Citat:
Ursprungligen postat av
SvartaVargen
Har ett gott tak, har under 800k i lån, betald bil värderad till 130k.
huset är värderat till 1.2miljoner.
Jag anser mig själv varit väldigt förnuftig med bolån samt privatlån, belånade renovering för 300k när jag köpte huset. Har inte belånat bil, mc eller annat men hade velat belåna och renovera det sista, utan att behöva bränna ut mig själv. Alltså anlita det sista så man kan luta sig tillbaka och bara njuta av livet istället.
Renoveringen kommer bli för över 100k med firma, och då har jag en väldigt bra rabatt också. värdet på renoveringen är nog över 200k då jag löst bra med material redan.
Använda huset som bankomat är såklart ingen bra ide, men räntan är ju hälften av vad privatlånet ligger på. Är det så dumt att belåna huset då?
Belåningsgraden får inte överstiga 85%, på ett hus värderat till 1,2 milj blir det drygt en miljon. Du har alltså 220 k "i marginal", inte 400 k som du skrev i första inlägget.
Nej, det är inte dumt att belåna huset för att betala förbättringsåtgärder men du skall vara medveten om att du inte kan göra det hur ofta som helst. När du väl ger dig in på de nya bolånereglerna får du tex bara låta omvärdera huset var femte år. Det kan alltså vara en idé att ta ett blancolån för att betala renoveringen och därefter låta omvärdera, plötsligt är huset kanske värt 1,5 milj med de åtgärder du genomfört. Du kanske till och med kan få en lägre belåningsgrad efter renovering än innan, trots att du ökat på lånet lite och då brukar bankerna inte vara lika negativa till att slå ihop lånen. Får du en belåningsgrad <70% behöver du ju sedan bara amortera 1%/år.
Det folk vänder sig emot är att ta lån på lån på lån på huset för att betala annat än åtgärder på fastigheten, tex ny bil eller julresan till Thailand.