• 1
  • 2
2016-07-18, 12:19
Medlem
jag har sedan ett år tillbaka ledbandskador i halsryggen på grund av bilolycka, detta gör det mycket svårt för mig att arbeta,
stam cells behandlingar för min skada finns men bara i USA och dessa har jag inte råd med tyvärr, jag har varit hos minst 10 olika vårdcentraler och sprungit fram och tillbaka med vården i sverige, nu vill arbetsförmedligen att jag ska söka jobb och arbeta trots att jag inte klarar detta, jag har blivit nekad alla möjliga ersättningar och är helt snart slut. vården i sverige saknar teknologi för att diagnosera allvarliga skador för nack och ryggskadade, om ni vill veta mer är det bara att gå in på nackskadeförbundet och läsa, korruption är stor i detta land i vården.

frågan är vad fan gör man nu? jag klarar inte ens av att sitta i en bil eller buss utan extrem smärta
i hela kroppen..

har samhället övergivit oss som är nackskadade?
Citera
2016-07-18, 12:29
Medlem
Sök bara dina 5-10 jobb eller vad det nu är i månaden, om någon skulle kontakta dig så säger du bara att du fått ett annat jobb, svårare än så bör det inte vara.
Citera
2016-07-18, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cibb
Sök bara dina 5-10 jobb eller vad det nu är i månaden, om någon skulle kontakta dig så säger du bara att du fått ett annat jobb, svårare än så bör det inte vara.

nu vill de tvigna mig ute i praktik. vägrar jag detta kommer de neka mig mitt aktivitetstöd/socialbidrag,

vad gör man då? det mer intressanta är hur ska jag ha råd att bli frisk om det nu inte ens finns behandlingar i sverige att göra, det hade nog varit större möjlighet att spara ihop en slant om man fick en vettig ersättning, nu är det så att min ersättning är väldigt låg..
Citera
2016-07-18, 12:34
Bannlyst
vad är deras grund för att tvinga ut dig i arbete om du är så pass oförmögen att att arbeta som du beskriver?
Citera
2016-07-18, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
vad är deras grund för att tvinga ut dig i arbete om du är så pass oförmögen att att arbeta som du beskriver?

deras grund är att det inte syns på en vanlig slätrönten eller vanlig MR röntgen, därför kan jag inte få sjuksrivning, därför anses jag vara friskt, vad som krävs för att ens diagnosera min skada är en så kallad FONAR upright MRI, den finns i england/london, har ringt försärkringskassan och dom kan inte betala min röntgen där heller, den kostar runt 13-000 kronor att göra..
Citera
2016-07-18, 12:43
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falafel111
deras grund är att det inte syns på en vanlig slätrönten eller vanlig MR röntgen, därför kan jag inte få sjuksrivning, därför anses jag vara friskt, vad som krävs för att ens diagnosera min skada är en så kallad FONAR upright MRI, den finns i england/london, har ringt försärkringskassan och dom kan inte betala min röntgen där heller, den kostar runt 13-000 kronor att göra..

Hur vet du att det är just den här skadan du har om det inte finns någon möjlighet att göra den diagnosen i Sverige?
Citera
2016-07-18, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Hur vet du att det är just den här skadan du har om det inte finns någon möjlighet att göra den diagnosen i Sverige?

jag har extrem smärta i övre lederna,huvudvärd,illamående,kräckningar,dubbelsyn osv osv

jag har varit i kontakt med en utländsk läkare via telefon som säger att jag troligen har atlantoaxial instabilitet på grund av skador i övre delen i nacken. detta går inte att diagnosera på en vanlig MR röntgen , bilderna måste tas när man tittar upp och ner eller sida till sida..

http://www.thepainrelieffoundation.c...l-instability/

https://www.youtube.com/watch?v=ichgcnzSH1I

läs detta och kolla på videon så ser du..
Citera
2016-07-18, 12:48
Medlem
Citat:
nu vill de tvigna mig ute i praktik. vägrar jag detta kommer de neka mig mitt aktivitetstöd/socialbidrag,

vad gör man då? det mer intressanta är hur ska jag ha råd att bli frisk om det nu inte ens finns behandlingar i sverige att göra, det hade nog varit större möjlighet att spara ihop en slant om man fick en vettig ersättning, nu är det så att min ersättning är väldigt låg..

Lider verkligen med dig, vet hur inhumana de kan vara på AF. Om de tvingar dig till praktik så säg hur det ligger till för arbetsgivaren så lär han han väl skicka hem dig igen, om inte annat slöa ner allt arbete och va en så stor börda du bara kan för alla. Ett skämt att de ens kan tvinga folk till praktik, jobba för 3k i månaden som är mat för dagen i princip? Det är slaveri i mina ögon och min handläggare hade åkt på en riktigt fet smäll om de hade försökt pracka på mig nåt liknande.
Citera
2016-07-18, 12:53
Medlem
Mia-Rovys avatar
Eftersom vi bor i EU så har du möjlighet att söka vård i ett annat EU-land. Försäkringskassan kan sköta kostnaderna för det.
https://www.forsakringskassan.se/pri...vard_utomlands

Finns tekniken i ett annat EU-/EES-land?
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-07-18 kl. 12:56.
Citera
2016-07-18, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Eftersom vi bor i EU så har du möjlighet att söka vård i ett annat EU-land. Försäkringskassan kan sköta kostnaderna för det.

Finns tekniken i ett annat EU-land?

den finns i england, dock är kliniken privat, och accepterar inte försäkringskassan som betalning
om inte betalning sker i förskott,något försäkringskassan inte gör,eftersom vi saknar ordentliga privata sjukförsäkringar i sverige har det blivit så..
Citera
2016-07-18, 12:57
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
den finns i england, dock är kliniken privat, och accepterar inte försäkringskassan som betalning
,eftersom vi saknar ordentliga privata sjukförsäkringar i sverige har det blivit så..
Va? Det spelar väl igen roll för dem vem som betalar pengarna? Är du säker på det eller gissar du?

Vi behöver ju inga sjukvårdsförsäkringar eftersom vi har ju liksom fri sjukvård
Citera
2016-07-18, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Va? Det spelar väl igen roll för dem vem som betalar pengarna? Är du säker på det eller gissar du?

jag har ringt och talat med försäkringskassan på telefon, de accepterar endast officiel vård via vanliga/statliga sjukhus, gäller ej privata kliniker
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in