2016-07-18, 12:44
Medlem
SvartaVargens avatar
Hej!

Har alltid kunnat baka in mina blankolån i mitt bolån tills det nyss ändrades. har ett par hundra tusen upp på mitt hus att belåna, men jag kan varken baka in blankolån eller belåna mitt hus längre, om det inte enligt bankmannen är ett "omfattande" projekt.

I detta räknades tex INTE kök och badrum.

Hur kommer jag förbi detta? vill baka in 120 000:- i bolånet, har ungefär 400 000:- plus att kunna spela på.

jävla staten och nya regler. Hur kringgår jag detta?

Mvh
Citera
2016-07-18, 13:36
Medlem
Hur vet du att du har 400K kvar att låna på?

När gjorde du en värdering mha mäklare sist?

Vad har du för belåningsgrad idag och efter ökningen?
Citera
2016-07-18, 14:32
Medlem
mr-virros avatar
Det är väl banken som bestämmer om du får ett utökat bolån, det är inget du kan komma förbi på något sätt.

Har du tillräckligt god marginal så att du kan utöka bolånet? Tänk på att du ej får ha över 85% belåning.

Har du tillräckligt hög inkomst att du kan ha ett högre bolån?
Citera
2016-07-18, 15:37
Medlem
xXKNOXxs avatar
Bolånetorsk? Kom tänka på denna underbara beskrivningen av hur många har det idag.

(FB) Ni som anställer: ratar ni bolånetorskar?
Citera
2016-07-19, 12:43
Medlem
Det är väl finansinspektionens nya regler kring bolån och amortering som sätter stopp för detta. Nu får man tydligen bara värdera om bostaden (för bolånets skull) en gång vart femte år, med undantag för om man har gjort omfattande renovering/ombyggnad. Misstänker att det är det sistnämnda som banken syftar på. Sedan vad definitionen av det är, det är för mig okänt.
Ponera att du säger till banken att du har renoverat och gjort om stora delar av bostaden (t.ex. på egen hand, så "tyvärr" finns inga kvitton att bevisa detta med), räcker detta för att få göra om? Jag tror inte att FI har exakta regler för vad ett omfattande projekt är, så det är nog upp till varje bankman att avgöra hur stor renovering som skulle behövas eller hur mycket bevis på denna det måste presenteras.
Sedan vet jag inte vad som gäller om man skulle flytta lånen till annan bank, men förhoppningsvis har FI på något sätt sett denna möjlighet att kringgå reglerna och därför lagt in någon regel kring det.

Utöver mitt eget tänkande och tyckande så skulle jag föreslå att du kollar upp FI:s regler å ser om du hittar några kryphål. Eller försöker hitta en bankman som är mer medgörlig och fråga om de har några idéer på hur man gör detsamma.
Citera
2016-07-19, 12:59
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVargen
Hej!

Har alltid kunnat baka in mina blankolån i mitt bolån tills det nyss ändrades.

Öhm.... Sluta använda kåken som bankomat?
Citera
2016-07-19, 16:06
Medlem
Säg att du ska installera bergvärme/bygga ut/byta tak.
Citera
2016-07-19, 18:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Säg att du ska installera bergvärme/bygga ut/byta tak.

Lysande ide men vad händer när han verkligen behöver göra något av det där? Banken lär ju inte låna ut till 2 tak.

Rätt svar står alldeles ovanför, använd inte kåken som bankomat.
Citera
2016-07-20, 10:25
Medlem
Sluta använda bostaden som bankomat.

Nu när du ändå gjort det till en (o)vana så gissar jag att ditt bolån är taget före amorteringskravet? Om ja, så borde du kunna gå till banken och säga att du vill omfattas av amorteringskravet och att du i samband med övergången vill ha en omvärdering av bostaden. Värderingen kommer ge dig ett låneutrymme som du rimligen bör kunna nyttja till att höja bolånet och därmed lösa blancolånet.

Nackdelen är att du då kommer få amortera hela vägen ner till 50% belåningsgrad, vilket så klart kan innebära att du höjer lånet med 120 000 men över tid kommer få amortera tillbaka två miljoner eller vad det nu kan vara i ditt fall. Något att ta en seriös funderare på, om du idag befinner dig i en situation där din livsstil kräver ständiga uttag ur bostadsbankomaten.

Ytterligare ett alternativ är att ta ett tilläggslån bredvid bolånet. Tilläggslånet blir på 120 000 kr, och ska betalas tillbaka på tio år om jag inte missminner mig. I praktiken blir det nog räntemässigt samma sak som tidigare, med skillnaden att bostadsbankomaten nu är stängd (du kan inte längre finansiera din dyra livsföring med lånade pengar utan måste faktiskt också betala tillbaka).
Citera
2016-07-20, 21:31
Medlem
SvartaVargens avatar
Har ett gott tak, har under 800k i lån, betald bil värderad till 130k.

huset är värderat till 1.2miljoner.

Jag anser mig själv varit väldigt förnuftig med bolån samt privatlån, belånade renovering för 300k när jag köpte huset. Har inte belånat bil, mc eller annat men hade velat belåna och renovera det sista, utan att behöva bränna ut mig själv. Alltså anlita det sista så man kan luta sig tillbaka och bara njuta av livet istället.

Renoveringen kommer bli för över 100k med firma, och då har jag en väldigt bra rabatt också. värdet på renoveringen är nog över 200k då jag löst bra med material redan.

Använda huset som bankomat är såklart ingen bra ide, men räntan är ju hälften av vad privatlånet ligger på. Är det så dumt att belåna huset då?
Citera
2016-07-21, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVargen
Har ett gott tak, har under 800k i lån, betald bil värderad till 130k.

huset är värderat till 1.2miljoner.

Jag anser mig själv varit väldigt förnuftig med bolån samt privatlån, belånade renovering för 300k när jag köpte huset. Har inte belånat bil, mc eller annat men hade velat belåna och renovera det sista, utan att behöva bränna ut mig själv. Alltså anlita det sista så man kan luta sig tillbaka och bara njuta av livet istället.

Renoveringen kommer bli för över 100k med firma, och då har jag en väldigt bra rabatt också. värdet på renoveringen är nog över 200k då jag löst bra med material redan.

Använda huset som bankomat är såklart ingen bra ide, men räntan är ju hälften av vad privatlånet ligger på. Är det så dumt att belåna huset då?
Belåningsgraden får inte överstiga 85%, på ett hus värderat till 1,2 milj blir det drygt en miljon. Du har alltså 220 k "i marginal", inte 400 k som du skrev i första inlägget.

Nej, det är inte dumt att belåna huset för att betala förbättringsåtgärder men du skall vara medveten om att du inte kan göra det hur ofta som helst. När du väl ger dig in på de nya bolånereglerna får du tex bara låta omvärdera huset var femte år. Det kan alltså vara en idé att ta ett blancolån för att betala renoveringen och därefter låta omvärdera, plötsligt är huset kanske värt 1,5 milj med de åtgärder du genomfört. Du kanske till och med kan få en lägre belåningsgrad efter renovering än innan, trots att du ökat på lånet lite och då brukar bankerna inte vara lika negativa till att slå ihop lånen. Får du en belåningsgrad <70% behöver du ju sedan bara amortera 1%/år.

Det folk vänder sig emot är att ta lån på lån på lån på huset för att betala annat än åtgärder på fastigheten, tex ny bil eller julresan till Thailand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in