2021-10-08, 16:46
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Han har rätt att avböja medverkan i den nya förundersökningen. Det blir, som du själv skriver, resning oavsett.
Är det inte HD som beslutar om resning?
Det är väl inte klart än?
Men förstår inte vad HD och Holst och OW ska komma med om det inte skulle bli resning.
Citera
2021-10-09, 02:24
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Men förstår inte vad HD och Holst och OW ska komma med om det inte skulle bli resning.
Jag ber om ursäkt, då jag uttryckte mig felaktigt. Jag menade att HD kommer besluta om resning oavsett GM medverkar i den nya utredningen eller inte.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2021-10-09 kl. 02:27.
Citera
2021-10-09, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme

Vem, om inte HD, skulle det annars kunna vara menar du?
Citera
2021-10-09, 19:47
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Otroligt segt, vad är problemet? Advokaten är nog medveten om sin klients skuld, nu handlar det väl om att hitta ett kryphål, att det skulle varit preskriberat, det var så länge sen, han har inte gjort en fluga förnär, välfungerande osv.
Det är vidrigt för de anhöriga, att få det bekräftat, att rätt man dömdes men friades och nu åter inte ställs till svars?
Lås in och förhör, upp med beviset som inte kunde säkras då, men har prövats nu och gett svaret, det är Han!

Kryphål är det nog dåligt med.. Preskriberat är det ju per definition inte, eftersom HD beslutade i maj i år att det inte är preskiberat. Det går ju inte att komma efter en beviljad resning sen i en rättegång och säga att det är preskiberat, då det faktum att rättegången ens hålls i sig innebär att det inte är preskriberat. De har alltså redan försökt med att det ska vara preskiberat, och HD har fastslagit motsatsen.

Att det var längesen är ju inte heller något juridiskt kryphål, det lär påverka eventuell straffpåföljd om han döms, men påverkar ju överhuvudtaget inte HRs bedömning av skuldfrågan. Det fälls folk för gamla brott hela tiden där bevis finns. Inga problem. Vi kommer nog inte se ett försvar av typen att åklagare hävdar "OW har mördat ML" varav försvararen säger "ahmen, det där var ju längesen", om vi säger så. Det utgör ju liksom inte något försvar för skuldfrågan.

Att han inte gjort en fluga förnär är väl troligast linjen de kommer att gå på, dvs han är oskyldig, att försöka hävda att DNAt inte har så stor betydelse som åklagaren hävdar och försöka spela ner det, samt peka på de tvivel som fanns i utredningen förra gången och så vidare.

Man kan naturligtvis inte med tvång åsa in honom och förhöra honom, Polisen har inga som helst befogenheter att frihetsberöva honom, juridiskt sett är han friad och inget annat. Finns inget beslut om att detta ska prövas på nytt, så han är bara just friad. Beviljas resning, kan man däremot häkta honom fram till rättegången, om åklagaren yrkar på det. Oavsett om han är "inlåst" eller ej, har han ju samma rätt att inte uttala sig, om det är den linjen han väljer.

Vad han säger i förhör är verkligen helt ointressant egentligen, juridiskt sett, menar jag och många andra. Det förändrar ingenting egentligen. Hans trovärdighet dömdes ut av HR redan 1998 pga de många, ändrade, och helt orealistiska förklaringar han gett. Det är mer att man är väldigt nyfiken på vad han kommer säga, om något.

Det är många som tycker att det går segt. Det gör det.

Personligen tycker jag inte att det är något konstigt, felaktigt eller orimligt att man i förundersökningen vill fråga OW om den nya bevisningen, innan man stänger förundersökningen och lämnar in den till HD. Att han ska få uttala sig är väl alla gånger rimligt, det är aldrig upp till tex Polisen i en fungerande rättsstat att säga "oavsett vad han säger spelar det ingen roll", det är väl klart det har relevans att ställa frågor till honom. Han kanske vill erkänna, vad vet man? Klart man vill ha hans uttalande med i förundersökningen. Principmässigt tycker jag inte det är något konstigt att de vill prata med honom och ta med det som underlag i förundersökningen alls, tycker snarare att motsatsen vore märkligt.

