• 4
  • 5
2016-07-20, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JB190892
Men fr dom ta datorer om man bara har en dator?
Datorer r vl nt som hr till ett hem, skta livet? Mste ju kunna f gra de grejer man mr bra av!? :O

Det beror la p vrdet av den, storleken p skulden etc.

jag inbillar mig att du har rtt att ha en dator, fr att ta del av samhllsinfo, jobbsk det ena med det andra. Men det innebr ett minimum av dator, och 5000 spnn r kanske inte vrldens strsta peng, men du klara dig med ngot mkt billigare.

Och att f ha grejer man mr bra av r ingen rttighet, det hade ltt blivit vldigt mrkligt och subjektivt om du tnker efter.
Citera
2016-07-20, 21:51
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Tar dom t.o.m sdant hr https://auktion.kronofogden.se/auk/w...28_0740&inO=57

s kan din dator ligga pyrt till. Om du behver den s se till att den gms undan, t.e.x hos din mamma. Fr skerhetens skull menar jag..

WTF! Jag antar att det finns samlare fr den typen av ldre flaskor men man undrar ju hur den har hamnat hos kronkalle...
Citera
2016-07-20, 23:07
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Tar dom t.o.m sdant hr https://auktion.kronofogden.se/auk/w...28_0740&inO=57

s kan din dator ligga pyrt till. Om du behver den s se till att den gms undan, t.e.x hos din mamma. Fr skerhetens skull menar jag..
Nej, se 5 kap. 1-4 utskningsbalken (UB).

Enkel frklaring:
Citat:
Ursprungligen postat av Kronofogden
Beneficieegendom:
Pengar och annan egendom som du alltid fr behlla fr din egen och din familjs frsrjning vid utmtning eller konkurs.
Man behver knappast en tom martiniflaska fr sin fortsatta frsrjning. En dator, om den inte r extremt dyr eller exklusiv p ngot stt, lr rknas som beneficieegendom. Om man har flera datorer (fler n vad det finns personer i hushllet) kan situationen skert skilja sig.

Fr vrigt r det olagligt att gmma undan tillgngar frn KFM vid utmtning, se 4 kap. 14 UB.
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Det dr kommer garanterat frn ett ddsbo, konkurs eller en vergiven lgenhet.
Frmodligen.
Citera
2016-07-20, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Det dr kommer garanterat frn ett ddsbo, konkurs eller en vergiven lgenhet.
Ddsbo, ja, om det r freml fr utmtning. Konkurs, nej det hanteras av en konkursfrvaltare som har i uppdrag att frdela vrden till fordringsgare frn ett fretag eller fysisk person som frsatts i konkurs. vergiven lgenhet, mer tveksamt, men ven dr mjligt om den som r lgenhetsinnehavare r freml fr utmtning.
Citera
2016-07-21, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WernillaPahlgren
Dom gr inte det

https://www.kronofogden.se/Utmatning2.html
exakt vart str det att dom INTE tar en dator fr frsljning i den lnken du hnvisar till?
Vad vi inte utmter - beneficieegendom
Viss egendom utmter vi inte. Till exempel sdant du eller din familj behver fr att klara ert uppehlle. Sdan egendom kallas beneficieegendom. Vad som rknas dit avgrs frn fall till fall. En och samma typ av egendom kan allts rknas som beneficieegendom i ett fall men inte i ett annat. Det r dock vanligt att fljande egendom rknas som beneficieegendom:

Klder. Dyra plsar och liknande kan dock utmtas.
Glasgon samt enklare klockor och smycken.
Mbler och annat som r ndvndigt fr ditt hem. Vad som r ndvndigt bedms frn fall till fall.
Specialutrustning fr handikapp.
Musikinstrument som dina barn anvnder fr musikstudier
r du analfabet eller bara korkad? Klart som fan att dom tar datorn, tv:n allt som har ett vrde och som inte regleras av gllande rtt kan dom ta. Har TS datorn hemma hos sig skiter fogden i om han pstr att det r mammas dator, bevisbrdan faller ver p TS att bevisa att mamman ger datorn.
Citera
2016-07-21, 16:01
Medlem
Novus4212s avatar
Jag har svrt att frst att en trd som denna har vuxit sig s relativt stor nr svaret p frgan r s enkel.

Borde inte ens finna underlag fr en s lng diskussion d det r en ja eller nej frga och svaret r ja.
Citera
2016-07-21, 16:02
Medlem
https://www.kronofogden.se/54269.html
https://www.kronofogden.se/54322.html
https://www.kronofogden.se/54289.html
https://www.kronofogden.se/54325.html
https://www.kronofogden.se/54293.html
https://www.kronofogden.se/54341.html

ett litet utbud av vad som finns p fogdens auktionslista, r ni fortfarande s korkade att ni tror att dom INTE tar en dator eller tv?
Citera
2016-07-21, 16:08
Medlem
Kronofogden bryr sig inte s mycket om VAD det r fr prylar, det r vrdet som har betydelse. Om man genom att ta en dator kan f en betydande del av skulden betald s gr man s.

Dock r vl tendensen att de flesta elektroniska prylar ldras snabbt och man fr inte ut s mycket av vrdet. Kostnaderna att transportera och slja gr att det ska till mer n 10.000 kr innan det ens r vrt besvret.

Dessutom s anses det vl mer och mer att en dator r ndvndigt i varje hem fr att t ex klara jobbsk, kommunikation med myndigheter etc.

