2022-01-07, 20:34
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123fyrafem
Hej! Vart hittade du FUP? Gjort en sökning men kan inte hitta, tar gärna emot hjälp
FUP och en massa annat hittar du här:

(FB) Mordet på Malin Lindström i Husum, Örnsköldsviks kommun, 1996-11-23
Citera
2022-01-07, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
FUP och en massa annat hittar du här:

(FB) Mordet på Malin Lindström i Husum, Örnsköldsviks kommun, 1996-11-23

Tusen tack för hjälpen!!
Citera
2022-01-07, 20:51
Medlem
En till fundering jag lyckades missa få med i mitt tidigare inlägg;
Under ett förhör visar dom ju OH bilder på Ms kropp, (kan ju tänka mig efter att ha läst FUPen att de inte va en trevlig syn) men enligt förhör verkar han inte ha reagerat överhuvudtaget. Om han reagera, borde dom inte ha nämnt det i förhöret isf?
Citera
2022-01-07, 22:37
Medlem
KrimiMillas avatar
Ville bara flika in här att jag läste i en artikel att en person från HD besvarat frågan om hur lång tid beslut i resningfrågan kan ta, och detta är det jag kopierade direkt från texten.

"Det kan ske ganska snart"

Vidare sa personen, citerar nu från minnet, att mer precist svar än så inte kommer ges.

Jag reagerade bara lite på detta, då det är en helt ny ton, i och med att man snarare hittills förmedlat från alla håll att det kan komma att ta ganska lång tid med beslutet. Törs de säga "ganska snart", kanske det faktiskt kommer ett beslut lite närmare idag än juni åtminstone. Svaret förut har ju trots allt varit "första halvan av 2022" och "upp till ett halvår."

Detta var en artikel jag tydligen lyckades läsa precis innan den blev låst, och nu är jag osäker på viken artikel det var eftersom jag inte kan se innehållet längre. När jag skulle kolla den igen strax efter var den låst, men jag tror det var en artikel från vk.se. Citatet jag postade ovan har jag bara kvar för att jag kopierade och skickade det till en kompis när jag såg det.
Citera
2022-01-07, 23:07
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jag anser att OW:s eventuella brott mot Malin trots allt är preskriberade.
Låt mig förklara hur jag tänker, och ni kan läsa citat från Brottsbalken angående preskription längre ner i inlägget.

Brottet antas ha begåtts för över 25 år sedan, 23 november 1996. Och eftersom OW var under 21 år då, så gäller 25 års preskriptionstid för mord. Och då måste han ha häktats eller erhållit del av åtal för brottet senast 23 november 2021, för att kunna dömas till påföljd för brottet.
Och "häktats eller erhållit del av åtal för brottet", det måste rimligen gälla den rättegång där han döms, och inte någon tidigare rättegång. För annars kan ju åklagare väcka åtal tidigt mot en misstänkt på vaga grunder, enbart i syfte att preskriptionen inte ska gälla sen i framtiden.
Och det är också uppenbart att syftet med den delen av lagen, är att förtydliga exakt när brottets preskribering börjar gälla, eftersom rättegången kan ta lång tid.
Och att det är syftet blir tydligt när man läser paragraf 3 i Brottsbalken kapitel 35, där det står:

"Frigives häktad utan att hava erhållit del av åtal eller avvisas eller avskrives mål mot någon sedan han fått del av åtal, skall i fråga om möjligheten att ådöma påföljd så anses som hade häktningen eller delgivningen ej skett."

Och eftersom OW innan 23 november 2021, varken har varit häktad eller erhållits del av åtalet, inför den rättegång som åklagaren nu vill ha, så måste brottet anses vara preskriberat.

Åklagaren har visserligen lämnat in resningsansökan innan 23 november 2021, men domstolen har inte beviljat den ännu, och därför kan inte åtal mot OW anses föreligga ännu, och då kan han förstås inte ha tagit del av åtalet heller.

Brottsbalken kapitel 35: Om bortfallande av påföljd

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700

1 § Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom
1. två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år,
2. fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år,
3. tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år,
4. femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,
5. tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet.

Innefattar en handling flera brott, må utan hinder av vad nu sagts påföljd ådömas för alla brotten, så länge påföljd kan ådömas för något av dem.

