2021-08-15, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Långt inlägg av KrimiMilla om tygfibrerna som hittades i OW:s hem

Du kan läsa på näst sista sidan i fup avsnitt 4, att tyget som användes i Malins tröja är ett resårstickat tyg med en elastisk tråd inlagd i varje maskrad.
Och du kan läsa i artikeln nedan att lycra används för att ge elastiskt tyg:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Elastan

De elastiska trådarna i Malins tröja var alltså av lycrafiber. Och de andra trådarna i tröjan var av viskosfiber. Och eftersom det står tydligt på sida 17 i filen nedan, att fibrerna som hittades hos OW var viskosfiber, så måste det alltså vara ren viskos i dessa fibrer:

https://docdro.id/1l6tETn

Och det som experten på SKL (numera NFC) säger på sida 34 (eller 70) i samma fil, att fibern i Malins tröja måste betraktas som en ovanlig fiber, och att han inte kan minnas att han tidigare under sin verksamhet har stött på en liknande fiber, det är ju anekdotisk bevisföring som inte säger så mycket eftersom han bara undersöker enstaka hem i Sverige och bara en liten del av tygfibrerna som finns i dessa hem.
Så frågan kvarstår hur mycket sådana viskosfibrer med den färgen som fanns i Sverige på den tiden, och var det fanns. Och det är en viktig fråga inte minst eftersom det står på sida 17 i samma fil om OW:s mamma:

"Hon är utbildad textillärarinna och har i stor omfattning, även på beställning, sysslat med sömnad, stickning och vävning i olika former. Många olika textilmaterial har under årens lopp passerat genom hennes hem. OW har fått ta hand om klädspill från hennes symaskin, bla för rengöring av motorer."

Och på sida 38-40 (eller 74-76) i samma fil, står det att OW:s mamma brukade sticka med ett garn av märket Fuga, som består av 47% viskos och 53% akryl. Och 26 olika vävda/stickade artiklar och garner med blå inslag från OW:s hem, skickades till experten på SKL. Och han ansåg att de avvek påtagligt från fibervaran i Malins tröja, och att de tre fibrer som hittades hos OW kan uteslutas komma från dessa garner och tyger.

Men blå viskosfibrer fanns alltså i OW:s hem i form av tyger och garner mm. Så sannolikheten är väldigt stor att det i OW:s hem även kan ha funnits tyg med likadana blå viskosfibrer som i Malins tröja, eller iallafall blå viskosfibrer som är svåra att skilja till utseendet från de blå viskosfibrer som fanns i Malins tröja.
Och husrannsakan där fibrerna hittades på saxen hos OW, den gjordes ca 10 månader efter att Malin försvann. Så det kan ha klippts med den beslagtagna saxen i blå viskostyger hos OW under den tiden, men förstås också långt innan Malin försvann.

Och om du läser på sida 17 i samma fil, så kan du läsa att experten på SKL, säger att de tre fibrerna som hittades hos OW är i praktiken osynliga för blotta ögat.
Och på samma sida säger experten också att färgen och fluorescensen är de viktigaste särskiljande egenskaperna, hos fibrer som ser ut på det sätt som de i målet aktuella fibrerna gör.
Och det tolkar jag som att uppbyggnaden hos viskosfibrerna i Malins tröja är vanlig hos viskosfibrer, och att färgen och fluorenscensen därför är det som främst skiljer olika viskosfibrer åt.
Han säger vidare på samma sida att färgen och fluorescensen hos de tre fibrerna som hittades hos OW, och fibrerna i Malins tröja, överensstämmer väl.
Han säger också på sida 34 (eller 70) i samma fil, som jag tolkar det att färgreceptet hos de tre fibrerna som hittades hos OW, och fibrerna i resterna av Malins tröja, måste ha stämt helt överens.

Men han säger också på sida 17 i samma fil, att det förekommer flera hundra olika färgämnen, och att det är svårt att jämföra skilda färgämnen med varandra. Och det tolkar jag som att det är lätt att jämföra fel.
Så innan jag kan bedöma hans trovärdighet så vill jag se all den information som polisen och NFC har om fibrerna, inkl information om tyger och garner mm som OW:s mamma lämnade in. Rimligen bör det finnas sparat på NFC tex information i textform om färgen och fluorescensen hos fibrerna, och storleken på dem mm. Och kanske även fotografier av fibrerna mm.
Det finns absolut ingen anledning för polisen och NFC att hemlighålla den informationen, annat än för att kunna fuska med bevismaterial.
Och om de inte har någon sådan information sparad hos polisen eller NFC, då har dessa fibrer inget som helst bevisvärde för mig.

