Citat:
Ursprungligen postat av
IdiAminsKusin
Med tanke på att hon av en ren slump befann sig på fel plats så bör ju brottet också handla om nån form av slumphändelse, eller spur of the moment. Mördaren har alltså knappast kunnat planera att döda henne, utan bör sannolikt ha inväntat ett tillfälle som råkade infinna sig just den dagen när flickan klev av vid fel hållplats.
Det hade lika gärna kunnat vara någon lokal flicka som varit ute på en joggingrunda, eller nån annan ung kvinna som passade in i dom förutsättningar som skulle utlösa beteendet hos mördaren.
Ett sånt handlande talar emot att mördaren kände sitt offer... hon råkade bara hamna på fel plats när en mordisk sexualdåre lurpassade på en chans att våldta och mörda.
Ja, den här typen av mord är alla kvinnors rädsla på något vis. Att när vi är ute och gör vad som helst, ensam kliver av en buss, ute och joggar, går vid en park etc, att en sjuk idiot ska dyka upp och utföra något slags överfall. Inte för att jag är jag utan för att jag är kvinna och finns där just då. Det som gör att vi är vaksamma när vi är ensamma, helst inte är ensamma, och absolut helst aldrig i mörker. Dagsljus är vi betydligt mer avslappnade om än på vår vakt. Man tror liksom inte att det ska ske då. Statistiskt sett är vi egentligen osäkrast i våra egna hem med våra egna karlar (om vi har skaffat oss sådana) men de här sakerna sker givetvis, och det är utanför hemmet många av oss faktiskt inte känner oss säkra hur bevandrade vi än må vara i självförsvar som en annan är. Det har vi the Olofs of the world att tacka för. Övergrepp av alla dess slag av för oss okända förövare från ingenstans. Har de tillhyggen så blir man ännu mindre. Och nog verkar M ha varit på sin vakt och ängslig att vara på okänd mark ensam.
Det är en av de omständigheter som gör att det här fallet
känns. Hon kliver av på fel busshållplats, det är bara det. Det är fullkomligt spur of the moment, helt oplanerat. Man tar ett tillfälle i akt. Det sker inte lika ofta i mord som det gör med tex våldtäkt när man har en gärningsman som tar ett tillfälle i akt för att förgripa sig på någon, men så finns det sexuella övergrepp som slutar i mord också. Med eller utan mening. Jag drar inga slutsatser kring om det var tänkt när han satte efter henne huruvida det skulle sluta i döden eller "bara" i övergrepp, om det gick helt överstyr. Det känns troligare att han bara var ute efter någon sexuellt. Det som talar starkt emot det är naturligtvis viset hon dött på. 7 knivhugg. 😔 Att jag inte kan uttala mig om själva mordet var planerat betyder ju inte att jag tror mordet var en olycka. Det var det inte.