2021-08-11, 10:33
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Med tanke på att hon av en ren slump befann sig på fel plats så bör ju brottet också handla om nån form av slumphändelse, eller spur of the moment. Mördaren har alltså knappast kunnat planera att döda henne, utan bör sannolikt ha inväntat ett tillfälle som råkade infinna sig just den dagen när flickan klev av vid fel hållplats.
Det hade lika gärna kunnat vara någon lokal flicka som varit ute på en joggingrunda, eller nån annan ung kvinna som passade in i dom förutsättningar som skulle utlösa beteendet hos mördaren.
Ett sånt handlande talar emot att mördaren kände sitt offer... hon råkade bara hamna på fel plats när en mordisk sexualdåre lurpassade på en chans att våldta och mörda.
Citera
2021-08-11, 11:06
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Med tanke på att hon av en ren slump befann sig på fel plats så bör ju brottet också handla om nån form av slumphändelse, eller spur of the moment. Mördaren har alltså knappast kunnat planera att döda henne, utan bör sannolikt ha inväntat ett tillfälle som råkade infinna sig just den dagen när flickan klev av vid fel hållplats.
Det hade lika gärna kunnat vara någon lokal flicka som varit ute på en joggingrunda, eller nån annan ung kvinna som passade in i dom förutsättningar som skulle utlösa beteendet hos mördaren.
Ett sånt handlande talar emot att mördaren kände sitt offer... hon råkade bara hamna på fel plats när en mordisk sexualdåre lurpassade på en chans att våldta och mörda.

Ja, den här typen av mord är alla kvinnors rädsla på något vis. Att när vi är ute och gör vad som helst, ensam kliver av en buss, ute och joggar, går vid en park etc, att en sjuk idiot ska dyka upp och utföra något slags överfall. Inte för att jag är jag utan för att jag är kvinna och finns där just då. Det som gör att vi är vaksamma när vi är ensamma, helst inte är ensamma, och absolut helst aldrig i mörker. Dagsljus är vi betydligt mer avslappnade om än på vår vakt. Man tror liksom inte att det ska ske då. Statistiskt sett är vi egentligen osäkrast i våra egna hem med våra egna karlar (om vi har skaffat oss sådana) men de här sakerna sker givetvis, och det är utanför hemmet många av oss faktiskt inte känner oss säkra hur bevandrade vi än må vara i självförsvar som en annan är. Det har vi the Olofs of the world att tacka för. Övergrepp av alla dess slag av för oss okända förövare från ingenstans. Har de tillhyggen så blir man ännu mindre. Och nog verkar M ha varit på sin vakt och ängslig att vara på okänd mark ensam.

Det är en av de omständigheter som gör att det här fallet känns. Hon kliver av på fel busshållplats, det är bara det. Det är fullkomligt spur of the moment, helt oplanerat. Man tar ett tillfälle i akt. Det sker inte lika ofta i mord som det gör med tex våldtäkt när man har en gärningsman som tar ett tillfälle i akt för att förgripa sig på någon, men så finns det sexuella övergrepp som slutar i mord också. Med eller utan mening. Jag drar inga slutsatser kring om det var tänkt när han satte efter henne huruvida det skulle sluta i döden eller "bara" i övergrepp, om det gick helt överstyr. Det känns troligare att han bara var ute efter någon sexuellt. Det som talar starkt emot det är naturligtvis viset hon dött på. 7 knivhugg. 😔 Att jag inte kan uttala mig om själva mordet var planerat betyder ju inte att jag tror mordet var en olycka. Det var det inte.
Citera
2021-08-11, 11:12
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Ja, den här typen av mord är alla kvinnors rädsla på något vis. Att när vi är ute och gör vad som helst, ensam kliver av en buss, ute och joggar, går vid en park etc, att en sjuk idiot ska dyka upp och utföra något slags överfall. Inte för att jag är jag utan för att jag är kvinna och finns där just då. Det som gör att vi är vaksamma när vi är ensamma, helst inte är ensamma, och absolut helst aldrig i mörker. Dagsljus är vi betydligt mer avslappnade om än på vår vakt. Man tror liksom inte att det ska ske då. Statistiskt sett är vi egentligen osäkrast i våra egna hem med våra egna karlar (om vi har skaffat oss sådana) men de här sakerna sker givetvis, och det är utanför hemmet många av oss faktiskt inte känner oss säkra hur bevandrade vi än må vara i självförsvar som en annan är. Det har vi the Olofs of the world att tacka för. Övergrepp av alla dess slag av för oss okända förövare från ingenstans. Har de tillhyggen så blir man ännu mindre. Och nog verkar M ha varit på sin vakt och ängslig att vara på okänd mark ensam.