Och DNA-beviset har som jag tidigare förklarat inget bevisvärde för mig, förrän NFC offentliggör mer information om DNA-analysen.
Citera
2021-08-15, 22:34
Medlem
IdiAminsKusins avatar
De e bra Eoku... fortsätt ifrågasätta du.. det lär behövas när mördaren ska inför rätten. Du får fantisera bäst du vill. Din syn på bevis skiljer sig avsevärt från rättens och allmänhetens syn på detsamma.
Rättegången får väl visa vem av oss som har rätt.
Citera
2021-08-15, 22:54
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Lite nyfiken, hur gick det för dem som skulle resa till Sveg och fota OW? Blev det av?

Det är ju jag det, men jag vete fan om det blir ngn resa till Sveg för en sådan uppgift, det blir en resa till Husum. Jag hade underskattat avståndet till Sveg. Jag kan inte riktigt motivera det för att åka och jaga en jäkla mördare med min mobilkamera. 😅
Citera
2021-08-15, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Du kan läsa på näst sista sidan i fup avsnitt 4, att tyget som användes i Malins tröja är ett resårstickat tyg med en elastisk tråd inlagd i varje maskrad.

De elastiska trådarna i Malins tröja var alltså av lycrafiber. Och de andra trådarna i tröjan var av viskosfiber. Och eftersom det står tydligt på sida 17 i filen nedan, att fibrerna som hittades hos OW var viskosfiber, så måste det alltså vara ren viskos i dessa fibrer:

Och det som experten på SKL (numera NFC) säger på sida 34 (eller 70) i samma fil, att fibern i Malins tröja måste betraktas som en ovanlig fiber, och att han inte kan minnas att han tidigare under sin verksamhet har stött på en liknande fiber, det är ju anekdotisk bevisföring som inte säger så mycket eftersom han bara undersöker enstaka hem i Sverige och bara en liten del av tygfibrerna som finns i dessa hem.
Så frågan kvarstår hur mycket sådana viskosfibrer med den färgen som fanns i Sverige på den tiden, och var det fanns. Och det är en viktig fråga inte minst eftersom det står på sida 17 i samma fil om OW:s mamma:

"Hon är utbildad textillärarinna och har i stor omfattning, även på beställning, sysslat med sömnad, stickning och vävning i olika former. Många olika textilmaterial har under årens lopp passerat genom hennes hem. OW har fått ta hand om klädspill från hennes symaskin, bla för rengöring av motorer."

Och på sida 38-40 (eller 74-76) i samma fil, står det att OW:s mamma brukade sticka med ett garn av märket Fuga, som består av 47% viskos och 53% akryl. Och 26 olika vävda/stickade artiklar och garner med blå inslag från OW:s hem, skickades till experten på SKL. Och han ansåg att de avvek påtagligt från fibervaran i Malins tröja, och att de tre fibrer som hittades hos OW kan uteslutas komma från dessa garner och tyger.

Men blå viskosfibrer fanns alltså i OW:s hem i form av tyger och garner mm. Så sannolikheten är väldigt stor att det i OW:s hem även kan ha funnits tyg med likadana blå viskosfibrer som i Malins tröja, eller iallafall blå viskosfibrer som är svåra att skilja till utseendet från de blå viskosfibrer som fanns i Malins tröja.
Och husrannsakan där fibrerna hittades på saxen hos OW, den gjordes ca 10 månader efter att Malin försvann. Så det kan ha klippts med den beslagtagna saxen i blå viskostyger hos OW under den tiden, men förstås också långt innan Malin försvann.

Och om du läser på sida 17 i samma fil, så kan du läsa att experten på SKL, säger att de tre fibrerna som hittades hos OW är i praktiken osynliga för blotta ögat.
Och på samma sida säger experten också att färgen och fluorescensen är de viktigaste särskiljande egenskaperna, hos fibrer som ser ut på det sätt som de i målet aktuella fibrerna gör.
Och det tolkar jag som att uppbyggnaden hos viskosfibrerna i Malins tröja är vanlig hos viskosfibrer, och att färgen och fluorenscensen därför är det som främst skiljer olika viskosfibrer åt.
Han säger vidare på samma sida att färgen och fluorescensen hos de tre fibrerna som hittades hos OW, och fibrerna i Malins tröja, överensstämmer väl.
Han säger också på sida 34 (eller 70) i samma fil, som jag tolkar det att färgreceptet hos de tre fibrerna som hittades hos OW, och fibrerna i resterna av Malins tröja, måste ha stämt helt överens.

