Citat:
Ursprungligen postat av
motvall
Vad som händer inom 20 år med klubbar som RBL eller Hoffenheim är inte svårt att spå om, de försvinner om ägaren brister i intresse. Ger det inte god reklam, ägarstolthet eller goodwill får de försvinna. RB utan Rangnick lär rasa, liksom Hoffenheim utan herr Hopp. Hänt förr i fotbollen med sådant.
De band som finns mellan de mer kända tyska icke-medlemsägda Bayer och Leverkusen eller Wolfsburg och VW är sådana som ingen klubbägare kan bortse från eftersom de båda städerna är grundade av företagen och sportverksamheten, den som en gång skapades för att förhindrade jobbarna från att supa och slåss, är intimt förknippad med företagen. Orten Leverkusen grundades av, ”en blygsam herre” som hette Karl Leverkus, för att arbetarna i kemifabriken skulle ha någon stans att bo. Bayer köpte företaget kring sekelskiftet och klubben är från 1904. VfL sak samma, även om det skedde 50 år senare och i en annan del av Tyskland. Sticker VW eller Bayer efter så här många år är det ett stort svaghetstecken på de multinationella företagen som bär och burit klubben.
Måste ändå tycka att de är märkliga klubbägare de storföretagen, å ena sidan sponsar de så att klubben ska vara en tysk toppklubb med europaplats. Å andra sidan så verkar de aldrig våga gå hela vägen ut, utan man säljer sina toppspelare så fort de dyker upp istället för att bygga vidare på laget. En slags kombination av bidragsverksamhet med överdrivet vinstintresse jag inte begriper. Ogillar bägge.
Bra inlägg av herrn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Germanofil
Jag tror att det har att göra med att klubbarna främst fungerar som reklampelare för dessa storföretag. Så länge lagen syns i Europasammanhang och säljer någorlunda mängder merchandise är ägarna nöjda. Om de lyckas ta guldet eller inte påverkar bara reklamfunktionen marginellt.
Så är det antagligen.
Man får se hur det blir med Wolfsburg i framtiden, jag läste någonstans att det hotas om att det kommer försvinna c:a 250.000 jobb inom bilindustrin i landet och mycket av dom jobbet är inom VW.
Det blev en dyr historia detta med avgasskandalen.
Nu är det många trevliga matcher att se framemot i helgen.
Kvällens match framför allt ett knackigt Bayern möter Mainz som i normala fall borde vara en mumsbit jag tror att det kommer bli som vanligt en tuff nöt.
Sen så har vi Dortmund mot Gladbach två lag som underpresterat men bägge lagen kan spöa vilket lag som helst när det stämmer.
Lördagen avsluta på bästa sätt med en riktigt batalj mellan dom två formstarkaste lagen i ligan då Leipzig tar emot Schalke, mina sympatier har lagen från Gelsenkirchen.
I zweite så är väl den mest intressanta matchen den i kväll mellan Hannover och Heidenheim 18.30 börjar den.
Bägge lagen står på samma poäng och kämpar om kvalplatsen till finrummet.