2 § /Upphör att gälla U:2022-01-01/ Bestämmelserna i detta kapitel om bortfallande av påföljd gäller inte för
1. mord eller dråp enligt 3 kap. 1 eller 2 §,
2. våldtäkt eller grov våldtäkt enligt 6 kap. 1 § första eller tredje stycket, om brottet begåtts mot en person som inte fyllt arton år,
3. våldtäkt mot barn eller grov våldtäkt mot barn enligt 6 kap. 4 §,
4. brott enligt 2 § första eller tredje stycket lagen (1982:316) med förbud mot könsstympning av kvinnor, om brottet begåtts mot en person som inte fyllt arton år,
5. folkmord, brott mot mänskligheten eller grov krigsförbrytelse enligt 1, 2 eller 11 § lagen (2014:406) om straff för folkmord, brott mot mänskligheten och krigsförbrytelser,
6. terroristbrott enligt 3 § 1 eller 2 jämförd med 2 § lagen (2003:148) om straff för terroristbrott, eller
7. försök till brott som avses i 1, 5 eller 6.

Har någon begått brott som avses i första stycket innan han eller hon fyllt tjugoett år, gäller dock bestämmelserna om bortfallande av påföljd i detta kapitel. Lag (2020:173).

2 § /Träder i kraft I:2022-01-01/ Bestämmelserna i detta kapitel om bortfallande av påföljd gäller inte för
2. våldtäkt eller grov våldtäkt enligt 6 kap. 1 § första eller tredje stycket, om brottet begåtts mot en person som inte fyllt arton år,
4. brott enligt 2 § första eller tredje stycket lagen (1982:316) med förbud mot könsstympning av kvinnor, om brottet begåtts mot en person som inte fyllt arton år,
5. folkmord, brott mot mänskligheten, grov krigsförbrytelse eller aggressionsbrott enligt 1, 2, 11 eller 11 a § lagen (2014:406) om straff för vissa internationella brott,
6. terroristbrott enligt 3 § 1 eller 2 jämförd med 2 § lagen (2003:148) om straff för terroristbrott, eller

Har någon begått brott som avses i första stycket innan han eller hon fyllt tjugoett år, gäller dock bestämmelserna om bortfallande av påföljd i detta kapitel. Lag (2021:1014).

2 § /Träder i kraft I:2022-01-02/ Bestämmelserna i detta kapitel om bortfallande av påföljd gäller inte för
5. folkmord, brott mot mänskligheten, grov krigsförbrytelse eller aggressionsbrott enligt 1, 2, 11 eller 11 a § lagen (2014:406) om straff för vissa internationella brott,

Har någon begått brott som avses i första stycket innan han eller hon fyllt arton år, gäller dock bestämmelserna om bortfallande av påföljd i detta kapitel. Lag (2021:1103).

3 § Frigives häktad utan att hava erhållit del av åtal eller avvisas eller avskrives mål mot någon sedan han fått del av åtal, skall i fråga om möjligheten att ådöma påföljd så anses som hade häktningen eller delgivningen ej skett.

4 § De i 1 § bestämda tiderna ska räknas från den dag brottet begicks. Om det förutsätts att en viss verkan av handlingen ska ha inträtt innan en påföljd får dömas ut, ska tiden räknas från den dag då sådan verkan inträdde.

För att försöka besvara allt du skrivit nu om att mordet är preskriberat för OW (enligt din tolkning)

För det första så säger lagen helt enkelt att man inte kan dömas till längre straffpåföljd än den straffpåföljd som gällde när brottet begicks. Det innebär rätt och slätt att om maxstraffet var 10 år när brottet begicks, så kan en person inte dömas till mer än 10 år senare, även om lagen har ändrats sen dess till svårare/längre påföljd än den som gällde när brottet begicks. Krångligare än så är det inte.

Och anledningen till att mordet inte är preskriberat för OW är för att ett preskriptionsavbrott skett i och med att han tidigare åtalats för brottet. HD beskriver det i sitt beslut att ett preskriptionsavbrytande sker vid delgivning för brottet. Brottet är detsamma nu som det var då. Detta är vi nog överens om att OW varit med om för detta brott. I och med att han åtalats för detta brott, har ett preskriptionsavbrott skett, och den preskription som du åsyftar gäller då inte.

"Genom nämnda reglering kan en speciell situation uppkomma i de fall
någon frikänns från åtal och målet sedan domen fått laga kraft blir föremål för
en resningsansökan. Brottet är då inte preskriberat enligt 35 kap. 1 § brotts-
balken, eftersom åtalet har delgetts inom ramen för det mål som mynnade ut i
den frikännande domen."