Sen att det såklart kan och kommer beslutas om resning beviljas oberoende av vad han säger, eller om han ens säger något, är ju självklart, och det är ju skönt det.

Det har tagit tid för att OW vill prata med sin advokat i första hand och de menar att det inte funnits tid till det sen i somras, antar att det är från avd Holst sida, för dem att ha det mötet. Det är enerverande. Trevligt att de kommit till stånd med det mötet. Ett steg närmare att stänga den jäkla förundersökningen och ställa honom inför rätta.

Det tar ju generellt en satans jävla tid med resningsbeslut också. Jag sitter inte och håller andan direkt. Jag håller koll på fallet och väntar tålmodigt.
Citera
2021-10-10, 04:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Kryphål är det nog dåligt med.. Preskriberat är det ju per definition inte, eftersom HD beslutade i maj i år att det inte är preskiberat. Det går ju inte att komma efter en beviljad resning sen i en rättegång och säga att det är preskiberat, då det faktum att rättegången ens hålls i sig innebär att det inte är preskriberat. De har alltså redan försökt med att det ska vara preskiberat, och HD har fastslagit motsatsen.

Att det var längesen är ju inte heller något juridiskt kryphål, det lär påverka eventuell straffpåföljd om han döms, men påverkar ju överhuvudtaget inte HRs bedömning av skuldfrågan. Det fälls folk för gamla brott hela tiden där bevis finns. Inga problem. Vi kommer nog inte se ett försvar av typen att åklagare hävdar "OW har mördat ML" varav försvararen säger "ahmen, det där var ju längesen", om vi säger så. Det utgör ju liksom inte något försvar för skuldfrågan.

Att han inte gjort en fluga förnär är väl troligast linjen de kommer att gå på, dvs han är oskyldig, att försöka hävda att DNAt inte har så stor betydelse som åklagaren hävdar och försöka spela ner det, samt peka på de tvivel som fanns i utredningen förra gången och så vidare.

Man kan naturligtvis inte med tvång åsa in honom och förhöra honom, Polisen har inga som helst befogenheter att frihetsberöva honom, juridiskt sett är han friad och inget annat. Finns inget beslut om att detta ska prövas på nytt, så han är bara just friad. Beviljas resning, kan man däremot häkta honom fram till rättegången, om åklagaren yrkar på det. Oavsett om han är "inlåst" eller ej, har han ju samma rätt att inte uttala sig, om det är den linjen han väljer.

Vad han säger i förhör är verkligen helt ointressant egentligen, juridiskt sett, menar jag och många andra. Det förändrar ingenting egentligen. Hans trovärdighet dömdes ut av HR redan 1998 pga de många, ändrade, och helt orealistiska förklaringar han gett. Det är mer att man är väldigt nyfiken på vad han kommer säga, om något.

Det är många som tycker att det går segt. Det gör det.

Personligen tycker jag inte att det är något konstigt, felaktigt eller orimligt att man i förundersökningen vill fråga OW om den nya bevisningen, innan man stänger förundersökningen och lämnar in den till HD. Att han ska få uttala sig är väl alla gånger rimligt, det är aldrig upp till tex Polisen i en fungerande rättsstat att säga "oavsett vad han säger spelar det ingen roll", det är väl klart det har relevans att ställa frågor till honom. Han kanske vill erkänna, vad vet man? Klart man vill ha hans uttalande med i förundersökningen. Principmässigt tycker jag inte det är något konstigt att de vill prata med honom och ta med det som underlag i förundersökningen alls, tycker snarare att motsatsen vore märkligt.

Sen att det såklart kan och kommer beslutas om resning beviljas oberoende av vad han säger, eller om han ens säger något, är ju självklart, och det är ju skönt det.

Det har tagit tid för att OW vill prata med sin advokat i första hand och de menar att det inte funnits tid till det sen i somras, antar att det är från avd Holst sida, för dem att ha det mötet. Det är enerverande. Trevligt att de kommit till stånd med det mötet. Ett steg närmare att stänga den jäkla förundersökningen och ställa honom inför rätta.