Men han säger också på sida 17 i samma fil, att det förekommer flera hundra olika färgämnen, och att det är svårt att jämföra skilda färgämnen med varandra. Och det tolkar jag som att det är lätt att jämföra fel.
Så innan jag kan bedöma hans trovärdighet så vill jag se all den information som polisen och NFC har om fibrerna, inkl information om tyger och garner mm som OW:s mamma lämnade in. Rimligen bör det finnas sparat på NFC tex information i textform om färgen och fluorescensen hos fibrerna, och storleken på dem mm. Och kanske även fotografier av fibrerna mm.
Det finns absolut ingen anledning för polisen och NFC att hemlighålla den informationen, annat än för att kunna fuska med bevismaterial.
Och om de inte har någon sådan information sparad hos polisen eller NFC, då har dessa fibrer inget som helst bevisvärde för mig.

Och DNA-beviset har som jag tidigare förklarat inget bevisvärde för mig, förrän NFC offentliggör mer information om DNA-analysen.

Nu är det ju så att det finns INGENTING som du tycker ha bevisvärde så vad är skillnaden? Mordet hade kunnat fångats på film och du hade ändå envisats med att han var oskyldig (ex en okänd tvillingbror som var den skyldige à la ”Days of our lifes”).

Nä du, gå tillbaka till den andra tråden och fortsätt med dina incel-inlägg där istället. I den här tråden har du bara gjort dig till åtlöje.
Citera
2021-08-15, 23:24
Medlem
Dna:t ÄR och förblir det enskilt största beviset att det är OW som mördat Malin. Att du ens håller på.
Hur fan kan du ens sitta och fabulera om en massa konspirationer om falska dnaspår och poliser som riskerar allt för at få en människa dömd bara för att de vill..

Att du fortsätter dina teorier och dillande och bryr dig inte ett dugg att folk verkligen avskyr dig bevisar mycket om din karaktär.

Du är på riktigt en ordentligt sjuk människa. Titta dig själv i spegeln för fan.
Citera
2021-08-15, 23:41
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:

Nej jag är hemskt ledsen alltså, men jag begriper verkligen inte vad i mitt eller ditt inlägg som möjligtvis kan få dig att dra slutsatsen att sannolikheten är VÄLDIGT STOR att det kan ha funnits tyg med likadana blå fibrer som i MLs tröja hemma hos OW 🤣 i synnerhet inte du själv rabblar upp här. Och då är jag ändå rätt så smart, ska du veta. Den slutsatsen kan inte jag dra, inte ens om jag verkligen vill. Finns ju trots allt absolut ingenting alls som talar för detta på minsta sätt. Försök igen att övertyga mig om du vill i ditt nästa inlägg - kan inte gå sämre i alla fall.

Helt otroligt vad du kan dra för slutsatser av lite och ingenting, men hur mycket du kan kämpa emot precis vilket bevis eller vittnesmål (förutom det enstaka som sa något annorlunda, som du hade stor användning av i din önskan att övertyga oss i allehanda teorier) som helst, även DNAt. Verkligt fascinerande är det Du behöver inte mycket för att uttala dig om att det är "mycket sannolikt" med olika påståenden du hittar på, och du behöver verkligen inte mycket för att såga allt annat som talar emot OW. Men är man vansinnigt motiverad så är man.

Det är som att det är värre för dig om vi här på Flashback tror något än något annat, det här beviset är ju förkastat av HR men här i tråden lever det och du krigar lika mycket mot det som mot allt annat. Kämpa på.