Den preskription som gällde innan åtal hade väckts mot honom var 15 år, och vad de behövde göra var att väcka åtal för detta brott inom 15 år. Därav har åtal för detta brott väckts och därav har preskriptionsavbrott inträtt. Detta beskrivs i HDs beslut.

"Det mord som OW åtalades för och frikändes från begicks den 23
november 1996 eller närmaste tiden därefter. I förhållande till honom är tiden
för åtalspreskription för det brottet femton år. Han häktades och delgavs åtal
för brottet inom denna tid. Eftersom han frikändes från åtalet saknas
förutsättningar att vid tillämpningen av preskriptionsbestämmelserna bortse
från att han häktades och delgavs åtalet (se p. 21). Tiden för absolut preskription har inte löpt ut."

Därav kan de på nytt åtala honom för samma mord, och det som gäller i detta fall under dessa omständigheter att han behöver åtalas på nytt inom 30 år från att mordet begicks.

Beslutet från HD om preskription är väldigt informativt och utförligt kring hur det fungerar. Rekommenderar. Jag delar överhuvudtaget inte din bedömning om att HD råkat ha bryta mot grundlagen utan tvärtom grundat sitt beslut, som sig bör, med fullt stöd i lagen. Samtliga mina citat är för övrigt från deras beslut i frågan.
Citera
2022-01-07, 23:08
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Ville bara flika in här att jag läste i en artikel att en person från HD besvarat frågan om hur lång tid beslut i resningfrågan kan ta, och detta är det jag kopierade direkt från texten.

"Det kan ske ganska snart"
https://www.vk.se/2022-01-06/tror-pa-resning-kring-malinmordet-i-husum-var-bevisning-ar-mycket-stark
Efter att försvaret och riksåklagaren fått ge synpunkter på resningsfrågan kommer Högsta Domstolen fatta beslut om de beviljar resning eller inte.

- Det kan ske ganska snart, men mer exakt svar än så kan du inte få på den frågan, säger Marie Schöllin, handläggare i Högsta Domstolen till Allehanda.
Citera
2022-01-08, 00:23
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Och "häktats eller erhållit del av åtal för brottet", det måste rimligen gälla den rättegång där han döms, och inte någon tidigare rättegång.
"Erhållit del av åtal" betyder precis det som står. Det finns inget krav på någon fällande dom. Detta följer tydligt av lagens ordalydelse och bekräftas av HD i det aktuella beslutet. I OWs fall gäller 30 års preskriptionstid.

Citat:
För annars kan ju åklagare väcka åtal tidigt mot en misstänkt på vaga grunder, enbart i syfte att preskriptionen inte ska gälla sen i framtiden.
Den möjligheten finns, absolut. Jag vill dock upplysa dig om att det inte är tillåtet för en åklagare att väcka åtal om man inte själv tror att bevisningen räcker för en fällande dom. Att åtala någon utan grund för detta är tjänstefel och kan medföra straffansvar.

Citat:
Jag anser att OW:s eventuella brott mot Malin trots allt är preskriberade.
Vad du eller jag anser om preskription är inte särskilt intressant längre tycker jag. HD har ju redan avgjort vad som gäller i frågan. Om du vill ändra lagen så får du ta det med din riksdagsledamot.
Citera
2022-01-09, 23:30
Bannlyst
Jag anser att Högsta domstolen bröt mot lagen, när de bestämde att brottet i det här fallet inte är preskriberat för OW, trots den frikännande domen i hovrätten år 1998. Och jag anser också att Högsta domstolens lagbrott borde bli ett fall för tex Justitiekanslern. Jag ska försöka förklara hur jag tänker.

Läs först följande två citat från paragraf 1 och 3 i kapitel 35 i Brottsbalken:

"1 § Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom
1. två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år,
2. fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år,
3. tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år,
4. femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,
5. tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet."

"3 § Frigives häktad utan att hava erhållit del av åtal eller avvisas eller avskrives mål mot någon sedan han fått del av åtal, skall i fråga om möjligheten att ådöma påföljd så anses som hade häktningen eller delgivningen ej skett."
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700

Det är självklart så att syftet med det fetstilta i paragraf 1 ovan, det är att avbryta preskribtion i de fall där en person har häktats eller delgivits åtal och målet alltså har påbörjats, men där domen inte har hunnit meddelas innan preskribtion av brottet sker. Detta så att domen ska kunna meddelas i målet, och påföljd ska kunna ådömas vid en fällande dom. Och därför upphör givetvis preskribtionsavbrottet vid en frikännande dom.

