2016-07-20, 00:10
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WernillaPahlgren
Men d kan man bara sga att man lnar morsans dator. Jag menar hur skall dom bevisa att det inte r hennes ? Dom kan ju inte ta morsans dator som jag lnar eller hur?
Dom kan ta allt som finns i din bostad, den tiden r frbi nr man kunde ha en "fintv" hemma och bara hnvisa till att den r lnad.. Titta, hr r kvittot med mammas namn...str den hos dig rknas den som din.
Citera
2016-07-20, 00:19
Medlem
Citat:
Dom gr inte det

https://www.kronofogden.se/Utmatning2.html

nr ja kolla deras auktionssidan s ligger de saker i lga vrden dr, vad kan de komma ifrn?
Citera
2016-07-20, 00:25
Medlem
Men sg inte n enda dator dr, antar att om ja har en dator h en kamera som jag anvnder dagligen fr att kunna fotografera/filma, s kan de vl knappast ta av mig dom.. Lr ju frstra livet nnu mer fr folk!
Citera
2016-07-20, 00:34
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Frn kronofogdens sida:

Egendomen ska tillhra dig som har en skuld. Om den finns i din besittning, och med det menar vi vanligtvis att den finns hemma hos dig, frutstter vi att du ger den. Om du inte ger den mste du kunna bevisa det fr oss. Om egendomen finns ngon annanstans n i din bostad ska vi kunna bevisa att den r din fr att vi ska utmta den.

S det r bara att sga det r morsans dator eller nn annans
Vnta och se vad som hnder nr dom vl kommer.
Citera
2016-07-20, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Vnta och se vad som hnder nr dom vl kommer.
Varit med om de sjlv eller bara hrt om de?
Citera
2016-07-20, 00:42
Medlem
Venators avatar
I lnken som WernillaPahlgren postade beskrivs ju detta med beneficieegendom, allts sdant som man fr behlla fr att det behvs i vardagen. Dr nmns varken dator eller tv, men dremot str det att vad som rknas som beneficieegendom i viss mn avgrs frn fall till fall:

Citat:
Vad vi inte utmter - beneficieegendom

Viss egendom utmter vi inte. Till exempel sdant du eller din familj behver fr att klara ert uppehlle. Sdan egendom kallas beneficieegendom. Vad som rknas dit avgrs frn fall till fall. En och samma typ av egendom kan allts rknas som beneficieegendom i ett fall men inte i ett annat. Det r dock vanligt att fljande egendom rknas som beneficieegendom:

Klder. Dyra plsar och liknande kan dock utmtas.
Glasgon samt enklare klockor och smycken.
Mbler och annat som r ndvndigt fr ditt hem. Vad som r ndvndigt bedms frn fall till fall.
Specialutrustning fr handikapp.
Musikinstrument som dina barn anvnder fr musikstudier.
Citera
2016-07-20, 00:44
Medlem
fleshrippers avatar
Citat:
Frn kronofogdens sida:

Egendomen ska tillhra dig som har en skuld. Om den finns i din besittning, och med det menar vi vanligtvis att den finns hemma hos dig, frutstter vi att du ger den. Om du inte ger den mste du kunna bevisa det fr oss. Om egendomen finns ngon annanstans n i din bostad ska vi kunna bevisa att den r din fr att vi ska utmta den.

S det r bara att sga det r morsans dator eller nn annans

Lser du ens vad du sjlv skriver?
"Om den finns i din besittning, och med det menar vi vanligtvis att den finns hemma hos dig, frutstter vi att du ger den. Om du inte ger den mste du kunna bevisa det fr oss."
Det betyder ju att dom fr ta all skit som str hemma hos dig och att det r upp till dig att bevisa att grejerna inte r dina. Tror det r rtt hopplst att f kronofogden att g med p att det r din morsas grejer.
Citera
2016-07-20, 00:45
Medlem
Men hur lng tid tar de frn delgivning till hembesk? Har nyligen skickat in pappren? Har vart bortrest en del, men hemma nu, br ja ringa h upplysa dom om detta? Att ja vill ta tag i detta h gra rtt fr mig, att jag inte har s jttehg inkomst men att de grna fr dra s ja har tminstone har existensminimum?
Citera
2016-07-20, 01:21
Medlem
Vldigt svr frga att svara p, intressant. Jag tror att Dem Har nog rtten till att utfra en sdan utmtning . Men hgst troligen kommer det inte hnda om du inte brkat allt fr mycket ditt lokala kronfogds kontor..
smartast r nog att
plocka bort din dator under tiden kronofogden r hemma p besk hos dig...
Citera
2016-07-20, 01:35
Medlem
Nej dom kommer inte att ta den. Dom tar betydligt frre saker n vad man tror. Det r rtt f saker i ett normalt hem de r intresserade av. Skulle du vara orolig s stll den i garderoben. De kommer inte att leta igenom ditt hem.
Citera
2016-07-20, 04:41
Medlem
h kronofogden r veka svin, du fr veta vilken tid dom kommer allts har du gott om tid att stuva undan alla vrdesaker innan besket.

I annat fall kan du ju helt enkelt skita i att ens ha kontakt med asen, fan ska dom gra.

Och ja fogden kan ta allt av vrde, ven saker du inte ger fast dom inte har rtt till det. Fogden r as s akta dig fr statens hantlangare.
Citera
2016-07-20, 07:41
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JB190892
Tjena!

Om kronofogden kommer fr utmtning i hemmet, tar de d en dator som jag inkpte typ i April frra ret fr sammanlagt runt 10.000? eller anses den ha fr lgt vrde fr att plocka d den garanterat INTE r vrd ns hlften idag!?
Du kan vara lugn, mnga hr i trden r fulla av skit. Jag har haft fogden p hembesk ett par gnger och har du inte en fullstndigt fantastisk dator och en 60-tums tv s kommer de inte att bry sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in