• 1
  • 2
2016-07-18, 01:12
Medlem
Hej alla räknenördar!

Är det någon som har en vettig uppfattning / kvalificerad gissning på hur många delar en bil _verkligen_ består av? Vet ens biltillverkarna hur många delar deras bilar består av? (Troligen inte)

Självklart kan det skilja många miljoner delar mellan olika bilar beroende på storlek av bil osv, men det kan ju vara intressant att göra ett räkneexempel på någon bil oavsett.

Och med "del" menar jag verkligen varje enskilt föremål, fria som ihopsatta. T.ex. menar jag inte att ett kullager är en del, utan snarare kanske 20 delar med lagerbanor, kulor, kulhållare, nitar osv. För att inte tala om kretskort som ju enskilt kan bestå av tusentals delar; elektriska ledare, glasfiberepoxi osv.

Det kan bli "problematiskt" att börja räkna när man kommer till tyger osv som enskilt också består av många tusen enskilda trådar i tyget.

Kort sagt - Alla enskilda delar som är sammansatta i en bil. Hur många delar kan det handla om?
Senast redigerad av cjcg 2016-07-18 kl. 01:16.
Citera
2016-07-18, 01:23
Medlem
Sn0wdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjcg
Hej alla räknenördar!

Är det någon som har en vettig uppfattning / kvalificerad gissning på hur många delar en bil _verkligen_ består av? Vet ens biltillverkarna hur många delar deras bilar består av? (Troligen inte)

Självklart kan det skilja många miljoner delar mellan olika bilar beroende på storlek av bil osv, men det kan ju vara intressant att göra ett räkneexempel på någon bil oavsett.

Och med "del" menar jag verkligen varje enskilt föremål, fria som ihopsatta. T.ex. menar jag inte att ett kullager är en del, utan snarare kanske 20 delar med lagerbanor, kulor, kulhållare, nitar osv. För att inte tala om kretskort som ju enskilt kan bestå av tusentals delar; elektriska ledare, glasfiberepoxi osv.

Det kan bli "problematiskt" att börja räkna när man kommer till tyger osv som enskilt också består av många tusen enskilda trådar i tyget.

Kort sagt - Alla enskilda delar som är sammansatta i en bil. Hur många delar kan det handla om?

Ja du kan ju börja räkna här

http://www.vibilagare.se/sites/vibil...?itok=Xa-nleZ8

Sen finns det en tråd om samma sak redan

(FB) Hur många bitar består en bil av???
Citera
2016-07-18, 01:54
Medlem
kraftfoders avatar
Det beror ju på vilken bil man syftar på, en Fiat Ritmo har antagligen inte samma antal delar som en Volvo 240. Ett enkelt sätt att ta reda på hur många delar en speciell bil har, är att kolla reservdelskatalogen. Där får man fram antalet. (Chassiet finns nog inte som reservdel, så man får väl i så fall plussa på med "ett" i totalen). Billiga småbilar har antagligen färre delar än stora lyxbilar.
Citera
2016-07-18, 06:40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
En gång i tiden tyckte Ford att en bil bestod av 10.000 delar.
Långt in på 1970-talet fanns det fortfarande ett litet fyrsiffrigt nummer på bildelarna som gjorde att man kunde lista ut var i bilen den hörde hemma.
Citera
2016-07-18, 07:07
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Hej alla räknenördar!

Hur ska man räkna vätska?
Är exempelvis styrservon fyll med 1 st vätska eller miljarder molekyler?
Citera
2016-07-18, 11:19
Medlem
Provocative2.0s avatar
Ett kullager lär räknas som en del av tillverkaren. För mig är en del något man kan köpa som reservdel ex en skruv.
Tillverkaren vet exakt antal delar redan när de plockar ihop den i den digitala ritningen. De vet även exakt hur mkt en bil kommer väga. Detta fixar datorerna åt dem.
Citera
2016-07-18, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Hur ska man räkna vätska?
Är exempelvis styrservon fyll med 1 st vätska eller miljarder molekyler?

Nja, jag menar inte molekyler eller atomer eftersom det är inget som vi människor satt ihop själva. Jag syftar på enskilda delar som är tillverkade av människan. All vätska är ju på nått vis inte en byggnadsdel av själva bilen, utan snarare en del för att bilen ska fungera. Men för att svara på frågan så får man nog räkna själva vätskan som en del.