Det tar ju generellt en satans jävla tid med resningsbeslut också. Jag sitter inte och håller andan direkt. Jag håller koll på fallet och väntar tålmodigt.
Tack för välformulerat svar, känner så för Malins föräldrar som väntat så länge på att få ett ordentligt avslut.
Jag trodde att det var avgörande för högsta domstolen att O yttrar sig, för att de ska kunna bevilja resning eller ej.
Tycker gott att Holst skulle tagit tag i det mötet, helt enkelt, så att kvarnarna inte stannat av, utan fortsatt mala.
Hade varit intressant att se vallningsvideon igen, visst visades den i sin helhet tidigare?
Citera
2021-10-10, 08:48
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Skönt att Holst har träffat karln nu i alla fall... då kan vi se fram emot nån form av progress i det hela. Ett kort litet steg närmare en juridisk brännmärkning av en man som förtjänat det under lång tid.
Citera
2021-10-10, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ppal
Har ingen bild på modern men här har du två bilder på Olof:

https://postimg.cc/gw7q47bX
https://anonfiles.com/H7B4Q345uf/received_113480597551428_jpeg
Men fy fan alltså. Man ser klart och tydligt att det är nåt som är jävligt fel med den killen. Kusliga bilder.
Citera
2021-10-15, 12:58
Medlem
KrimiMillas avatar
Ännu en podd om fallet, denna gång Hasse Aros "Fallen jag aldrig glömmer", del 1 av 2 ute.

Finns väl överallt där poddar finns, men här nedan är en länk. Har inte lyssnat än ens så vet inte hur den är 😅

(Aftonbladet Krim gjorde ju en podd om Malins fall för inte så längden, tror det länkades i tråden, där det var mycket nytt med föräldrarna framför allt, det var berörande. Rekommenderar den.)

Aros podd:

https://www.podplay.com/sv-se/podcasts/fallen-jag-aldrig-glommer-28596/episodes/63-mordet-pa-malin-del-1-av-2-den-kraschade-utredningen-74387952
Citera
2021-10-15, 15:34
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ännu en podd om fallet, denna gång Hasse Aros "Fallen jag aldrig glömmer", del 1 av 2 ute.

Finns väl överallt där poddar finns, men här nedan är en länk. Har inte lyssnat än ens så vet inte hur den är 😅

(Aftonbladet Krim gjorde ju en podd om Malins fall för inte så längden, tror det länkades i tråden, där det var mycket nytt med föräldrarna framför allt, det var berörande. Rekommenderar den.)

Aros podd:

https://www.podplay.com/sv-se/podcasts/fallen-jag-aldrig-glommer-28596/episodes/63-mordet-pa-malin-del-1-av-2-den-kraschade-utredningen-74387952
Tack för länken, jag lyssnade igenom avsnittet. Rätt bra podd, särskilt intressant med några klipp från efterlyst på 90-talet samt en intervju med åklagare Mats Svensson. Uppskattar verkligen Hasse Aros engagemang för det här fallet genom åren.

Jag är dock kritisk till hur Hasse Aro summerar hovrättens dom i slutet av avsnittet. Han säger en del saker som inte stämmer överens med det som faktiskt står i domen, vilket är lite beklagligt. Finns några mindre slarvfel i avsnittet också (fel efternamn, fel datum osv.) men det är inget jag ligger sömnlös över.

Precis som jag skrev om någon annan podd så förstår jag att jag inte tillhör poddens målgrupp, men jag tycker oavsett att man borde vara noga med fakta i dessa sammanhang. Aftonbladet Krim gjorde ett bättre jobb på den punkten.

Trots viss kritik så ser jag fram emot del 2, när nu den kommer ut.
Citera
2021-10-15, 16:55
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Tack för länken, jag lyssnade igenom avsnittet. Rätt bra podd, särskilt intressant med några klipp från efterlyst på 90-talet samt en intervju med åklagare Mats Svensson. Uppskattar verkligen Hasse Aros engagemang för det här fallet genom åren.

