• 1
  • 2
2016-07-19, 23:48
Medlem
Hej ! Nu har jag köpte en MSI GS70 6QE-079NE 17,3" FHD i7-6700HQ / 16GB / 1TB+ 128GB SSD / GTX970M 3GB / Win 10. Jag är otroligt nöjd hittills då den levererar på topp. Men den blir snabbt väldigt varm, även när man inte spelar. Någon som känner igen sig ?
Citera
2016-07-20, 00:03
Medlem
VincentLels avatar
Mina bärbara datorer blir också gött varma när de är under belastning. Kan bli rätt varmt när man har en på t.ex. knäna och spelar något. Min farsa köpte en sån laptop-kylare typ på Kjell.

Om det hade vart en äldre dator hade du kunnat rensa fläkten under datorn på damm. Men din är nog rätt ny med tanke på delarna.
Citera
2016-07-20, 00:18
Medlem
Tacksam för svaren ! Vet ni om det finns någon fan control för MSI gs70 ? Eller till MSI laptops överlag
Citera
2016-07-20, 00:18
Medlem
VincentLels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David.V.E
Tacksam för svaren ! Vet ni om det finns någon fan control för MSI gs70 ? Eller till MSI laptops överlag

Kolla i bios
Citera
2016-07-20, 00:23
Medlem
DickeFixs avatar
Kontrollera att du inte har några bakgrundsprocesser i Task Manager som tar en massa processorkraft. Ha datorn inte i sängen eller liknande utan se till att luften kan pasera under datorn. Använd gärna kylplatta med fläkt när du spelar. Annars förkortas livslängden på speciellt grafikprocessorn.
Citera
2016-07-20, 01:15
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WernillaPahlgren
Men min dator en Acer kan inte ta in luft underifrån det gör den från sidan där sitter kylflänsarna så det går utmärkt ha den i sängen eller på bordet . Sedan fick jag tag i ett bra program

https://www.dropbox.com/s/4nx8sq7egp...oller.rar?dl=0

Vid hög belastning bör man även ha kylning underifrån. Det får man om datorn står på ett bord, särskilt om det är ett hårt material som leder värme och ger ett tunt lager av luft som ökar värmetransporten genom konvektion. Om du har datorn på madrassen i sängen och spelar så riskerar du att förkorta livslängden avsevärt på datorn. Problem med grafikprocessorn är en av de vanligaste dödsorsakerna för gaming laptops. Kolla också att Power Options/Processor Power Plan/System Cooling Policy är aktiv i Kontrollpanelen. Jag har inte testat Fan Controller själv men att öka fläkthastigheten är ju ett alternativ. Lycka till!
Citera
2016-07-20, 02:33
Medlem
Tack för alla svaren !
Citera
2016-07-20, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Mina bärbara datorer blir också gött varma när de är under belastning. Kan bli rätt varmt när man har en på t.ex. knäna och spelar något. Min farsa köpte en sån laptop-kylare typ på Kjell.

Om det hade vart en äldre dator hade du kunnat rensa fläkten under datorn på damm. Men din är nog rätt ny med tanke på delarna.

När du har laptopen i knät så sätt en bricka av lämplig storlek under så du inte blockerar luftväxlingen.
Citera
2016-07-20, 08:04
Moderator
^Eazs avatar
Köpråd - PC: Bärbart --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera
2016-07-20, 15:41
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
När du har laptopen i knät så sätt en bricka av lämplig storlek under så du inte blockerar luftväxlingen.
Framförallt så man inte bränner kulorna.
Citera
2016-07-20, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Framförallt så man inte bränner kulorna.
Kommer ihåg en artikel i aftonbl där en tonåring hade värmeutslag på låren, närmast brännskador och artikeln var lite av stuket: Varning för laptops!
Citera
2016-07-20, 19:13
Medlem
VincentLels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima

Att ha en bricka mellan knäna och laptopen lär väl inte förbättra luftflödet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in