Det är en av de omständigheter som gör att det här fallet känns. Hon kliver av på fel busshållplats, det är bara det. Det är fullkomligt spur of the moment, helt oplanerat. Man tar ett tillfälle i akt. Det sker inte lika ofta i mord som det gör med tex våldtäkt när man har en gärningsman som tar ett tillfälle i akt för att förgripa sig på någon, men så finns det sexuella övergrepp som slutar i mord också. Med eller utan mening. Jag drar inga slutsatser kring om det var tänkt när han satte efter henne huruvida det skulle sluta i döden eller "bara" i övergrepp, om det gick helt överstyr. Det känns troligare att han bara var ute efter någon sexuellt. Det som talar starkt emot det är naturligtvis viset hon dött på. 7 knivhugg. 😔 Att jag inte kan uttala mig om själva mordet var planerat betyder ju inte att jag tror mordet var en olycka. Det var det inte.

Håller med. Har tänkt på just sådana scenarion. Hennes mamma var ju lite oroad, Det var väl första gången hon skulle dit, och ensam. Det var likaså första gången Lisa Holm skulle köra hem på sin moped själv från caféet…och det var första gången Engla skulle cykla hem själv från fotbollsträningen
Citera
2021-08-11, 11:38
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Man kan ju tänka sig att han inte alls hade tänkt döda henne, utan att kniven var där för att hotas med...möjligen plåga lite. Men att hon börjar skrika eller nåt, och då går det överstyr.
Citera
2021-08-11, 11:57
Medlem
Zootiss avatar
Hoppas polismannen funnit denna tråd och snappar upp diverse tips och uppslag samt förhållanden i övrigt vad det lider.
Citera
2021-08-11, 12:04
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Man kan ju tänka sig att han inte alls hade tänkt döda henne, utan att kniven var där för att hotas med...möjligen plåga lite. Men att hon börjar skrika eller nåt, och då går det överstyr.

Jo, det som talar för att han kan ha haft kniv med avsikt att "bara hota" är väl just att det är så han kan ha fått henne att lämna vägen och följa med honom. Och enligt den märkliga rekonstruktionen, väl. Sådana här saker vi aldrig kommer få reda på utan erkännande, och även vid ett erkännande (som vi aldrig kommer att få) skulle jag inte lita på detaljerna i det alls. Men spekulera duger, det är vi ju bra på!
Citera
2021-08-11, 12:47
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
@Knastrams

Fyndplatsen är en bit från E4, och mördaren och offret kan antingen ha gått upp genom skogen från Bruksvägen... det finns nån stig typ eller motsvarande (benämns kabelväg i FUP), eller så har dom gått efter den lilla skogsbilvägen som går in direkt från E4. Inte så otillgängligt, och man behöver inte gå långt i obanad terräng för att nå dit. Skulle bedöma att det är 3-400m upp efter det som benämns som kabelvägen.

Det mest sannolika scenariot är att han hotat henne nere på Bruksvägen, och fått henne att gå upp efter kabelvägen, och att han efter några hundra meter på den vägen avvikit 30-40 meter till höger, ut i riktning mot E4, och där förgripit sig på henne och sedan dödat henne.
Tack för hjälpen, det "klickade" i mitt huvud nu. Jag förstår precis vad som avses med kabelvägen och var man skulle kunna gå in från E4. Skulle fortfarande vilja se mer av terrängen, men då måste man nästan åka dit och gå runt själv.
Citera
2021-08-11, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zootis
Hoppas polismannen funnit denna tråd och snappar upp diverse tips och uppslag samt förhållanden i övrigt vad det lider.

Är du långt ifrån platsen eller skulle det finnas möjlighet att göra en kort video från väg till fyndplats? Mycket begärt men en tanke så får fler en bild av hur det ser ut direkt på plats
Citera
2021-08-11, 12:50
Medlem
Citat:
Förneklse är det absolut mest talande ordet. En förståelig mekanism, men det går för långt. Man kan inte stoppa huvudet i sanden på det där sättet och gå och gnälla på byn om hur polisen förstört sin sons liv...
Liksom, snälla du.

Såg om avsnittet av Svenska fall för FBI häromdagen, för senast jag såg det så var det avsnittet den första info jag såg om fallet. Det är ju inte bara att hon plötsligt ändrar sina uppgifter till att OW ska ha varit hemma med henne den aktuella dagen (har man NÅGON insyn i utredningen vet man ju att inte ens OW hävdar det) och när Safarik säger "listen to me" så säger hon "no, I don't want to listen"

Liksom inte att hon inte vill prata, hon vill bara desperat inte höra ett ord till. Desperat låter hon verkligen. Har nämnt det förut att det måste vara oerhört tufft att ens eget barn gjort något sånt här. Jag förstår det. Men att stoppa huvudet i sanden som en struts, eller lyfta upp det bara för att klaga på hur fallet förstört HANS liv.. Nej, det blir underkänt betyg där, mamma.

Och kan vi prata lite om huruvida OW sytt och sytt in "fodralen" i knulldockorna själv? För min känsla är att mamma syslöjdslärare har varit behjälplig med den biten..