Men det finns ju inte bara en vätska i en bil, det finns ju oljor, bränsle osv som man separat får räkna som varsin del i så fall.
Citera
2016-07-18, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ett kullager lär räknas som en del av tillverkaren. För mig är en del något man kan köpa som reservdel ex en skruv.
Tillverkaren vet exakt antal delar redan när de plockar ihop den i den digitala ritningen. De vet även exakt hur mkt en bil kommer väga. Detta fixar datorerna åt dem.

Nej, det är inte det jag menar. Kullagret är ju tillverkat av en fabrik, och där är ju inte det en enskild del utan består ju av många delar - precis som att en backspegel består av mängder av delar. Allt från glas, plastkåpa, skruvar, kablar osv.

Det jag alltså menar är varje enskild del i bilen som är tillverkat av människor.
Citera
2016-07-18, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
En gång i tiden tyckte Ford att en bil bestod av 10.000 delar.
Långt in på 1970-talet fanns det fortfarande ett litet fyrsiffrigt nummer på bildelarna som gjorde att man kunde lista ut var i bilen den hörde hemma.

Har svarat flera andra på hur jag menar med "delar", men jag gör det igen.

Att Ford tyckte att 10.000 delar var hela bilen beror på hur man definierar "del". Det är på sin höjd 10.000 artiklar bilen består av. Bara motorn består ju av tusentals sammansatta delar eller bara en dörr består ju också av massvis av delar. Varje enskild skruv, kabel, koppartråd, plasthölje.

I nyare bilar består ju bara datorn av miljontals delar. Allt från elektriska ledare, dioder, allt allt. Det jag menar med del är inte en färdig artikel, utan med del menar jag den varje enskild tillverkad del i bilen. Alltså handlar det ju om många många miljoner, om inte miljarder delar i en bil.
Citera
2016-07-18, 16:14
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Har svarat flera andra på hur jag menar med "delar", men jag gör det igen.

Att Ford tyckte att 10.000 delar var hela bilen beror på hur man definierar "del". Det är på sin höjd 10.000 artiklar bilen består av. Bara motorn består ju av tusentals sammansatta delar eller bara en dörr består ju också av massvis av delar. Varje enskild skruv, kabel, koppartråd, plasthölje.

I nyare bilar består ju bara datorn av miljontals delar. Allt från elektriska ledare, dioder, allt allt. Det jag menar med del är inte en färdig artikel, utan med del menar jag den varje enskild tillverkad del i bilen. Alltså handlar det ju om många många miljoner, om inte miljarder delar i en bil.
Då blir frågan omöjlig att svara på.
Vi kommer inte ens att veta om det milioner, eller miliarder, eller ännu fler.
Och då blir frågan, i mitt tycke, fullkomligt meningslös.
Citera
2016-07-18, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Då blir frågan omöjlig att svara på.
Vi kommer inte ens att veta om det milioner, eller miliarder, eller ännu fler.
Och då blir frågan, i mitt tycke, fullkomligt meningslös.

Klart det går att ta reda på, men det är såklart ett enormt arbete att ta reda på. Man får ju ta reda på varje enskild tillverkare av varje enskild del i bilen och försöka lista ut hur många delar det kan röra sig om.

Meningslöst? Ptja. Mycket som är meningslöst här i världen. Att ta reda på hur många stjärnor eller sandkorn det finns eller hur många atomer som finns kan det finnas viss ro i. Att spela ett parti patiens, lösa ett korsord eller sola på en sandstrand är däremot fullkomligt meningslöst enligt mig. Allt efter tycke och smak, såklart.
Citera
2016-07-18, 19:09
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Klart det går att ta reda på, men det är såklart ett enormt arbete att ta reda på. Man får ju ta reda på varje enskild tillverkare av varje enskild del i bilen och försöka lista ut hur många delar det kan röra sig om.

Meningslöst? Ptja. Mycket som är meningslöst här i världen. Att ta reda på hur många stjärnor eller sandkorn det finns eller hur många atomer som finns kan det finnas viss ro i. Att spela ett parti patiens, lösa ett korsord eller sola på en sandstrand är däremot fullkomligt meningslöst enligt mig. Allt efter tycke och smak, såklart.
Nja, du verkar inte ens veta riktigt vad som räknas som en del.

Låt oss ta kablarna, eftetsom du tog dom som exempel.
Ska du räkna kardelerna ? I så fall hur ?
Höljet, om det skarvats vid tillverkning ?
Stolsstoppningen ?
Osv.
Lycka till, återkom när du har räknat ut det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in