli betydligt kortare än om mordet begåtts i närtid, med motiveringen att det gått lång tid sedan mordet. Det är ju inget unikt i sig utan tillämpas ofta. Min undran är kort och gott varför det är så? Kan själv bara se försvårande omständigheter. Anhörigas långa och svåra väntan på "avslut, kostnaderna bör rimligen vara högre desto längre utredning, dvs mer resurskrävande.
Citera
2022-06-02, 20:48
Medlem
T34Panzers avatar
”En bortglömd kartong, ett djupfryst blodprov och en polis som vägrar ge sig var vad som krävdes för att öppna mordfallet Malin Lindström från 1996. Cold case-utredaren Ola Ehrenberg hittade kartongen med de saknade pusselbitarna. ”

https://www.svd.se/a/66ayB8/malinfallet-polisen-som-hittade-saknade-beviset
Citera
2022-06-02, 20:57
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Namn??

Alla har ju vetat hela tiden vem han är?
Är ju kollegor till honom från hans nuvarande arbetsplats som skrivit i tråden t.o.m.?

Eller vems namn menar du??

Bild, och när namnet går ut i dagspress. läs vad jag skriver
Citera
2022-06-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
det roliga är ju att intervjun med försvarsadvokaten är innan vi fick resning. Nu kanske han inte är lika kaxig. Jag håller alla tummar för fällande dom med kännbart straff

Ja men precis, nu synar vi korten advokaten! Kufen sitter väl i tryckkammaren och putsar på det sjukt galna prostitutionsspåret.
Citera
2022-06-02, 21:21
Medlem
T34Panzers avatar
fp
Senast redigerad av T34Panzer 2022-06-02 kl. 22:04.
Citera
2022-06-02, 21:29
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Teckningen https://ibb.co/3MP31Fn

Är misstänkt lik denne från företagets Instagram:

https://ibb.co/XtDmN81

Personen från Instagram är inte han.
Det är bra spionerat att försöka få reda på om det är han på bilden men jag tänker att bilden på denna person ska tas bort från tråden om möjligt.
Citera
2022-06-02, 21:34
Avslutad
Faktisk väldigt likt. Dock väldigt
olik sej från dom tidigare bilderna så kanske inte han ändå. Fan att de ska va så svårt att fixa fram bilder på fanstyget.
Citera
2022-06-02, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jokce15
Läste någonstans att vid en ev fällande dom kommer fängelsestraffet bli betydligt kortare än om mordet begåtts i närtid, med motiveringen att det gått lång tid sedan mordet. Det är ju inget unikt i sig utan tillämpas ofta. Min undran är kort och gott varför det är så? Kan själv bara se försvårande omständigheter. Anhörigas långa och svåra väntan på "avslut, kostnaderna bör rimligen vara högre desto längre utredning, dvs mer resurskrävande.

Visst finns det möjlighet att straffet blir kortare p.g.a den långa tid som gått. Men i detta fallet tror jag att det kortare straffet snarare kommer bero på att han bara var 18 år vid gärningen.

Det kan ALDRIG vara en försvårande omständighet att polis/åklagare inte har löst fallet tidigare. Europakonventionen har dessutom ett förbud mot självinkriminering, dvs att man inte har någon som helst skyldighet att bidraga till sin egen utredning (man har rätt att ljuga, hålla sig undan etc). Givetvis kan det heller inte vara någon försvårande omständighet att resurser/kostnaderna för utredningen varit höga.

När det gäller tidsaspekten och att det förflutit lång tid mellan brottet och domen, så handlar det om "behovet" av ett långt fängelsestraff. Dvs att om man utför ett brott och därefter under flera år lever ett förhållandevis välordnat liv, där man arbetar, har fast bostad, kanske har familj och det inte finns någon historik om liknande brottslighet - Så kan det vara väldigt svårt att argumentera för ett väldigt långt fängelsestraff alt. maxstraffet. Enkelt sätt så får man se till varför man överhuvudtaget dömer personer till fängelse. I Sverige är ju detta en kombination av allmänprevention, individualprevention och rehabilitering. Därför måste man alltid ha ALLA dessa parametrar i åtanke. För tänk dig följande:

1. Ponera att man fått tag på gärningsmannen direkt och därefter kunnat döma honom. Då hade han uppfyllt ALLA "krav" för ett långt fängelsestraff; Han skall/måste avskräckas från att göra detta igen, man måste förhindra honom från att göra liknande brott/ samhället måste skyddas från en sådan person, personen måste under lång tid rehabiliteras så att han inte hamnar i detta igen och slutligen skall offret ha upprättelse för det hemska som hon varit med om senaste månaderna/året. Ställ detta mot:

2. En person döms för brott flera år efter att brottet begåtts (i detta fall 26 år senare) också kollar vi på "kraven". Personen skall avskräckas från att göra liknande brott - Han har alltså inte gjort något liknande/grovt brott (eller ens något brott över huvudtaget) på 26 år, då behöver han uppenbarligen inte avskräckas från att göra om detta. Personen skall förhindras från att göra liknande brott - Han har alltså inte gjort något liknande/grovt brott (eller annat brott för den delen) på 26 år, då behöver han uppenbarligen inte förhindras från att göra detta. Han måste rehabilitera sig för att inte göra om detta igen - Han har alltså inte gjort något brott under 26 år, så behov av en lång rehabilitering behövs ju uppenbarligen inte eftersom han klarat av denna tiden. Kvar finns då offrets rätt till upprättelse, som alltså är det enda egentliga skälet till att "fullt straff" skall utdömas. Men då skall ju som sagt alla parametrar (allmänprevention, individualprevention och rehabilitering) räknas in i straffmätningen.
Citera
2022-06-02, 21:53
Medlem
Komiskt hur Osin på Aftonbladet skriver ”i 26 år har han levt med skräcken att åka fast”.

Varför skulle MGM vara rätt efter att ha frikänts?

Och hur i helvete vet Osin hur förövaren känner? Han kanske är likgiltig och inte känner några känslor alls. Han kanske till och med njuter av att år efter år gått.

Jag hatar Aftonbladet. Det har blivit som en jävla blogg där skribenternas åsikt och känslor tar över.

En tidning för allmänheten ska vara opartisk och förmedla fakta.
Citera
2022-06-02, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Du lär inte behöva se honom på ett bra tag.
Efter avtjänat straff, byter han nog namn..igen och flyttar..igen
Det hoppas jag verkligen.
Citera
2022-06-02, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
det roliga är ju att intervjun med försvarsadvokaten är innan vi fick resning. Nu kanske han inte är lika kaxig. Jag håller alla tummar för fällande dom med kännbart straff

Någonting säger mig att du kommer bli missnöjd, om du vill ha ett "kännbart straff" (iallafall i Flashback-mått mätt)...

1. Man har 1996 års straffskala för Mord att förhålla oss till, vilket då var 10 års fängelse ELLER livstids fängelse (ingenting däremellan).

2. Man har en ungdomsreduktion att förhålla sig till. När mannen dömdes i tingsrätten 1998 dömdes han till 8 års fängelse.

3. Därutöver har man troligen också en straffreduktion för att ovanligt lång tid förflutit mellan brottet och domen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in