Citat:
Ursprungligen postat av
Kli-Max
Massor med åsikter
Hmm, stor fråga, och jag tror du har förenklat både problematiken OCH innebörden av 'vinst' för att passa din livsåskådning. Innan jag fortsätter, observera att jag
inte propagerar för att du borde anamma mina åsikter, eller min tankegång. Du har rationaliserat detta för dig själv, och det är helt okej.
För det första så måste vi ju konstatera att termen 'vinst' skiljer sig åt beroende på vilka mål man har. Du sätter droger i relation till personliga prestationer, och framtidsutsikter/livsmål. Jag vill hävda att det är en svår jämförelse att göra.
För det andra så måste du ju vara med det klara med att olika människor drogar för olika effekt och mål. När jag tar något ute på klubben så tror ju inte jag att det ska hjälpa mig att åstadkomma något meningsfullt. Jag vill bara släppa sakerna i mitt liv för en stund, precis samma som du säkert känner när du är ute och springer, samma effekt, men med två olika medel.
För det tredje, tidsperspektiven på dessa jämförelser du gör är lite skeva. Om ditt mål är att se dina barn komma hem med bra betyg, så är ju det en mångårig investering i det, för att känna lycka just då. Om jag tar droger så vill jag ha ett lyckorus just nu. Är de jämförbara? Nej. Men båda sakerna får oss att för stunden att bli lite lyckliga.
Ja, jag har avataren jag har. Har otaliga gånger här på forumet blivit kallad pothead, pårökt tomte etc. Men om sanningen ska fram så kanske jag tar olika substanser knappt en gång i månaden, alkohol ej inräknat.