Det är alltså ungefär som att åklagaren ber lagen om att få avsluta det påbörjade målet, trots att brottet har hunnit preskriberas innan målet har avslutats. Och lagen svarar då: "okej, vi låter dig avsluta målet, men sen är brottet preskriberat".

Och syftet med det som står i paragraf 3 ovan, det är förstås att förtydliga det egentligen självklara, att när det påbörjade målet avslutas på så sätt som beskrivs i paragrafen, då upphör också preskribtionsavbrottet att gälla. För åklagaren har ju då fått chansen att avsluta målet med en fällande dom men misslyckats, och därför har han fått vad han bad lagen om, och lagen säger därför då att preskribtionsavbrottet har upphört att gälla.

Men enligt hur Högsta domstolen har valt att tolka lagen i det här fallet, så ger lagen åklagaren chansen att också överklaga en frikännande dom, så lång tid som 15 år efter att brottet egentligen skulle ha preskriberats. För brottet skulle ju egentligen ha preskriberats för OW 15 år efter att det skedde, men det kommer enligt Högsta domstolen istället att preskriberas för OW 30 år efter att det skedde, och de utgår då ifrån vad som sägs nedan i paragraf 6 i samma kapitel i Brottsbalken som de två tidigare paragraferna:

"6 § I intet fall må påföljd ådömas sedan från dag som i 4 § sägs har förflutit
1. fem år, om å brottet ej kan följa svårare straff än böter och tid för ådömande av påföljd för brottet bestämmes enligt 1 § 1,
2. femton år, om i annat fall än i 1 sägs å brottet ej kan följa fängelse över två år,
3. trettio år i övriga fall. Lag (1971:964)."

Men om jag har rätt i att preskribtionsavbrottet enligt lagen ska upphöra vid en frikännande dom, varför finns då paragraf 6 som jag citerade ovan?
Den finns antagligen för att ett mål kan ta flera år från häktning tills dess att domen meddelas. Sverige har tex haft häktningstider på 1400 dagar (ung. 4 år).
Så för att ett preskribtionsavbrott inte ska vara livslångt, utan brottet ska preskriberas efter en viss tid även om ett preskribtionsavbrott har skett (pga häktning eller delgivning av åtal) när brottet egentligen skulle preskriberas (tex 15 år efter ett mord), så behöver man sätta en gräns för hur länge ett preskribtionsavbrott kan gälla som längst.

Paragraf 6 kom också till flera år senare (år 1971) än tex paragraf 1 och 3 (år 1965), så man insåg antagligen först senare hur orättvist det var att livslångt preskribtionsavbrott bara drabbade de personer som hade blivit häktade eller delgivna åtal innan brottet preskriberades, medan brottet preskriberades på utsatt tid för de personer som aldrig ens hade blivit misstänkta för brottet (kanske de allra smartaste och farligaste brottslingarna).

Så för att sammanfatta, det skedde enligt lagen inget preskribtionsavbrott när OW häktades och delgavs åtal år 1997-1998.
Och det hade varit väldigt konstigt om så hade skett, eftersom det var då massa år kvar innan preskriberingen skulle ske, och man kan inte avbryta något som inte ännu har skett/påbörjats.

Alltså har Högsta domstolen, enligt mitt tycke, brutit mot lagen, när de bestämde att brottet inte är preskriberat för OW.

Och ni som nu vill hävda att Högsta domstolen har sagt sitt och att det är det som gäller, till er vill jag säga att det är en vanlig missuppfattning att Sveriges domstolar har rätt att döma hur de vill och att ingen har rätt att stoppa dem.
Rättskipningens självständighet, kan ni läsa om i Regeringsformen kapitel 11 paragraf 3-5:

"Rättskipningens självständighet
3 § Ingen myndighet, inte heller riksdagen, får bestämma hur en domstol ska döma i det enskilda fallet eller hur en domstol i övrigt ska tillämpa en rättsregel i ett särskilt fall. Ingen annan myndighet får heller bestämma hur dömande uppgifter ska fördelas mellan enskilda domare. Lag (2010:1408).
4 § Rättskipningsuppgifter får inte fullgöras av riksdagen i vidare mån än vad som följer av grundlag eller riksdagsordningen. Lag (2010:1408).
5 § Rättstvister mellan enskilda får inte utan stöd av lag avgöras av andra myndigheter än domstolar. Lag (2010:1408)."
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/kungorelse-1974152-om-beslutad-ny-regeringsform_sfs-1974-152

Det är alltså bara förbjudet för riksdagen att bestämma hur en domstol ska tillämpa en rättsregel i ett enskilt/särskilt fall där den rättsregeln tillämpas, för att förhindra att riksdagen särbehandlar enskilda individer eller företag, och för att förhindra korruption.
Men det är inte förbjudet för riksdagen att bestämma hur en domstol ska tillämpa en rättsregel allmänt, alltså i alla de fall där den rättsregeln tillämpas.