Jag är dock kritisk till hur Hasse Aro summerar hovrättens dom i slutet av avsnittet. Han säger en del saker som inte stämmer överens med det som faktiskt står i domen, vilket är lite beklagligt. Finns några mindre slarvfel i avsnittet också (fel efternamn, fel datum osv.) men det är inget jag ligger sömnlös över.

Precis som jag skrev om någon annan podd så förstår jag att jag inte tillhör poddens målgrupp, men jag tycker oavsett att man borde vara noga med fakta i dessa sammanhang. Aftonbladet Krim gjorde ett bättre jobb på den punkten.

Trots viss kritik så ser jag fram emot del 2, när nu den kommer ut.

Också lyssnat nu, uppskattar överlag att fallet tas upp mer och mer, och Aros engagemang är och har varit tydligt. Jag tror honom när han säger att det är ett av de fall som följt honom genom åren. Uppskattade också att få höra från de gamla Efterlyst som i övrigt inte går att finna.

Man sa väl i denna podd precis som i Aftonbladets podd att OW skulle haft teckningar där han i princip "fantiserade om att döda" på samma sätt ML dödades och sådana detaljer stör mig, och då är inte jag någon som har något som helst till övers för. Men teckningarna var väl sexuella, fantasier om BDSM samt stora rattar, inte direkt "uttalat" (uppritat) just mordfantasier.. Rätt ska vara rätt.

Reagerade på att man beskrev OWs olika historier dåligt, tex helt hoppar över det med att han hävdade att han köpt sex av henne, och om jag inte är helt ute och cyklar sa hann att OWs version i själva Hovrätten var en annan än det faktiskt var.

Tror ännu inte jag hört någon podd om detta fall där varje detalj är rätt, det är som att jag vill klippa ihop en podd av alla jag hört till ett ordentligt avsnitt, och lägga till lite mer själv. Gå på djupet, det här blev ganska hastigt vilket det iofs måste bli att avhandla allt som skett på 30 min. Jag gissar att nästa avsnitt på säkert 30 min det också kommer handla mest om processen med DNA och resning. Alla poddarna har gått igenom eller tagit upp givande, relevanta saker, men som helhet blir jag aldrig nöjd 😅 Men vad jag minns av Aftonbladet Krim så var det bara detaljen jag nämnde ovan som jag minns att jag reagerade på, och den är väl den bästa podden hittills.

Ser fram emot och hoppas på ett avsnitt av Rättegångspodden en dag.. Och det tror jag det blir, bara det blir resning. De gamla rättegångarna får man ju aldrig höra.

Ser framför allt fram emot en dag då man har något bättre att tillföra tråden/diskutera än att dissekera olika poddar 😅 Svältfödd på nyheter kring detta och på tok för insatt i fallet för att avslappnat kunna höra ett avsnitt. Detta får mig dock att fundera kring de mängder av andra krimpoddar/avsnitt jag lyssnat på, om jag verkligen får rätt eller alla relevanta detaljer alla gånger.

Vill bara avsluta med att jag älskar Hasse Aro oavsett. Tror inte det är han själv som gör research och manus till podden om jag får gissa. Sen var den ändå värd att lägga 30 min på
Citera
2021-10-16, 09:10
Medlem
Citat:

Man sa väl i denna podd precis som i Aftonbladets podd att OW skulle haft teckningar där han i princip "fantiserade om att döda" på samma sätt ML dödades och sådana detaljer stör mig, och då är inte jag någon som har något som helst till övers för. Men teckningarna var väl sexuella, fantasier om BDSM samt stora rattar, inte direkt "uttalat" (uppritat) just mordfantasier.. Rätt ska vara rätt.
Jag har inte hunnit lyssna på Podcasten ännu. Men angående teckningarna så föreställde dom ju kvinnor som var bundna på liknande sätt som Malin samt att en teckning visar en kvinna med ett sår på benet vilket även Malin hade, så man kan ju dra paralleller till mordet endå tycker jag.
Citera
2021-10-19, 07:13
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Idag är det den nittonde... undra hur man sköter planeringen, och vad han kommer att anföra vid mötet med polis/åklagare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in