Citat:
Ursprungligen postat av
Mumsbulle
Otroligt segt, vad är problemet? Advokaten är nog medveten om sin klients skuld, nu handlar det väl om att hitta ett kryphål, att det skulle varit preskriberat, det var så länge sen, han har inte gjort en fluga förnär, välfungerande osv.
Det är vidrigt för de anhöriga, att få det bekräftat, att rätt man dömdes men friades och nu åter inte ställs till svars?
Lås in och förhör, upp med beviset som inte kunde säkras då, men har prövats nu och gett svaret, det är Han!
Kryphål är det nog dåligt med.. Preskriberat är det ju per definition inte, eftersom HD beslutade i maj i år att det inte är preskiberat. Det går ju inte att komma efter en beviljad resning sen i en rättegång och säga att det är preskiberat, då det faktum att rättegången ens hålls i sig innebär att det inte är preskriberat. De har alltså redan försökt med att det ska vara preskiberat, och HD har fastslagit motsatsen.
Att det var längesen är ju inte heller något juridiskt kryphål, det lär påverka eventuell straffpåföljd om han döms, men påverkar ju överhuvudtaget inte HRs bedömning av skuldfrågan. Det fälls folk för gamla brott hela tiden där bevis finns. Inga problem. Vi kommer nog inte se ett försvar av typen att åklagare hävdar "OW har mördat ML" varav försvararen säger "ahmen, det där var ju längesen", om vi säger så. Det utgör ju liksom inte något försvar för skuldfrågan.
Att han inte gjort en fluga förnär är väl troligast linjen de kommer att gå på, dvs han är oskyldig, att försöka hävda att DNAt inte har så stor betydelse som åklagaren hävdar och försöka spela ner det, samt peka på de tvivel som fanns i utredningen förra gången och så vidare.
Man kan naturligtvis inte med tvång åsa in honom och förhöra honom, Polisen har inga som helst befogenheter att frihetsberöva honom, juridiskt sett är han friad och inget annat. Finns inget beslut om att detta ska prövas på nytt, så han är bara just friad. Beviljas resning, kan man däremot häkta honom fram till rättegången, om åklagaren yrkar på det. Oavsett om han är "inlåst" eller ej, har han ju samma rätt att inte uttala sig, om det är den linjen han väljer.
Vad han säger i förhör är verkligen helt ointressant egentligen, juridiskt sett, menar jag och många andra. Det förändrar ingenting egentligen. Hans trovärdighet dömdes ut av HR redan 1998 pga de många, ändrade, och helt orealistiska förklaringar han gett. Det är mer att man är väldigt nyfiken på vad han kommer säga, om något.
Det är många som tycker att det går segt. Det gör det.
Personligen tycker jag inte att det är något konstigt, felaktigt eller orimligt att man i förundersökningen vill fråga OW om den nya bevisningen, innan man stänger förundersökningen och lämnar in den till HD. Att han ska få uttala sig är väl alla gånger rimligt, det är aldrig upp till tex Polisen i en fungerande rättsstat att säga "oavsett vad han säger spelar det ingen roll", det är väl klart det har relevans att ställa frågor till honom. Han kanske vill erkänna, vad vet man? Klart man vill ha hans uttalande med i förundersökningen. Principmässigt tycker jag inte det är något konstigt att de vill prata med honom och ta med det som underlag i förundersökningen alls, tycker snarare att motsatsen vore märkligt.
Sen att det såklart kan och kommer beslutas om resning beviljas oberoende av vad han säger, eller om han ens säger något, är ju självklart, och det är ju skönt det.
Det har tagit tid för att OW vill prata med sin advokat i första hand och de menar att det inte funnits tid till det sen i somras, antar att det är från avd Holst sida, för dem att ha det mötet. Det är enerverande. Trevligt att de kommit till stånd med det mötet. Ett steg närmare att stänga den jäkla förundersökningen och ställa honom inför rätta.
Det tar ju generellt en satans jävla tid med resningsbeslut också. Jag sitter inte och håller andan direkt. Jag håller koll på fallet och väntar tålmodigt.