Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-07-22, 07:58
  #49
Medlem
Rekas avatar
Körde 24 tim. med en Audi 100 2,6 -92 (var år 2004) utan prob. Men kolla status på drivremmar vid motor.
Citera
2016-07-22, 18:16
  #50
Medlem
Joomlas avatar
Alla verkar ju instämma i att det är okej men teoretiskt sett, är det dåligt för en motor att vara igång under belastning i 35 h i sträck, eller bilen i övrigt? Finns ju vissa som säger man ska låta bilen vila emellanåt. Å ena sidan låter det ju inte trovärdigt men å andra sidan känns det ju ändå ganska påfrestande att köra en bil 35 h i sträck.
Citera
2016-07-22, 20:50
  #51
Medlem
nittontrettons avatar
Inga problem med ett 40 timmars pass om ni är 3-4 stycken som kan byta med varandra.

Se bara till att fylla upp kaffetermosen och ladda upp med lite lättare mat så är det inga problem. Stanna och sträcka på sig i samband med tankning är ett bra förslag.
Citera
2016-07-24, 07:38
  #52
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Alla verkar ju instämma i att det är okej men teoretiskt sett, är det dåligt för en motor att vara igång under belastning i 35 h i sträck, eller bilen i övrigt? Finns ju vissa som säger man ska låta bilen vila emellanåt. Å ena sidan låter det ju inte trovärdigt men å andra sidan känns det ju ändå ganska påfrestande att köra en bil 35 h i sträck.

Vad är det för skitmärke på bil som måste "vila" haha?
Står det så i instruktionsboken eller?
Citera
2016-07-24, 10:43
  #53
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylvesterLundgren
Vi är 4 personer som ska till södra Europa med bil. Vi har planerat att inte pausa alls utan bilen ska rulla utan några stopp, förutom någon bensträckare här och där.

Är det något bilen pallar?

Det är en 320dA från 2009 som kommer servas ett par dagar innan hos auktoriserad BMW-firma.

Begränsningen ligger inte hos bilen utan hos dom som kör den.
Citera
2017-12-13, 04:39
  #54
Medlem
VanitaToftbys avatar
Hur gick det? Överlevde bilen?
Citera
2017-12-13, 19:14
  #55
Medlem
Är bilen bara i bra skick är det inga problem alls. När jag var ung körde vi stockholm-Nordkap non-stop på 32 timmar utan problem. Som andra har skrivit -ni kommer nog att krokna innan bilen.
Citera
2017-12-13, 19:30
  #56
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Är bilen bara i bra skick är det inga problem alls. När jag var ung körde vi stockholm-Nordkap non-stop på 32 timmar utan problem. Som andra har skrivit -ni kommer nog att krokna innan bilen.
Exakt. Bilen håller. Frågan är om "human resources" gör det.
Citera
2017-12-14, 15:28
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Var startar ni och vart ska ni?
35h nonstop motsvarar ju Sthlm-Gibraltar.

Jag har kört flertalet 14-18h pass ensam (när jag var yngre). Inget att rekommendera dock. Man är sliten i flera dagar efteråt.
Bilar jag haft för dessa strapatser är SAAB 9000, Golf II och Corolla. SAABen var bekvämast.


Corolla är dock en evighetsmaskin
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback