Citat:
Ursprungligen postat av
KnasTrams
Nej, du har helt rätt. Det var många fel i den där artikeln och videon. Det är möjligt att man fortfarande vill försöka få till en tvångstopsning av OW för att göra DNA-matchningen ännu säkrare, men någon sådan begäran ligger inte på HDs bord.
Om man ska vara petig så stämmer inte heller uppgiften om att förhör kommer att hållas någon gång i oktober. Uppgiften bygger på tjänsteanteckningen jag postade tidigare, men där står ju bara att förhör kommer att hållas någon gång efter att OW och Holst har haft möte och att detta möte är planerat till mitten av oktober. Det är inte säkert att man hinner med förhöret under månaden. Ärendet är som sagt inte högprioriterat och man måste hitta tid och plats som funkar för alla m.m.
Kul att fallet ska tas upp i Efterlyst! Det ska jag definitivt titta på. Intressant att åklagaren ska vara med och svara på frågor. Roligt att få se lite klipp från det gamla reportaget också. Jag har letat mig fördärvad efter de gamla avsnitten av Efterlyst som tar upp fallet, men de verkar inte finnas på internet.
Tyvärr fanns det några faktafel i den där artikeln också. Exempelvis:
Som bekant har HD inte tagit ställning till frågan om resning, man avslog begäran om tvångsmässig topsning. Journalisterna har svårt med det här...
De faktafel i det här fallet som slentrianmässigt skrivits i media har ju lett till förvirring i bland annat denna tråd förut. Man vill ju gärna reda ut felen i den mån man kan. (Jag har skickat ett tillrättavisande mail till SVT, kunde INTE låta bli i det här fallet, för mycket fel..)
Jag är inte nog insatt i hur ofta media skriver fel eller missuppfattar, jag tror det är pga min, hm, besatthet av det här fallet i synnerhet som jag upptäcker faktafelen. Dvs kombinationen av kunskapen om fallet, och att jag faktiskt läser allt i media. Det måste ju ske oftare än man kan tro ändå faktafelen. Herregud, ni har
ett jobb...
Intressant med fallets upptagande i Efterlyst nyss, såg det på Viaplay dvs inklusive det "extra" man får se när det är reklam på 3an, vilket jag rekommenderar att man ser i efterhand om man inte gjorde det nu. Se det på Viaplay alltså.
Jag kunde inte upptäcka något faktafel heller, men Efterlyst är ju rätt vassa 😁
Rekonstruktionsfilmen med OW, trots det märkliga att han ens ställde upp på det och den olyckliga inblandningen av Minnesforskaren Who Shall Not Be Named, ger verkligen rysningar. "Mycket jävla kläder..." säger den unge mannen irriterat när han ska rekonstruera hur en våldtäkt på 16-åringen går till. Måste säga att fan, vad osympatisk han framstår varje liten glimt man får av honom. Jag tycker så innerligt jävla illa om honom. Hoppas du sitter här och läser nu efter det förödande programmet Olof.
Får ont i hjärtat varje gång jag ser MLs föräldrar. Videofilmer och bilder på ML jag inte sett, fick det att hugga till också.
Jag hopps att det blir som hennes pappa säger - att
alla ska få veta vem som gjorde det här. Efter ikväll vet ännu fler. OWs teckningar och dockor upp i tv på bästa sändningstid 🙄