• 1
  • 2
2016-07-19, 16:30
Medlem
khattuggares avatar
Flera artiklar i DT:

http://www.dt.se/dalarna/malung-sale...ansbandsveckan
Citat:
Kvinnan ska under måndagskvällen ha blivit utsatt för en våldtäkt.
Förundersökningsåtgärder är vidtagna och förundersökningen pågår som bäst.
– Vi har valt att tills vidare gå ut enbart med dessa knapphändiga uppgifter, säger Stefan Wickberg, talesman för polisen.
– Men läget kan förstås förändras snabbt om vi anser att vi behöver ha hjälp av allmänheten, fortsätter Wickberg.

Har den anmälda våldtäkten inträffat i anslutning till dansbana eller liknande?
– Det är inget vi uttalar oss om för tillfället. Vi säger att det har skett i samband med dansbandsveckan i Malung.
– Vi kommer fortlöpande att göra en bedömning av alla uppgifter och vilka uppgifter vi kan gå ut med tanke på pågående utredning, betonar Stefan Wickberg.

Anmälan inkom klockan 08.28 på tisdagen men polisen valde att gå ut med uppgifterna först 12.50.

http://www.dt.se/dalarna/malung-sale...tankt-valdtakt
Citat:
- Jag tycker att det här är jättetråkigt, bedrövligt, framförallt för den tjej som har blivit utsatt, säger Lars Bälter marknads- och medieansvarig för Dansbandsveckan som nu tar in extra personal efter den anmälda våldtäkten.

Ett flertal sexuella övergrepp och våldtäkter har rapporterats från festivaler runt om i landet i sommar. Nu senast flera sexuella ofredanden på Peace & Love i Borlänge. Under tisdagen kom även en rapport från polisen om misstänkt våldtäkt i samband med Dansbandsveckan i Malung. En 18-årig kvinna anmälde att hon utsatts för en våldtäkt under måndagskvällen.

Från Dansbandsveckans sida har man försökt förbereda sig och arbeta förebyggande.

Vad tror vi om detta då? Kommer vi få se ännu fler festivalvåldtäkter de kommande åren?
Citera
2016-07-19, 16:48
Medlem
Merwinnas avatar
Jag blev faktiskt förvånad över att tjejen var så ung som 18. När jag hängde i dansbandsvärlden och åkte på dansbandsveckor, så fanns det knappast några 18-åringar där. Publiken var 30-60 år, med få undantag uppåt och nedåt. Och om en festival inte är känd för att dra till sig stora mängder unga flickor, så borde inte de asylsökande jaga där heller. Så det här kanske var en annan typ av gärningsman?

Antingen det, eller så har dansband blivit populärt bland de unga? Men det tror jag väl inte? Eller så ligger det ett asylboende där i trakten, och de boende chansade på att hitta några unga flickor?
Citera
2016-07-19, 16:59
Dansband om något tyder väl på en GM med svenskt ursprung.
Citera
2016-07-19, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag blev faktiskt förvånad över att tjejen var så ung som 18. När jag hängde i dansbandsvärlden och åkte på dansbandsveckor, så fanns det knappast några 18-åringar där. Publiken var 30-60 år, med få undantag uppåt och nedåt. Och om en festival inte är känd för att dra till sig stora mängder unga flickor, så borde inte de asylsökande jaga där heller. Så det här kanske var en annan typ av gärningsman?

Antingen det, eller så har dansband blivit populärt bland de unga? Men det tror jag väl inte? Eller så ligger det ett asylboende där i trakten, och de boende chansade på att hitta några unga flickor?

visserligen men många åker runt på byn i sina bilar hela nätterna också, av de unga som vistas på dansbandsveckan är det förmodligen inte så många som är ute på dansbanorna...
Citera
2016-07-19, 17:10
Medlem
Furillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpicedGold

Det sa man om “det vitaste av vita evenemang" Power Meet i Västerås också.

Vi vet dock hur det gick där:

"En 35-årig asylsökare från Syrien begärdes igår häktad misstänkt för att ha våldtagit två kvinnor i samband med Power meet i Västerås under helgen."
Citera
2016-07-19, 17:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blatteboy
visserligen men många åker runt på byn i sina bilar hela nätterna också, av de unga som vistas på dansbandsveckan är det förmodligen inte så många som är ute på dansbanorna...

Så det har blivit en samlingspunkt även för människor som inte dansar, alltså? Så var det inte för tio år sedan. Då var det typ som ett "moget dansställe". Och väldigt städat. Inte ens mycket fylla, eftersom många som åkte dit såg dansen som en sport - var med i olika sportdansföreningar, tävlade i bugg och så.
Citera
2016-07-19, 17:13
Medlem
Citat:

Säg inte det. Titta på power meet. Där var förövaren mörk.
Citera
2016-07-19, 17:14
Medlem
Citat:
Flugor dras till skit. Det behöver dock varken ha med dansbandsveckan att göra eller ens vara på den platsen.
Citera
2016-07-19, 17:18
Medlem
AlphaXrays avatar
Finns väl flyktingboende i Malung också?
Citera
2016-07-19, 17:18
Medlem
Thursdays-Girls avatar
Citat:

Seriöst, har du missat hela dansbandssvängens hype och uppsving i popularitet de senaste 5-10 åren? Dansbandskampen? Levt under en sten?
Citera
2016-07-19, 17:31
Medlem
Citat:
Så det har blivit en samlingspunkt även för människor som inte dansar, alltså? Så var det inte för tio år sedan. Då var det typ som ett "moget dansställe". Och väldigt städat. Inte ens mycket fylla, eftersom många som åkte dit såg dansen som en sport - var med i olika sportdansföreningar, tävlade i bugg och så.

ja alltså nu pratar jag om de som befinner sig nere i centrala Malung om nätterna (ungdomarna/unga vuxna) främst lokala samt folk från närliggande orter, som ser dansbandsveckan som en vecka av fest och supande. dessa bör alltså inte förväxlas med de som befinner sig uppe vid dansbanorna - kom ihåg att dansbanorna ligger en bit från centrum. och eftersom polisen endast säger att ''våldtäkten har skett i samband med dansbandsveckan'' så kan man egentligen inte veta om den skett uppe vid dansbanorna eller nere i centrum.
Citera
2016-07-19, 17:41
Medlem
dwgs avatar
Citat:

Är de nån jäva tävling vem GM är, vit/svart skit samma. GM ska kastreras punkt slut.

Jublar du om GM är vit för att då jämnas statistiken ut?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in