Det känns ju fortsatt mycket relevant för oss alla att dessa fibrer inte har något som helst bevisvärde för dig (om du inte får tillgång till "information om fibrerna" och annat som för närvarande "hemlighålls"), du får väl fråga om NFC kan lämna ut den här informationen i textform som du tycker saknas i förundersökningsprotokollet, så att du med din enorma expertis i analys av tygfibrer kan undersöka validiteten i deras undersökning och trovärdigheten hos sakkunnige. Som may or may not be en del i den stora sammansvärjningen som alltså till och med flertalet människor på NFC(SKL) i Linköping varit inblandad i av oklara anledningar i maskopi med Polisen i Husum och den stackars professorn vid Uppsala universitet, och vilka fler härnäst du ska attackera med dina spekulationer.

I vilket fall som helst så har allt stort som smått som åklagaren tror kan indikera något som talar för den åtalades skuld fortfarande plats i en rättssal i Sverige 😅
Citera
2021-08-15, 23:49
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Jag begriper verkligen inte vad du är ute efter. Vad är det för information du saknar angående DNA-analysen? Det står ju klart och tydligt i utlåtandet vilken metodik man har använt sig av? Finns ingenting angående förfarandet vid analysen som mörkas.

Dessutom är det i sammanhanget relativt ointressant vilken bevisvärdering du gör baserat på hur analysen har genomförts. Varken HD eller HovR kommer ifrågasätta en +4:a från NFC. Metodiken kommer inte ens att bli en fråga där. Man kommer kort och koncist konstatera att det är OW:s sperma som hittats på Malins byxor. Inte ens tokiga försvarsadvokater ifrågasätter +4or.

Det finns gott om utrymme för att diskutera vilket värde olika bevis har för skuldfrågan, men att ifrågasätta om det verkligen är OW:s DNA är ju fullständigt befängt. Det krävs en enorm konspiration som sträcker sig över 20 år i tiden och som involverar tjänstemän från fyra olika myndigheter. Faktum är att vi aldrig sett något liknande i svensk rättshistoria.
Citera
2021-08-16, 00:03
Bannlyst
På sida 22 (eller 34) i fup avsnitt 1, så står det att Malins mamma har sagt till polisen att Malin sa till henne dagen innan hon försvann, att hon skulle åka till sin kompis JA i Husum för att de skulle gå igenom ett grupparbete om praktiktiden. Och hon blir mycket förvånad när hon får höra (av polisen antar jag) att Malin och JA skulle gå igenom en novell som de båda skrivit, för det hade hon inte hört något om.

Varför säger Malin till sin mamma att hon ska åka till sin kompis för att göra ett grupparbete om praktiktiden, när Malins kompis JA säger till polisen att hon och Malin skulle skriva en novell tillsammans?

En tänkbar förklaring är att Malin av någon anledning ljög för sin mamma om varför hon skulle till sin kompis, och kompisen har inte vetat vad Malin har sagt till sin mamma om vad de skulle göra, och därför stämmer inte det som JA sa till polisen med vad Malin sa till sin mamma. Kanske skulle Malin och JA göra något som Malin visste att hennes mamma inte skulle tillåta, tex träffa killar. Eller kanske skulle Malin träffa en kille ensam i Husum.
Citera
2021-08-16, 00:19
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
På sida 22 (eller 34) i fup avsnitt 1, så står det att Malins mamma har sagt till polisen att Malin sa till henne dagen innan hon försvann, att hon skulle åka till sin kompis JA i Husum för att de skulle gå igenom ett grupparbete om praktiktiden. Och hon blir mycket förvånad när hon får höra (av polisen antar jag) att Malin och JA skulle gå igenom en novell som de båda skrivit, för det hade hon inte hört något om.

Varför säger Malin till sin mamma att hon ska åka till sin kompis för att göra ett grupparbete om praktiktiden, när Malins kompis JA säger till polisen att hon och Malin skulle skriva en novell tillsammans?

En tänkbar förklaring är att Malin av någon anledning ljög för sin mamma om varför hon skulle till sin kompis, och kompisen har inte vetat vad Malin har sagt till sin mamma om vad de skulle göra, och därför stämmer inte det som JA sa till polisen med vad Malin sa till sin mamma. Kanske skulle Malin och JA göra något som Malin visste att hennes mamma inte skulle tillåta, tex träffa killar. Eller kanske skulle Malin träffa en kille ensam i Husum.

Vi vet inte varför hon säger så. Så är det med den saken. Olof har fortfarande sexualmördat ML.

Kompisen står i vilket fall och väntar på henne i Husum och det är styrkt i rättslig mening att ML är på väg till sin vän och inte kommer fram.