Det är alltså inte förbjudet för riksdagen att bestämma tex hur rättsreglerna kring preskribtion ska tillämpas, i alla de fall där dessa rättsregler tillämpas.

Och att riksdagen har både rätt och skyldighet att stoppa en domstol som inte följer lagen, och att de även har rätt och skyldighet att stoppa ett rättsfall som har påbörjats pga att en domstol har brutit mot lagen (som i OW:s fall), det kan ni läsa om i paragraf 1 och 4 i kapitel 1 i Regeringsformen:

"1 § All offentlig makt i Sverige utgår från folket.
Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning och på allmän och lika rösträtt. Den förverkligas genom ett representativt och parlamentariskt statsskick och genom kommunal självstyrelse.
Den offentliga makten utövas under lagarna."

"4 § Riksdagen är folkets främsta företrädare.
Riksdagen stiftar lag, beslutar om skatt till staten och bestämmer hur statens medel ska användas. Riksdagen granskar rikets styrelse och förvaltning. Lag (2010:1408)."

Riksdagen är alltså folkets främsta företrädare, och det är därför riksdagens rätt och skyldighet att se till att den offentliga makten, som utgår från folket, utövas under lagarna.

Så om inte riksdagen stoppar det lagbrott som Högsta domstolen håller på med i detta fall, då bryter riksdagen själva mot lagen, eller rättare sagt mot grundlagen/regeringsformen.

Och ni kan läsa i 7-10 paragrafen i kapitel 11 i Regeringsformen, om möjligheterna att väcka åtal mot Högsta domstolens ledamöter för brott som de har begått i utövningen av sin anställning (tex de brott som Högsta domstolen har begått i fallet OW):

"8 § Åtal för brott i utövningen av en anställning som ledamot av Högsta domstolen eller Högsta förvaltningsdomstolen väcks i Högsta domstolen.

Högsta förvaltningsdomstolen prövar om en ledamot av Högsta domstolen ska skiljas eller avstängas från sin anställning eller vara skyldig att genomgå en läkarundersökning. Om en sådan talan avser en ledamot av Högsta förvaltningsdomstolen, prövas den av Högsta domstolen.

Talan enligt första och andra styckena väcks av riksdagens ombudsman eller justitiekanslern. Lag (2010:1408)."
Senast redigerad av eoku 2022-01-10 kl. 00:21.
Citera
2022-01-10, 10:52
Medlem
IdiAminsKusins avatar
@Krimimilla
Man får se Eoukus inlägg som det överslätande som han alltid håller på med. Förminska skulden, hitta på alternativ, verka för OW´s mildaste möjliga behandling efter att han hållit sig undan rättvisan i ett kvarts sekel. Men nu är det inte länge kvar innan HD kommer med sitt utslag i frågan om resning, och sen är det bara utförsbacke för OW... Han kommer att dras i smutsen, och varenda människa ska veta vilket jävla odjur dom har framför sig. Han kommer inte att få en dag i sitt fortsatta liv där inte folk vet exakt vad han har gjort.
Citera
2022-01-10, 15:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
@Krimimilla
Man får se Eoukus inlägg som det överslätande som han alltid håller på med. Förminska skulden, hitta på alternativ, verka för OW´s mildaste möjliga behandling efter att han hållit sig undan rättvisan i ett kvarts sekel. Men nu är det inte länge kvar innan HD kommer med sitt utslag i frågan om resning, och sen är det bara utförsbacke för OW... Han kommer att dras i smutsen, och varenda människa ska veta vilket jävla odjur dom har framför sig. Han kommer inte att få en dag i sitt fortsatta liv där inte folk vet exakt vad han har gjort.

Det är bara att hoppas att OW inte tar den feges utväg och tar livet av sig innan dess.
Citera
2022-01-10, 16:18
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Det är bara att hoppas att OW inte tar den feges utväg och tar livet av sig innan dess.

Varför hoppas du så? Det vore väl positivt för oss som betalar skatt?
Citera
2022-01-10, 16:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Varför hoppas du så? Det vore väl positivt för oss som betalar skatt?

Därför då får Malins familj fortsätta leva livet ut utan att få svar på sina frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in