"Maskinsytt fodral"
"Fodralet är sytt och har vid öppningsändan en bred svart resår"
"Hålet går djupt in i dockan snett uppåt och är fastsytt i dockan"

Har alltid varit min känsla att han inte gjort detta själv, iofs kanske han var en hejare på syslöjd, det vet ju inte jag..

Varför kan han inte dra en handtralla i duschen som normala 18-åringar?! Han verkar haft en sjuklig sexdrift iom dockorna. Att hans enda mänskliga sexuella kontakt skulle vara ML är bara så otroligt tragiskt. Och vidrigt. Jag tror att han idag har gått till prostituerade. Frågan är hur han har behandlat dom.

Citat:
Ja, det är nog svårt att be mamma om hjälp när man vill sy en knulldocka. Skulle tro att mamman nog kanske inte är medhjälpare i det här sjuka beteendet vi ser, utan att hon nog bara är en tjurig tant som vägrar inse fakta. När hon ställdes mot väggen av Safarik fanns ju inte DNA-kopplingen, men nu när den är uppenbar så kanske hon tänker annorlunda.

Eoku försvann för några dagar sen, han kanske blev less på att ingen ville nappa på hans teorier om att OW var offer för konspirationer, att pappan gjort det, eller att flickan blev gruppvåldtagen där OW var den ende som olyckligtvis lämnade DNA på henne. Kan inte säga att jag saknar muppen, då han mest förstörde tråden med sina avarter till teorier.

Citat:
Sist vi hörde något av den människan var han intresserad av att hitta andra fall där man dömts med samma "svaga bevisning," som i detta fall. Jag vet inte om han är knee deep i research och återkommer som ett bombnedslag, eller om han gett upp. Det är så jävla fin och rimlig tråd när han är tyst. Jag bara njuter medan det varar.

Så otroligt skönt att slippa honom även om han blev som en ”drog” med sina sjuka teorier

Citat:
Enligt mina efterforskningar inför resa till Husum så hittades hon 250 meter från där hon sågs sist, vilket var på Bruksvägen va? Eller var det korsningen Bruksvägen/E4.. Rörigt när man inte läst vittnesmålen på ett tag. Well, däromkring.

Så det där som ovan nämnts av användare Knastrams om att man tänker sig att det var en lokal förmåga utifrån fyndplatsen, jag tror nästan att det faktum att vi talar om just Husum leder till antagandet att en MGM skulle vara en lokal förmåga, och det faktum att GM högst sannolikt återbesökt platsen innan de hittade henne och täckt över med nytt granris talar starkast för det hela.

Exakt. Att han har återkommit till platsen tycker jag också tyder på en lokal förmåga. Känns som att han både velat kolla till & gömma samtidigt som han velat återuppleva sin trofé.

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
”Snygg” profilbild 😁👍🏻

Han ser verkligen ond ut…

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Håller med. Har tänkt på just sådana scenarion. Hennes mamma var ju lite oroad, Det var väl första gången hon skulle dit, och ensam. Det var likaså första gången Lisa Holm skulle köra hem på sin moped själv från caféet…och det var första gången Engla skulle cykla hem själv från fotbollsträningen

Ja det är vidrigt hur slumpen tar sina offer. Hade det inte hänt just den dagen hade samtliga fall ändå inträffat senare. Det är fan otroligt hur kvinnor ska behöva freda sig från män som beter sig som djur. Kemisk kastrering vore verkligen på sin plats. Största straffet måste ju vara att sexlusten försvinner för sådana brottslingar.
Citera
2021-08-11, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zootis

Ja de borde ju vara här och spana inför kommande rättegång. Om inte annat har ju den gode Eoku gett dem flertalet tips på lögner de kan slå hål på som säkerligen kan dyka upp som ”förklaringar”.
Citera
2021-08-11, 12:57
Medlem
KnasTramss avatar
Jag körde lite OCR-magi på FUP och domarna så dessa är numera sökbara (CTRL + F). Mycket enklare att arbeta med så tycker jag. Slänger upp en länk här ifall någon annan är intresserad.

1. https://anonfiles.com/leq73aB0uf/FUP_Domar_OCR_zip

För tydlighetens skull är det alltså exakt samma dokument som tidigare men numera sökbara. Öppnas med WinRAR, WinZip eller liknande.
Citera
2021-08-11, 13:01
Medlem
Zootiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missas79
Är du långt ifrån platsen eller skulle det finnas möjlighet att göra en kort video från väg till fyndplats? Mycket begärt men en tanke så får fler en bild av hur det ser ut direkt på plats

Allt är relativt,men från e4 är det nåt hundratal meter in till en vändplats och i närheten av den ligger fyndplatsen. Terrängen från e4 och in är att beskriva som platt. Den sk kabellängd kuperad. Håller e4-infarten troligast att ML och OH använde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in