Gud, du är all over the place nu, blir alldeles yr.
Citera
2021-08-16, 00:49
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:

Tycker du att detta är så märkligt? Novellen var ju ett skolarbete. Jag tycker inte alls att avvikelsen är konstig. Kan enkelt tänka mig flera alternativ som är mycket mer sannolika än att Malin ljugit för att träffa någon hemlig pojkvän.

Sannolikt så har väl mamman missuppfattat eller glömt vad det var för skolarbete det gällde. Vi vet inte ens om Malin har varit särskilt tydlig med vilket skolarbete som avsågs. Jag gissar att mamman inte var insatt på detaljnivå i vad Malins skolarbeten gick ut på, det var definitivt inte mina föräldrar när jag var i den åldern.

Jag tycker förövrigt att du ska ge fan i att blanda in Jenni som någon form av skurk i dina teoribyggen. För det första så finns det absolut ingenting som talar för att hon skulle ha ljugit i polisförhör, domstolar och senare i media om vad hon och Malin skulle ha för sig. Rena fantasier och spekulationer. För det andra så tycker jag att det blir jävligt kränkande mot henne. Fattar du inte att hon fortfarande klandrar sig själv för det som hände? Jävligt osmakligt tycker jag faktiskt.
Citera
2021-08-16, 01:14
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Eoku är ointresserad av hur han kränker brottsoffer och närstående. Det enda han är intresserad av är att hitta alternativ som kan leda till att OW skulle anses oskyldig. Jag börjar bli lätt irriterad på den helt osannolika frånvaron av bedömningsförmåga som karln besitter.
Det finns bevis så det räcker och blir över, och Eoku väljer bara att inte tro på DNA för han har inte all dokumentation kring hur man gjort testerna (tro mig, testerna lär inte vara slarvigt genomförda, och polisen har inte en sammansvärjning mot OW) sen väljer han att inte tro på expertens utsago om att fiber på en sax hos Hörnings kom från mordoffrets tröja.

När man har lyxen av att välja vilka saker som kan anses välgrundade så är det ju alltid lätt att argumentera. Eoku gör just det... tar de starkaste bevisen för OWs skuld och säger "Jag väljer att inte tro på det här!"
Men nu är jag less på att argumentera tillbaka, för Eoku kommer jag inte att kunna övertala. Jag inväntar med trygghet hovrättens dom. Jag hoppas dom dömer mördaren till ett mycket kännbart straff och att den fan offentliggörs
Citera
2021-08-16, 01:16
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Tycker du att detta är så märkligt? Novellen var ju ett skolarbete. Jag tycker inte alls att avvikelsen är konstig. Kan enkelt tänka mig flera alternativ som är mycket mer sannolika än att Malin ljugit för att träffa någon hemlig pojkvän.

Sannolikt så har väl mamman missuppfattat eller glömt vad det var för skolarbete det gällde. Vi vet inte ens om Malin har varit särskilt tydlig med vilket skolarbete som avsågs. Jag gissar att mamman inte var insatt på detaljnivå i vad Malins skolarbeten gick ut på, det var definitivt inte mina föräldrar när jag var i den åldern.

Jag tycker förövrigt att du ska ge fan i att blanda in Jenni som någon form av skurk i dina teoribyggen. För det första så finns det absolut ingenting som talar för att hon skulle ha ljugit i polisförhör, domstolar och senare i media om vad hon och Malin skulle ha för sig. Rena fantasier och spekulationer. För det andra så tycker jag att det blir jävligt kränkande mot henne. Fattar du inte att hon fortfarande klandrar sig själv för det som hände? Jävligt osmakligt tycker jag faktiskt.

J gjorde allting rätt den dagen och i allt som följde, och har man sett Svenska fall för FBI vet man att hon fortfarande klandrar sig själv ändå, och det gör verkligt ont att se på. M förlorade sitt liv på ett helt vidrigt sätt, och andra förlorade sin vän och familjemedlem på det sättet. Men ingen skonas från nedsvärtande och respektlösa teorier. Det går för långt. Låt flickan vila i frid och låt de sörjande sörja ifred. Att tvivla på utsagor bara för att det ska passa ens egen baktanke - att kunna bygga alternativa teorier som i slutändan friar mannen som avsatt DNA på offret, är inget giltigt skäl att vara en respektlös idiot. Det är inte roligt längre, det är bra nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in