Jag kan dock tnka mig att de som hamnar i en livskris p grund av att de spelar spel hela tiden har goda skl att bli av med sin dator.
Citera
2016-07-29, 12:11
Medlem
Lillemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JB190892
Men sg inte n enda dator dr, antar att om ja har en dator h en kamera som jag anvnder dagligen fr att kunna fotografera/filma, s kan de vl knappast ta av mig dom.. Lr ju frstra livet nnu mer fr folk!

Du har vl satt dig i den sits du r i helt p egen hand? Lever man ver sina tillgngar s fr man st sitt kast. Ditt liv har du "frstrt" sjlv.
Citera
2016-08-05, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Kronofogden bryr sig inte s mycket om VAD det r fr prylar, det r vrdet som har betydelse. Om man genom att ta en dator kan f en betydande del av skulden betald s gr man s.

Dock r vl tendensen att de flesta elektroniska prylar ldras snabbt och man fr inte ut s mycket av vrdet. Kostnaderna att transportera och slja gr att det ska till mer n 10.000 kr innan det ens r vrt besvret.

Dessutom s anses det vl mer och mer att en dator r ndvndigt i varje hem fr att t ex klara jobbsk, kommunikation med myndigheter etc.

Jag kan dock tnka mig att de som hamnar i en livskris p grund av att de spelar spel hela tiden har goda skl att bli av med sin dator.
Det r mycket okunskap i den hr trden jag skall frska frklara, man har beneficum av att ha en dator och en TV. OM kronoinspektren som genomfr frrttningen anser att TV och/eller datorn har ett vervrde s kan de utmtas (d fr man ersttning efter frsljning fr att kpa en TV och/eller dator). Tidigare s har Kronofogden i allmnhet inte utmtt TV apparater och datorer men med den nya frsljningssystemet som nyligen infrts dr allt hamnar p ntauktioner s har bilden ndrats Kronofogden utmter fler saker med lgre vrde. Att man tidigare har klarat sig frn att f saker utmtta r ingen garanti fr framtiden. Jag tror att i framtiden s kommer betydligt fler personer att f frrttningar i sitt hem d Kronofogden har mjlighet att slja fler saker med lgre vrde. Det finns absolut ingen grns p 10 000kr, mitt bsta rd r att kontakta Kronofogden fr att se hur man kan brja f lneutmtning eller lsa skulden p annat stt. De som Kronofogden inte kan lneutmta p r de som ligger mest i riskzonen fr att f hembesk (och Kronofogden behver inte avisera innan om vi inte anser att det r till gagn).
Citera
2022-03-19, 18:39
Medlem
Kinesisk-Ap-Strutss avatar
Vore vldigt mrkligt om de tog hrddiskar, lst om IT fretag som anvnder borr & borrar hl i hrddiskarna innan de kasserar. Att frvnta sig att en myndighet klarar att tnka klart kanske r en nskedrm. Frst blir det vl inkasso men efter det vill kronofogden ha mina hrddiskar?

Mina datorer r extremt smuts & rkskadade, praxis att man kan lna dator p bibliotek faller ju bort logiskt om pers har social fobi diagnos s d fr man behlla datorn eller s att man kan betala rkningar?

Min ena dator lter som ett jet plan, 10 gnger hgre n en gammal dammsugare med nt annat n windows 7 pga mjukvara frn tillverkaren inte stdjer nyare windows & med Windows 7 kan man inte surfa, att surfa med windows xp eller win 7 r som att ka i fel riktning p motorvg, microsoft har slutat slppa uppdateringar till win7 xp ven skerhetsuppdateringar men det visste vl alla.

Haft min huvud dator sen 2017, en med i7-7700 & gtx1080, 17k d s vrd 4k nu. rengjort den ett par gnger & tagit hela nvar med smuts, chassit r vitt men gulbeige av rk typ. om man ska ta bort hrddiskar mste man koppla ur massor med sladdar invndes fr att komma t diskarna, de kommer f ladda ner manualen frn tillverkarens hemsida fr att se hur alla sladdar & chassi delar ska sitta efter jag demonterat datorn fr att komma t diskarna(?)
Senast redigerad av Kinesisk-Ap-Struts 2022-03-19 kl. 18:55.
Citera
2022-03-20, 08:14
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinesisk-Ap-Struts
Vore vldigt mrkligt om de tog hrddiskar, lst om IT fretag som anvnder borr & borrar hl i hrddiskarna innan de kasserar. Att frvnta sig att en myndighet klarar att tnka klart kanske r en nskedrm. Frst blir det vl inkasso men efter det vill kronofogden ha mina hrddiskar?

Mina datorer r extremt smuts & rkskadade, praxis att man kan lna dator p bibliotek faller ju bort logiskt om pers har social fobi diagnos s d fr man behlla datorn eller s att man kan betala rkningar?

Min ena dator lter som ett jet plan, 10 gnger hgre n en gammal dammsugare med nt annat n windows 7 pga mjukvara frn tillverkaren inte stdjer nyare windows & med Windows 7 kan man inte surfa, att surfa med windows xp eller win 7 r som att ka i fel riktning p motorvg, microsoft har slutat slppa uppdateringar till win7 xp ven skerhetsuppdateringar men det visste vl alla.

Haft min huvud dator sen 2017, en med i7-7700 & gtx1080, 17k d s vrd 4k nu. rengjort den ett par gnger & tagit hela nvar med smuts, chassit r vitt men gulbeige av rk typ. om man ska ta bort hrddiskar mste man koppla ur massor med sladdar invndes fr att komma t diskarna, de kommer f ladda ner manualen frn tillverkarens hemsida fr att se hur alla sladdar & chassi delar ska sitta efter jag demonterat datorn fr att komma t diskarna(?)

Jag freslr att du startar en blogg om du vill skriva lnga haranger om dina undermliga datorer.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in