Citat:
Du kan läsa på näst sista sidan i fup avsnitt 4, att tyget som användes i Malins tröja är ett resårstickat tyg med en elastisk tråd inlagd i varje maskrad.
Och du kan läsa i artikeln nedan att lycra används för att ge elastiskt tyg:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Elastan
De elastiska trådarna i Malins tröja var alltså av lycrafiber. Och de andra trådarna i tröjan var av viskosfiber. Och eftersom det står tydligt på sida 17 i filen nedan, att fibrerna som hittades hos OW var viskosfiber, så måste det alltså vara ren viskos i dessa fibrer:
https://docdro.id/1l6tETn
Och det som experten på SKL (numera NFC) säger på sida 34 (eller 70) i samma fil, att fibern i Malins tröja måste betraktas som en ovanlig fiber, och att han inte kan minnas att han tidigare under sin verksamhet har stött på en liknande fiber, det är ju anekdotisk bevisföring som inte säger så mycket eftersom han bara undersöker enstaka hem i Sverige och bara en liten del av tygfibrerna som finns i dessa hem.
Så frågan kvarstår hur mycket sådana viskosfibrer med den färgen som fanns i Sverige på den tiden, och var det fanns. Och det är en viktig fråga inte minst eftersom det står på sida 17 i samma fil om OW:s mamma:
"Hon är utbildad textillärarinna och har i stor omfattning, även på beställning, sysslat med sömnad, stickning och vävning i olika former. Många olika textilmaterial har under årens lopp passerat genom hennes hem. OW har fått ta hand om klädspill från hennes symaskin, bla för rengöring av motorer."
Och på sida 38-40 (eller 74-76) i samma fil, står det att OW:s mamma brukade sticka med ett garn av märket Fuga, som består av 47% viskos och 53% akryl. Och 26 olika vävda/stickade artiklar och garner med blå inslag från OW:s hem, skickades till experten på SKL. Och han ansåg att de avvek påtagligt från fibervaran i Malins tröja, och att de tre fibrer som hittades hos OW kan uteslutas komma från dessa garner och tyger.
Men blå viskosfibrer fanns alltså i OW:s hem i form av tyger och garner mm. Så sannolikheten är väldigt stor att det i OW:s hem även kan ha funnits tyg med likadana blå viskosfibrer som i Malins tröja, eller iallafall blå viskosfibrer som är svåra att skilja till utseendet från de blå viskosfibrer som fanns i Malins tröja.
Och husrannsakan där fibrerna hittades på saxen hos OW, den gjordes ca 10 månader efter att Malin försvann. Så det kan ha klippts med den beslagtagna saxen i blå viskostyger hos OW under den tiden, men förstås också långt innan Malin försvann.
Och om du läser på sida 17 i samma fil, så kan du läsa att experten på SKL, säger att de tre fibrerna som hittades hos OW är i praktiken osynliga för blotta ögat.
Och på samma sida säger experten också att färgen och fluorescensen är de viktigaste särskiljande egenskaperna, hos fibrer som ser ut på det sätt som de i målet aktuella fibrerna gör.
Och det tolkar jag som att uppbyggnaden hos viskosfibrerna i Malins tröja är vanlig hos viskosfibrer, och att färgen och fluorenscensen därför är det som främst skiljer olika viskosfibrer åt.
Han säger vidare på samma sida att färgen och fluorescensen hos de tre fibrerna som hittades hos OW, och fibrerna i Malins tröja, överensstämmer väl.
Han säger också på sida 34 (eller 70) i samma fil, som jag tolkar det att färgreceptet hos de tre fibrerna som hittades hos OW, och fibrerna i resterna av Malins tröja, måste ha stämt helt överens.
Men han säger också på sida 17 i samma fil, att det förekommer flera hundra olika färgämnen, och att det är svårt att jämföra skilda färgämnen med varandra. Och det tolkar jag som att det är lätt att jämföra fel.
Så innan jag kan bedöma hans trovärdighet så vill jag se all den information som polisen och NFC har om fibrerna, inkl information om tyger och garner mm som OW:s mamma lämnade in. Rimligen bör det finnas sparat på NFC tex information i textform om färgen och fluorescensen hos fibrerna, och storleken på dem mm. Och kanske även fotografier av fibrerna mm.
Det finns absolut ingen anledning för polisen och NFC att hemlighålla den informationen, annat än för att kunna fuska med bevismaterial.
Och om de inte har någon sådan information sparad hos polisen eller NFC, då har dessa fibrer inget som helst bevisvärde för mig.
Och DNA-beviset har som jag tidigare förklarat inget bevisvärde för mig, förrän NFC offentliggör mer information om DNA-analysen.
Du behöver inte mycket för att uttala dig om att det är "mycket sannolikt" med olika påståenden du hittar på, och du behöver verkligen inte mycket för att såga allt annat som talar emot OW. Men är man vansinnigt motiverad så är man.